Halloj! Har stålrör med diameter 26,9mm, tror att de även kallas 3/4 tum? Vill få på en utvändig R20-gänga i ena änden av röret. VIlken är bästa lösningen? Köpa en gängsats som jag använder en gång och aldrig mer eller finns det företag som hjälper till med att gänga? Om jag behöver köpa en gängsats, vad är det jag behöver?
 
Vad är det för rör och vad ska du göra sedan? Finns speciella klämmringar för stålrör så du slipper gänga. Vattette har röda sedan finns det något annat märke som har blåa tror jag. Då använder du den med passande klämmringskoppling bara.
 
  • Gilla
asfaltsbarn1
  • Laddar…
En rörfirma bör kunna gänga åt dig.
 
  • Gilla
asfaltsbarn1
  • Laddar…
dof dof skrev:
Vad är det för rör och vad ska du göra sedan? Finns speciella klämmringar för stålrör så du slipper gänga. Vattette har röda sedan finns det något annat märke som har blåa tror jag. Då använder du den med passande klämmringskoppling bara.
Jag behöver kunna skruva fast ena änden av en rörskruvtving. I nuläget är rören ogängade.

Rören
https://brommastal.se/stal/stalror/stalror-svart-en10255/

Tvingdelarna
https://www.amazon.se/rörskruvtving...cc-efc49a07a9f1&ref_=pd_gw_ci_mcx_mr_hp_atf_m
 
Färg ”apelsin” och du ska ha en metrisk rörgänga. Tillåt mig tvivla.
 
Aha då förstår jag vad du ska göra. Då är nog inte klämmring en bra ide 😁
Enklaste är nog att hyra alt låna ett gängsnitt och handtag. Det fungerar även med de billigare satserna på tex amazon om man tar det lugnt och har bra skärvätska. Lite dumt att köpa en sats bara om du inte har användning för det senare.
 
  • Gilla
asfaltsbarn1
  • Laddar…
Den gängan som står angiven är uppenbarligen fel. Men passar vanlig rörgänga?
 
C
D Daniel 109 skrev:
Den gängan som står angiven är uppenbarligen fel. Men passar vanlig rörgänga?
R20 = 3/4" BSP = vanlig rörgänga, no?

@asfaltsbarn1 : Var finns du geografiskt? Kanske någon här som är villig att hjälpa dig med gängan?
 
I annonsen anges den som ”metrisk”
Jag har ett vagt minne om att någon sagt att dessa har en amerikansk gänga. Men det kanske ändå är så likt att det passar.
 
D Daniel 109 skrev:
Färg ”apelsin” och du ska ha en metrisk rörgänga. Tillåt mig tvivla.
Tvivla på vad?

Jag har testat på ett annat rör som har R20-gänga och den gängar på fint.
 
Det jag just skrev. Typiska översättningsfel.
 
C cpalm skrev:
R20 = 3/4" BSP = vanlig rörgänga, no?

@asfaltsbarn1 : Var finns du geografiskt? Kanske någon här som är villig att hjälpa dig med gängan?
Norra stockholm, rent geografiskt :)
 
Jag köpte https://www.amazon.se/gp/product/B09PRGN1HT/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o09_s00?ie=UTF8&th=1 under förra året. Beställde totalt tre uppsättningar, behöll två av dem (så totalt åtta tvingar). Gjutningen lämnar en del att önska, men kunde plocka ihop åtta ok tvingar och skicka tillbaka de sista fyra och få pengarna tillbaka.

Vet inte om de ts länkade till är exakt samma, men misstänker starkt att det är samma fabrik i Kina som har tillverkat dem.

Hur som helst, mina hade 3/4 gänga. Jag gjorde misstag att anlita ett lokalt vvs-bolag för att skaffa rören, kapa och gänga dem. Priset för rören var bra mycket högre än vad Rinkaby tar för dito. De hade ingen ordentlig gängmaskin, så gängorna ser förjävliga ut (samt märken på rören där de höll fast dem under hängning). Kommer inte ihåg exakt var jag gav, men tror det var norr om 2 tusen för material och arbete.

Såhär i efterhand hade jag köpt https://www.amazon.se/Gäng-kloppsats-gängfräs-rörfräs-gängkloppa-skärjärn/dp/B07KDF69YC och gjort det själv. Gängsatsen hade förmodligen inte överlevt mer än för denna gångning, men det hade ändå varit billigare (och resultatet förmodligen bättre än vad deras bäver lyckades gnaga till på rörfirman).
 
  • Gilla
asfaltsbarn1
  • Laddar…
J JSten skrev:
Jag köpte [länk] under förra året. Beställde totalt tre uppsättningar, behöll två av dem (så totalt åtta tvingar). Gjutningen lämnar en del att önska, men kunde plocka ihop åtta ok tvingar och skicka tillbaka de sista fyra och få pengarna tillbaka.

Vet inte om de ts länkade till är exakt samma, men misstänker starkt att det är samma fabrik i Kina som har tillverkat dem.

Hur som helst, mina hade 3/4 gänga. Jag gjorde misstag att anlita ett lokalt vvs-bolag för att skaffa rören, kapa och gänga dem. Priset för rören var bra mycket högre än vad Rinkaby tar för dito. De hade ingen ordentlig gängmaskin, så gängorna ser förjävliga ut (samt märken på rören där de höll fast dem under hängning). Kommer inte ihåg exakt var jag gav, men tror det var norr om 2 tusen för material och arbete.

Såhär i efterhand hade jag köpt [länk] och gjort det själv. Gängsatsen hade förmodligen inte överlevt mer än för denna gångning, men det hade ändå varit billigare (och resultatet förmodligen bättre än vad deras bäver lyckades gnaga till på rörfirman).
Den satsen har jag också kollat på men det känns dumt att köpa en sats för ett engångsarbete. :)

Som jag förstår det så är 3/4 gänga det samma som R20?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.