Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, det är extremt brandfarligt, så man brukar kapsla in det på olika sätt, t ex gjuta in i betong. Det hade man inte gjort i Grenfell Tower när det brann 2017 [länk]
Då var det inget nytt hus, utan man hade tilläggsisolerat med cellplast utanpå. Numera vet man att det är en dålig lösning...

Dock har det blivit populärt i Sverige att tilläggsisolera gamla kallvindar och krypgrunder genom att spruta PU-skum. Vi får se hur länge man tycker att det är en bra lösning. Kanske nåt för Byggahus att granska?
 
  • Gilla
emmjo och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då var det inget nytt hus, utan man hade tilläggsisolerat med cellplast utanpå. Numera vet man att det är en dålig lösning...

Dock har det blivit populärt i Sverige att tilläggsisolera gamla kallvindar och krypgrunder genom att spruta PU-skum. Vi får se hur länge man tycker att det är en bra lösning. Kanske nåt för Byggahus att granska?
Men om man då vill se till hampakalkens fördelar så kanske det är bättre att jämföra med andra material inom ekobyggande och deras brandsäkerhet. Då tänker jag på t.ex halm eller träfiber.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Åhhhh blev helt kär i väggarna!!! Så otroligt fint med rundningen och sen kombinationen av panel och väldigt levande väggar är magi. Personligen aldrig gillat panel men gjort på denna sätt hade till och med jag varit med på tåget

Sen tyckte jag köket blev ett riktigt wow moment - blandningen av det gedigna träet och sättet att hantera golvet med en modern layout och fönster. Tar definitivt med mig inspo inför framtiden

Undrade lite kring budgeten - ingick tomt, etc.? Skulle vara väldigt intressant att få lite bättre förståelse för dom olika posterna
 
  • Gilla
joakimwenner
  • Laddar…
En läxa av detta avsnitt och tidigare husdrömmar med samma inriktning är ju:

Om budgeten är viktig för dig skall du icke experimentera med nya material. Bygga väggar med plaskvåta material kanske fungerar i lite mer varma klimat. Eller man bör iaf göra det så att den torra säsongen ligger framför så man slipper köra torkfläktar i ett halvår (vilket nästan lär tagit bort all positiv miljöpåverkan med materialet... Med tanke på att södra sverige under den tiden fick el från Polsk kolkraft)
Men det är ju samma med konstiga frigolithus, "nydanande prefab" med mera som alla visat sig kosta mycket mer än klassiskt reglat trästommee med isolering och gips.

Om jag störde mig på förra säsongens oavslutade hus så stör jag mig nästan mer på denna säsongs "vi börjar mitt i bygget så kanske de komemr i mål".
Hade velat se mer om platta och annat kring konstruktionen då ändå betongplattan (som är en bra konstruktion, Missförstå mig rätt) har stor miljöpåverkan.
Sen kunde man ju anta att det var golvvärme. hur värmdes huset. Värmepump? Frånluft? Bergvärme?
I dessa dyrtider med elen är ju dessa frågor mycket intressanta

Nåja. Jag har förstått att det här är Annes göllegöllprogram och inte ett byggprogram nuförtiden.

(På samma sätt som Mello är ett barnprogram och itne ett musikprogram och om man accepterar det är det mycket mindre plågsamt)

Nåja. huset var väl ok. Men kändes mer som ett program om familjen och ett efterföljande hemmahos än om bygget.
 
useless useless skrev:
Då var det inget nytt hus, utan man hade tilläggsisolerat med cellplast utanpå. Numera vet man att det är en dålig lösning...

Dock har det blivit populärt i Sverige att tilläggsisolera gamla kallvindar och krypgrunder genom att spruta PU-skum. Vi får se hur länge man tycker att det är en bra lösning. Kanske nåt för Byggahus att granska?
I USA har det ju seglat upp som ett stort problem med sprutisolering om man inte sprutar på ett helt torrt material. Vissa spraytyper verkar ge stora utsöndringar av kemikalier med. Vilket lett till ett antal hus som fått totalrenoveras. Med tanke på fuktproblematik i kallvindar och krypgrunder känns det ju helt vansinnigt.

Det känns som en "quick and dirty" där väldigt många seriösa byggare av bostäder återgått till reglar och traditionella isolermaterial.

Gissar även att de där "nya och pigga" byggföretagen som gör detta snabbt konkas om något upptäckts. Och kvar står bostadsinnehavarna med notan för sanering.

Edit: Om en ny byggteknik är så magisk och bra. Då ska man fråga sig varför inte stora bolagen anammar den direkt.
 
  • Gilla
emmjo
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
En läxa av detta avsnitt och tidigare husdrömmar med samma inriktning är ju:

Om budgeten är viktig för dig skall du icke experimentera med nya material. Bygga väggar med plaskvåta material kanske fungerar i lite mer varma klimat. Eller man bör iaf göra det så att den torra säsongen ligger framför så man slipper köra torkfläktar i ett halvår (vilket nästan lär tagit bort all positiv miljöpåverkan med materialet... Med tanke på att södra sverige under den tiden fick el från Polsk kolkraft)
Men det är ju samma med konstiga frigolithus, "nydanande prefab" med mera som alla visat sig kosta mycket mer än klassiskt reglat trästommee med isolering och gips.

Om jag störde mig på förra säsongens oavslutade hus så stör jag mig nästan mer på denna säsongs "vi börjar mitt i bygget så kanske de komemr i mål".
Hade velat se mer om platta och annat kring konstruktionen då ändå betongplattan (som är en bra konstruktion, Missförstå mig rätt) har stor miljöpåverkan.
Sen kunde man ju anta att det var golvvärme. hur värmdes huset. Värmepump? Frånluft? Bergvärme?
I dessa dyrtider med elen är ju dessa frågor mycket intressanta

Nåja. Jag har förstått att det här är Annes göllegöllprogram och inte ett byggprogram nuförtiden.

(På samma sätt som Mello är ett barnprogram och itne ett musikprogram och om man accepterar det är det mycket mindre plågsamt)

Nåja. huset var väl ok. Men kändes mer som ett program om familjen och ett efterföljande hemmahos än om bygget.
Jag tror inte klimatpåverkan av att köra lite avfuktare under ett par månader på något sätt förtar miljönyttan. Polsk kolkraft utgör en väldigt liten andel av den svenska energianvändningen.

Har man ett intresse av att bygga ett diffusionsöppet hus är inte gips och isolering lämpliga alternativ. Det har också framgått av tråden att torktiden inte var ett så stort problem som det framställdes i tv.

I tråden har det framkommit att huset värms med bergvärme. Jag tror man behöver ha förståelse för att intresset för dimensioner på golvvärmeslang och djup på borrhål är tämligen ointressant för merparten av tv-tittarna även om det kan intressera oss på bygga hus. Därför är det ju alltid trevligt när deltagarna dyker upp här. Dock synd att så många avsnitt påbörjas mitt i bygger då förberedelserna ofta är en stor del av byggandet
 
  • Gilla
joakimwenner och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
I USA har det ju seglat upp som ett stort problem med sprutisolering om man inte sprutar på ett helt torrt material. Vissa spraytyper verkar ge stora utsöndringar av kemikalier med. Vilket lett till ett antal hus som fått totalrenoveras. Med tanke på fuktproblematik i kallvindar och krypgrunder känns det ju helt vansinnigt.

Det känns som en "quick and dirty" där väldigt många seriösa byggare av bostäder återgått till reglar och traditionella isolermaterial.

Gissar även att de där "nya och pigga" byggföretagen som gör detta snabbt konkas om något upptäckts. Och kvar står bostadsinnehavarna med notan för sanering.

Edit: Om en ny byggteknik är så magisk och bra. Då ska man fråga sig varför inte stora bolagen anammar den direkt.
Har man nånsin lämnat det traditionella byggandet? Jag har ändå inte sett mer än enstaka projekt som byggs på annat vis. Majoriteten av allt storskaligt byggande i Sverige är betongväggar med utanpåliggande isolering eller utfackningsväggar med mineralull och regelstomme.

Problemet med naturmaterial är att dom behöver så otroligt mycket mer mantimmar vilket är det som kostar i dagens byggande.Det handlar inte om att dom inte fungerar.

Folk är dessutom inte intresserade av hållbart byggda bostäder utan man är ute efter enkelbyggstandard där man kan byta golv och kök var 10e år enkelt och måla om vart 5e
 
  • Ledsen
emmjo
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag tror inte klimatpåverkan av att köra lite avfuktare under ett par månader på något sätt förtar miljönyttan. Polsk kolkraft utgör en väldigt liten andel av den svenska energianvändningen.

Har man ett intresse av att bygga ett diffusionsöppet hus är inte gips och isolering lämpliga alternativ. Det har också framgått av tråden att torktiden inte var ett så stort problem som det framställdes i tv.

I tråden har det framkommit att huset värms med bergvärme. Jag tror man behöver ha förståelse för att intresset för dimensioner på golvvärmeslang och djup på borrhål är tämligen ointressant för merparten av tv-tittarna även om det kan intressera oss på bygga hus. Därför är det ju alltid trevligt när deltagarna dyker upp här. Dock synd att så många avsnitt påbörjas mitt i bygger då förberedelserna ofta är en stor del av byggandet
6 st luftavfuktare i 6 månader....

Och bergvärme är väl i högsta grad intressant om man ska babbla om "gratis värme"
 
Appendix Appendix skrev:
Nåja. Jag har förstått att det här är Annes göllegöllprogram och inte ett byggprogram nuförtiden.

Nåja. huset var väl ok. Men kändes mer som ett program om familjen och ett efterföljande hemmahos än om bygget.
Detta är lite tröttsamt. Det dyker alltid upp någon med den här kommentaren i alla Husdrömmartrådar jag läst...

Husdrömmar har aldrig varit ett program för byggnördar. Det har aldrig varit ett program för diskussioner om uppvärmningssystem (även om det ibland tas upp på övergripande nivå om det är något mer orginellt). Det har ALLTID varit ett program om just husdrömmar.. och den sociala biten har alltid varit i fokus.

Det är säkert många som vill se detaljerade byggprogram där man tar upp minsta lilla byggtekniska lösning i detalj. Men det är inte det här programmet, och det har det aldrig gjorts sken av heller.
 
  • Gilla
  • Älska
jliljeha och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
6 st luftavfuktare i 6 månader....

Och bergvärme är väl i högsta grad intressant om man ska babbla om "gratis värme"
Jag har missat informationen att avfuktare gick konstant i 6 månader men om det nu var så ligger förbrukningen på ca 20.000kWh för 6 avfuktare för bygg. Det motsvarar ca 500kg co2 vilket inte får anses vara så mycket i sammanhanget.
 
L Liljeros skrev:
Jag har missat informationen att avfuktare gick konstant i 6 månader men om det nu var så ligger förbrukningen på ca 20.000kWh för 6 avfuktare för bygg. Det motsvarar ca 500kg co2 vilket inte får anses vara så mycket i sammanhanget.
Vi hade 2 st byggavfuktare i 10 veckor (oktober-mitten av december) som gick när vi inte kunde vädra, sen var hampan tillräckligt torr för att vi skulle kunna köra på 4 st mindre avfuktare under vintern. Det kan vara så att min kära sambo ibland uttrycker sig lite dramatiskt framför kameran, men jag sitter på facit med fakturorna och elräkningen :D
 
  • Gilla
svanstrom och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
En läxa av detta avsnitt och tidigare husdrömmar med samma inriktning är ju:

Om budgeten är viktig för dig skall du icke experimentera med nya material. Bygga väggar med plaskvåta material kanske fungerar i lite mer varma klimat. Eller man bör iaf göra det så att den torra säsongen ligger framför så man slipper köra torkfläktar i ett halvår (vilket nästan lär tagit bort all positiv miljöpåverkan med materialet... Med tanke på att södra sverige under den tiden fick el från Polsk kolkraft)
Men det är ju samma med konstiga frigolithus, "nydanande prefab" med mera som alla visat sig kosta mycket mer än klassiskt reglat trästommee med isolering och gips.

Om jag störde mig på förra säsongens oavslutade hus så stör jag mig nästan mer på denna säsongs "vi börjar mitt i bygget så kanske de komemr i mål".
Hade velat se mer om platta och annat kring konstruktionen då ändå betongplattan (som är en bra konstruktion, Missförstå mig rätt) har stor miljöpåverkan.
Sen kunde man ju anta att det var golvvärme. hur värmdes huset. Värmepump? Frånluft? Bergvärme?
I dessa dyrtider med elen är ju dessa frågor mycket intressanta

Nåja. Jag har förstått att det här är Annes göllegöllprogram och inte ett byggprogram nuförtiden.

(På samma sätt som Mello är ett barnprogram och itne ett musikprogram och om man accepterar det är det mycket mindre plågsamt)

Nåja. huset var väl ok. Men kändes mer som ett program om familjen och ett efterföljande hemmahos än om bygget.
Filmteamet kom in en månad in på projektet, det är svårt att till en tid som passade för alla inblandade och vi kunde inte vänta.
Planen var att spruta hampakalken i juni, men vi hann tyvärr inte. Hampakalken är inte plaskblöt.
Vi hade 2 st byggavfuktare under 10 veckor, sedan körde vi på 4 mindre under vintern eftersom hampakalken fortfarande släppte fukt, men den var inte blöt. Hampakalk tar lång tid på sig att torka även under rätt förutsättningar. Avfuktarna var avstängda när det var torkväder ute. Tyvärr har jag ingen uppskattning på exakt mängd energi som gick åt i torkningen.
Vi är väldigt nöjda med vårat hus och hampakalken är ett toppenmaterial!
 
  • Gilla
emmjo och 1 till
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Åhhhh blev helt kär i väggarna!!! Så otroligt fint med rundningen och sen kombinationen av panel och väldigt levande väggar är magi. Personligen aldrig gillat panel men gjort på denna sätt hade till och med jag varit med på tåget

Sen tyckte jag köket blev ett riktigt wow moment - blandningen av det gedigna träet och sättet att hantera golvet med en modern layout och fönster. Tar definitivt med mig inspo inför framtiden

Undrade lite kring budgeten - ingick tomt, etc.? Skulle vara väldigt intressant att få lite bättre förståelse för dom olika posterna
Härligt att du uppskattade huset! Tomten hade vi sen innan! Tror jag måste ha några månaders återhämtning innan jag återvänder till budgeten och stämmer av kostnaderna. Det var nog min värsta upplevelse med husbyggandet!
 
  • Gilla
jliljeha och 1 till
  • Laddar…
J joakimwenner skrev:
Tack så mycket Jonathan!

Ja, det var faktiskt jobbigt på riktigt även om vi har haft många fina stunder med minisemester i Stockholm och dagar på stranden i somras. Det är lite vinklat i programmet, men absolut så tar det väldigt mycket tid från familjen.

Kommer jag ihåg och ni i forumet fortfarande är intresserade (om några veckor har ni säkert glömt) så ska jag försöka lägga upp. Annars får ni följa oss på instagram på Råglyckansträdgård.

Ha det fint!
Grattis till "nya" boendet.

Nu är det i och för sig inte ni själva som öppnat tråden, men det finns andra exempel här på BH där husbyggen har pågått i decenium och följareskaran är lika trogna som i början!

Så det är lugnt, vi kommer sitta här och vänta på er när exteriörbilderna kommer 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.