Undrar om jag kan få ett gott råd.

Jag har gamla golvbräder av gran. De är ganska dåliga med gamla maskhål och några med färgspill på ovansidan. Jag funderar på om jag ska slipa ytan på dessa, inte planslipa utan följa träets buktningar men ändå slipa så att färgen iallafall går bort. Virket är inte av högsta kvalitet när det gäller tätvuxenhet.

Eller ska jag hyvla ner dessa bräder? (De ligger på hög i en lada för tillfället.)
Om jag hyvlar golvet antar jag att det ska behandlas/såpas som ett nylagt golv, är det riktigt?

Jag undrar om slipningen kommer att göra golvet opraktiskt med tex risk för stickor.
Om jag slipar brädorna hur ska jag då behandla/såpa golvet? med linolje..eller?

Finns det bilder på gamla omslipade golv resp hyvlade golv?
Tacksam för all hjälp jag kan få i det här ämnet.
 
Slipade mina grangolv. Ett oljat eller såpat golv är ju självklart vackrast. Jag blev dock avrådd av en golvläggare som rekommenderade halvmatt lack. Slutresultatet blev helt ok då slitaget är hårt från kidz och hund. Dock, har du inte detta slitage så olja eller såpa. Är inget proffs men om det stämmer med husets själ i övrigt så hade jag nog planslipat och oljat med vitpegmenterad olja..?
 
Idag snubblade jag över ett fint parti gamla golvplank av furu!!! De ligger på andra våningen i ett rivningsobjekt. Dessa får det bli! :)

Nu undrar jag om någon kan tipsa mig om hur detta golv ska behandlas. Ska jag skura det med vatten och eller såpa? Planken är smutsiga! Vad är det sedan för skillnad på att olja respektive såpa golvet?
 
Eftersom golvet inte är lagt ännu, så har du goda möjligheter att exprimentera lite innan du bestämmer dig. Prova dig fram med en bräda. Är det färgspill som ligger ovanpå träet, så kan du använda en färgskrapa eller liknande för att få bort det. Är det färg som sugits in, så kan det ev tas bort på kemisk väg. I Gysinges katalog finns recept på en ammoniakblandning som kan användas till fläckborttagning. Jag har inte testat själv, så jag vet inte hur bra det fungerar, men det kanske finns någon annan här som vet? Skura sedan brädan med hård borste, kallt vatten och mycket såpa. Strö gärna över sand när du skurar. Sanden hjälper till att slipa bort smuts i ojämnheter. Efterskölj med kallt vatten.

När brädan torkat har du förhoppningsvis en bättre uppfattning om skicket. Är den flisig kanske du måste slipa eller hyvla. Att inte planslipa låter som en bra idé, men vill du såpskura golvet, så är en hyvlad yta bättre.

Hur du ska behandla golvet är en fråga om tycke och smak, men om golvet redan har en riktig skurgolvsyta och inte behöver slipas eller hyvlas, så tycker jag att du ska satsa på såpskurat. Billigt och enkelt. Skurgolv tål hårt slitage, jag tycker faktiskt att det är lack man ska undvika. De flesta som avråder från såpskurat har inte själv någon erfarenhet av sådana golv.

Sedan råder det en viss förvirring runt såpat resp såpskurat golv. Såpskurning är den traditionella metoden. Såpning är något helt annat, man mättar golvet med såpa istället för att skura och ta upp skurvattnet. Jag skulle aldrig såpa mina golv, men eftersom jag inte har provat så kan jag inte säkert avråda heller.

Golvolja har jag ingen erfarenhet av. Det verkar vara skillnad på olja och olja. Det är antagligen enklare att lägga på opigmenterad olja.

En fördel med obehandlat golv (och även oljat, tror jag) är att man får en behaglig och varm träyta att gå på.
 
Glömde skriva att golvet/brädan måste blötas ordentligt med kallt vatten innan man går loss med såpan. Såpa på torrt trä kan ge fula fläckar och missfärgningar.
 
Har aldrig blött nåt golv innan såpning utan har kört med hyfsat varmt vatten blandat med såpa.
Blir inte missfärgat och det får ut massor med skit från brädorna.

Jocke
 
Beror lite på hur mycket såpa du använder. Koncentrerad såpa på torrt trä ger i alla fall fläckar. Det har hänt av misstag hemma hos mig och de fläckarna sitter kvar länge. En svag såpalösning kan däremot gå bra. Varmt vatten ger på sikt en annan färg, enligt de som anser sig veta. Själv har jag aldrig använt annat än kallt vatten. Rent blir det ändå.
 
Tack för alla svar!!!!

"När brädan torkat har du förhoppningsvis en bättre uppfattning om skicket. Är den flisig kanske du måste slipa eller hyvla. Att inte planslipa låter som en bra idé, men vill du såpskura golvet, så är en hyvlad yta bättre."
Så om brädan är flisig så måste jag altså slipa eller hyvla för att inte få flisor i fötterna? Finns det ingen annan metod att "lugna ner" flisorna? Slipas/hyvlas Alla gamla golv för att ta bort flisor????

Varför är det bättre med en hyvlad yta om jag ska såpskura? :confused:

Vad skilljer det såpskurade och det såpade golvet? Skillnad i yta, utseende...

En fråga till: Om jag hyvlar om ett golv blir då inte det golvet precis som ett nytt golv??
 
En hyvlad yta är hårdare än en slipad.
Vi har flyttat på gamla grangolvbrädor därefter slipat av dom med en vanlig excenterslip lite lätt och tillsist såpskurat.
Detta blev riktigt bra och ser dessutom ut som om det legat där i hundra år.
Slipningen kan kompletteras med en liten handhyvel men du riskerar skäret då det ofta är nertrampat grus och skräp samt dolda spikskallar trät.
Därför är det inte många som vill lägga dessa i en maskinhyvel.

Bekymmret du kan få med gamla brädor är att dom kan vara väldigt ojämnt nerslitna och är dom då inte uppmärkta så kan du få vassa kanter.
Jag tycker att du kan prova att lägga ihop några brädor på plats och "känna på det" tänk bara på vad det är för fukthalt i trät för det drar ihop sig riktigt mycket.
 
Drängstugan skrev:
Så om brädan är flisig så måste jag altså slipa eller hyvla för att inte få flisor i fötterna? Finns det ingen annan metod att "lugna ner" flisorna? Slipas/hyvlas Alla gamla golv för att ta bort flisor????
Vill du ha ett obehandlat golv/skurgolv så beror det vad du själv tycker är rimligt. Någon enstaka flisa här och där är inte något jätteproblem, det kan man leva med. Det finns ingen anledning att slipa bara för att golvet ser gammalt och slitet eller smutsigt ut. Är golvet alltför flisigt kan du måla istället för att slipa. Färgen fäster flisorna vid plankan. Kompromisslösningen är att göra som Peter o Emma, slipa försiktigt där det behövs som mest. Målar du inte golvet efteråt, så kommer det antagligen se lite flammigt ut om du inte har slipat överallt, eftersom de slipade ytorna får en annan färg, men skillnaderna försvinner med tiden.

Drängstugan skrev:
Varför är det bättre med en hyvlad yta om jag ska såpskura? :confused:
Nya golv är alltid hyvlade. En hyvlad yta är slät, medan en slipad är uppruggad och mjuk och suger åt sig smuts lättare. Det tar längre tid att få fason på ett slipat golv om det är ett skurgolv man vill ha.

Drängstugan skrev:
Vad skilljer det såpskurade och det såpade golvet? Skillnad i yta, utseende...
Utseende vet jag inte, men färgen borde bli annorlunda. Ett skurgolv har, eller får med tiden, en smutsavvisande, lättstädad yta. Ett såpat golv är mättat med såpa som bildar en fet hinna som i sin tur suger åt sig smuts, helt motsatt effekt alltså. När golvet börjar bli äckligt rengör man genom att ta bort såpan och ersätta den med ny. Så har jag uppfattat det iaf. Jag vet inte varför det skulle vara bra, men en del verkar gilla det...

Drängstugan skrev:
En fråga till: Om jag hyvlar om ett golv blir då inte det golvet precis som ett nytt golv??
Skulle tro det.
 
konstigt, på andra delar av forurumet är det förkastligt att slipa ett golv som sedan skall såpaskuras. Är det inte så att skiten fastnar om det är slipat?
 
ludlan skrev:
konstigt, på andra delar av forurumet är det förkastligt att slipa ett golv som sedan skall såpaskuras. Är det inte så att skiten fastnar om det är slipat?
Om man vill såpskura så bör man undvika att slipa, ja. Men måste man för att golvet är omöjligt att gå på utan skor, så är såpskurat inte uteslutet för det. Det tar längre tid att få en bra yta, golvet kommer att vara känsligare under tiden och smutsen fastnar lättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.