Utgångsläget:
2 vån timmerhus totalt 270m² i härjedalen där snitt temp vinter är -15° men ibland -30°

Värmebehov beräknas vara ca 30Kw (100w/m²)
Finns inget befintligt system utan endast en murstock med äldre kaminer och en kakelugn

Vill att det ska vara bekväm värme i snitt och stödelda när det är som kallast. Behöver inte ha 20° i hela huset utan 100m² räcker.

Hade ni rekommenderat o installera ett helt nytt låg temp. vattenburet system med jord/bergvärmepump i hela huset?
Eller vad är det mest logiska när det gäller ett hus hela utan tidigare system?
En pump på 30Kw eller en mindre?
 
Abysseri Abysseri skrev:
Hade ni rekommenderat o installera ett helt nytt låg temp. vattenburet system med jord/bergvärmepump i hela huset?
Ja.

Behövs verkligen 30 kW? har man flera våningar så är det lite vanskligt att bara räkna effekten per kvadratmeter då övervåningen värms en hel del av undervåningen. Det ger en säkrare siffra om man gör en u-värdesberäkning för hela klimatskalet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
jord/bergvärme alla dagar i veckan
 
  • Gilla
Abysseri och 2 till
  • Laddar…
H
18 kw bergvärmepump räcker för 270 kvadrat i Härjedalen om du monterar moderna radiatorer samt isolerar huset.
 
  • Gilla
Abysseri
  • Laddar…
Om huset inte byggs om och tilläggsisoleras rejält så hade jag valt bergvärme med NIBE S1155-25. Den är kraftig utan att för den skull vara en ännu dyrare fastighetsvärmepump.
 
  • Gilla
Abysseri
  • Laddar…
en 12kW jordvärme är lite för liten för 240kvm (två våningars Västerbottenskåk med ca 80cm isolering) och 300kvm isolerad maskinhall/verkstad i Västerbotten
bara kåken skulle inte vara att problem
(mina föräldrars gård)
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Med den isoleringen borde värmeförlusterna vara marginella.
 
D Daniel 109 skrev:
Med den isoleringen borde värmeförlusterna vara marginella.
Det är maskinhallen, fönster & torpargrund som står för de mesta skulle jag tro.
Men det är ofta -30 just där de bor ... då går det satan med värme
 
M MrDizzy skrev:
en 12kW jordvärme är lite för liten för 240kvm (två våningars Västerbottenskåk med ca 80cm isolering) och 300kvm isolerad maskinhall/verkstad i Västerbotten
bara kåken skulle inte vara att problem
(mina föräldrars gård)
nästan en meter isolering? Har du några bilder?
 
250mm timmervägg
45mm tilläggsisolering träfiber
250mm träfiberisolering golv och tak
Kallvind

Detta är förutsättningarna
 
useless useless skrev:
nästan en meter isolering? Har du några bilder?
Tyvärr inte!
Tänkte att något måste jag väl ha sync:at över till google drive då alla mina bilder ska syncas dit.
Meh! till min förvåning har jag inte en enda bild på det huset.
Blir till att ändra på det då jag åker upp dit i sommar ... där är 100mil dit så man hälsar liksom tyvärr inte på över en helg
 
250mm timmer är rejält, men inte jag skulle kalla isolering.
 
D Daniel 109 skrev:
250mm timmer är rejält, men inte jag skulle kalla isolering.
Det ska motsvara en tunnare isolering på 45-90mm
Värmelagringseffekten är den riktiga fördelen, men hjälper kanske inte mot en ständigt kall vinter
 
Abysseri Abysseri skrev:
Det ska motsvara en tunnare isolering på 45-90mm
Värmelagringseffekten är den riktiga fördelen, men hjälper kanske inte mot en ständigt kall vinter
Tyvärr är det ytterst sällan man kan räkna timret som varesig isolering eller värmelagring. Allt som oftast är det drevat med gamla tygtrasor, juteväv och annat skräp. Mycket av detta har nu ramlat bort eller förmultnat. Många av stockarna har spruckit, blivit maskätna, och/eller förmultnat på sina ställen.
Så tyvärr är inte 45mm isolering på en gammal timmerstomme, något vidare värmemotstånd. Sen måste det sitta en ordentlig vindpapp på utsidan, men det kanske du har. Sen kommer du sannolikt märka att huset ändå är oerhört dragigt. Det tar ofta många år att hitta alla otöta ställen.
Så snåla inte på pump, för det kommer troligtvis gå åt mer än vad teorin säger.
 
Jo, timmer motsvarar definitivt en tunn isolering och ger en betydande värme lagring. Men det räknades tidigare som isolering rakt av, det håller jag inte med om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.