Fick ett positivt besked på en ansökan för förhandsbesked för ganska precis 6 månader sen.
Ringde in efter ca 4v för att kolla om någon överklagat, men ingen överklagan hade då inkommit så jag utgick i från att det då skulle vinna laga kraft
Nu när allt är klart med lantmäteriet så meddelar handläggaren att hon kan inte slutföra avstyckningen pga att förhandsbeskedet inte har vunnit laga kraft.

Vad tusan kan ha hänt?
Adm miss av kommunen(skulle inte vara första gången), men sker inte det automatiskt?
Någon överklagat i sista sekund?
Om så är fallet varför har jag inte underrättats, för det borde jag väl ha underrättats om?
Vad annars?
 
Har kommunen annonserat förhandsbeskedet i post- och inrikes tidningar?
Om inte så kan det vara ett skäl till varför det inte fått laga kraft.
Har grannar haft synpunkter?
De ska isåfall delges beslutet och har de inte hämtat ut det rekommenderade brevet så får förhandsbeskedet heller inte laga kraft.
Kommunen kan behöva använda sig av delgivningsman (exempelvis polisen) för att grannar ska delges.

Annars har jag svårt att se vad kommen kan ha missat för att förhandsbeskedet inte ha fått laga kraft.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag tänkte också på det med delgivningen. Ett beslut som går någon emot ska delges med mottagningsbevis. Hämtar personen inte ut det skickas det tillbaka till avsändaren, i det här fallet kommunen. Jag vet inte hur lång tid det ligger på posten innan det skickas tillbaka, men jag vet att i min kommun görs flera besök med brev, sen åker handläggare till adressen. Det tar tid innan polisen blir inblandad. Om det inte är något som innebär fara för liv och hälsa, då vidtas andra metoder.

Någon kan,som ovan skriver, ha överklagat senare. Efter att kungörelsen publicerats i PoIT är överklagandetiden 4 veckor. Kolla med kommunen hur det ligger till med ärendet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack
Jo jag ska kolla med kommunen, men de har telefontid mellan 1030 och halv elva helgfria torsdagar(typ) och jag är stressad som fan.
Det var två som hade åsikter, en har jag snackat med så han har inte överklagat. Den andra vet jag inte
Dock kan de ha missat att hämta ut REK brevet.
Men om det har överklagat borde väl jag ha meddelats om det?
Det har gått 5 mån så borde länstyrelsen ha fattat beslutet eller åtminstone ha begärt in synpunkter från mig vid det här laget
 
  • Gilla
Verandan20
  • Laddar…
Kramla
ja inte lätt att få tag i dem under så pass snäva telefontider 😂🤔
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Efter att kungörelsen publicerats i PoIT är överklagandetiden 4 veckor. Kolla med kommunen hur det ligger till med ärendet.
Detta stämmer enbart för de som inte haft synpunkter.
De som ska delges beslutet har 3 veckor på sig att överklaga efter att de har delgivits beslutet.
3 veckor efter kommunen fått delgivningskvitto får beslutet laga kraft.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Tack
Jo jag ska kolla med kommunen, men de har telefontid mellan 1030 och halv elva helgfria torsdagar(typ) och jag är stressad som fan.
Det var två som hade åsikter, en har jag snackat med så han har inte överklagat. Den andra vet jag inte
Dock kan de ha missat att hämta ut REK brevet.
Men om det har överklagat borde väl jag ha meddelats om det?
Det har gått 5 mån så borde länstyrelsen ha fattat beslutet eller åtminstone ha begärt in synpunkter från mig vid det här laget
Svarar kommunen inte på mail?
Jag har med framgång hänvisat till förvaltningslagen om serviceskyldighet samt att svar ska ges så snart som möjligt.
Man får dock lätt rättshaverist-stämpel om man börjar hänvisa till lagstiftning i sin kommunicering med kommunen.
 
Joppa83 Joppa83 skrev:
Svarar kommunen inte på mail?
Jag har med framgång hänvisat till förvaltningslagen om serviceskyldighet samt att svar ska ges så snart som möjligt.
Man får dock lätt rättshaverist-stämpel om man börjar hänvisa till lagstiftning i sin kommunicering med kommunen.
Jo men det brukar ta 2-3 dagar innan man får svar.
 
Joppa83 Joppa83 skrev:
Detta stämmer enbart för de som inte haft synpunkter.
De som ska delges beslutet har 3 veckor på sig att överklaga efter att de har delgivits beslutet.
3 veckor efter kommunen fått delgivningskvitto får beslutet laga kraft.
Så best case är att de inte fått svar och måste skicka ut nytt rek så är det ca 4v (inkl postgång) innan det vunnit laga kraft.
 
N noone70 skrev:
Så best case är att de inte fått svar och måste skicka ut nytt rek så är det ca 4v (inkl postgång) innan det vunnit laga kraft.
Under förutsättning att rek hämtas ut så skulle jag gissa på ca 4 veckor till laga kraft.
 
Joppa83 Joppa83 skrev:
Svarar kommunen inte på mail?
Jag har med framgång hänvisat till förvaltningslagen om serviceskyldighet samt att svar ska ges så snart som möjligt.
Man får dock lätt rättshaverist-stämpel om man börjar hänvisa till lagstiftning i sin kommunicering med kommunen.
Om det är kommunen som inte följer lagen är det väl dom som är rättshaverister? 🤔
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Joppa83 Joppa83 skrev:
Svarar kommunen inte på mail?
Jag har med framgång hänvisat till förvaltningslagen om serviceskyldighet samt att svar ska ges så snart som möjligt.
Man får dock lätt rättshaverist-stämpel om man börjar hänvisa till lagstiftning i sin kommunicering med kommunen.
Det gör jag ständigt som privatperson både i kontakten med min hemkommun och den där vi har fritidshus. Annars kan det ta evigheter. Och då jobbar jag bland annat med sådana frågor i min hemkommun.
 
  • Gilla
Mdug
  • Laddar…
Joppa83 Joppa83 skrev:
Detta stämmer enbart för de som inte haft synpunkter.
De som ska delges beslutet har 3 veckor på sig att överklaga efter att de har delgivits beslutet.
3 veckor efter kommunen fått delgivningskvitto får beslutet laga kraft.
Ja, så är det, bra att du förtydligade. Jag beskrev bara hur PoIT kungörelsen fungerar för det andra verkade TS ha koll på. Men är det inte 3 veckor från att den som delges hämtat ut brevet? Det står exakt tid på kvittot.
 
N noone70 skrev:
Jo men det brukar ta 2-3 dagar innan man får svar.
Jag tror 2-3 dagar är ganska normal svarstid. I min kommun ska man ha fått någon form av återkoppling inom 48 timmar. Det dräller in mail till samhällsbyggnadsförvaltningarna och handläggarna försöker svara i turordning och så snabbt det går. Jag tycker du ska mejla och be dem ringa upp. Det fungerar i min kommun.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fick tag i handläggaren, det visade sig att de har skickat två rek (med kvittens) och mottagaren har hämtat ut dem, men kvittensen har inte kommit in till bygglovsavdelningen.
Så det verkar vara som Postnords försämringsarbete har nått nya nivåer 😆
 
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.