MrJay MrJay skrev:
Misstänker du menar mig? 15-20 tusen max. Flytspackling av 170kvm betalade jag 30.000kr för (kompispris) inkl. arbete och material.
Då antar jag att du känner någon som jobbar med detta och den säljer produkten till dig till ett inköpspris .

Tar ex weber 140 / 220kr säck , dina 170 m2 säg 25kg m2cm = 1,5cm , då har du bara material för 47500 ,

Så då fick du ett väldigt bra pris
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
MrJay
R Rickard.lj skrev:
Då antar jag att du känner någon som jobbar med detta och den säljer produkten till dig till ett inköpspris .

Tar ex weber 140 / 220kr säck , dina 170 m2 säg 25kg m2cm = 1,5cm , då har du bara material för 47500 ,

Så då fick du ett väldigt bra pris
Stämmer bra, har byggfirma och en del kontakter. Man ska absolut inte betala mer än nödvändigt, också Weber är ”sisådär”. När det kommer till flytspackel föredrar jag MCT, StoCrete eller Kiilto
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Då är pris bilden helt annorlunda ,

Men att spackla ett badrum på 6m2 med matta

Ex

300kg/20=15 15*220= 3300
Lättvåt 1500
Primer 100
Pinnar 250
Silikon 100
Avstängningen list 100
Roller x2 100
Lim 1500

8t arbetsdag spackling golv och väggar

8t spackling vägg/slipning och mattläggning golv

8t väggar

24t*700=16800

Resor firma bil

Så 20:000 är inte en farlig summa om man ser de så
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Walle85
MrJay MrJay skrev:
Stämmer bra, har byggfirma och en del kontakter. Man ska absolut inte betala mer än nödvändigt, också Weber är ”sisådär”. När det kommer till flytspackel föredrar jag MCT, StoCrete eller Kiilto
För en som inte är insatt, vad är skillnaden på Kiilto och t.ex. Megaplan sett till att prisskillnaden är massiv?
 
Lite vad som är i materialet å tillverkare

Lite som en Nissan och en BMW , man får vad man betalar för
 
  • Gilla
Walle85
  • Laddar…
MrJay
Walle85 Walle85 skrev:
För en som inte är insatt, vad är skillnaden på Kiilto och t.ex. Megaplan sett till att prisskillnaden är massiv?
Har aldrig ens hört talas om Megaplan tidigare i all ärlighet… Funktionellt sett är de mer eller mindre samma men det som skiljer dåligt flytspackel från ett bra är hur lättflytande det är, hur den beter sig vid torkning (dvs. om den enkelt går att skrapa, tex när man gör fall) samt sprickbildningen som kan uppstå senare. Bra flytspackel flyter lätt, torkar inte för snabbt, är lätt att forma och spricker inte.
 
  • Gilla
Walle85
  • Laddar…
Walle85
Tackar, gissade att det var flera parametrar som spelar in. Sånt som kommer med erfarenhet av att arbeta med produkter från flera olika tillverkare tänker jag 👍
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Fick precis ett offert på 42.000kr inkl. moms för att flytspackla 30kvm (ca. 2-3cm tjocklek), material och arbete ingår. Vi kommer göra det själva 🤓
MrJay MrJay skrev:
Misstänker du menar mig? 15-20 tusen max. Flytspackling av 170kvm betalade jag 30.000kr för (kompispris) inkl. arbete och material.
Ganska intressant då man slår dina 30kvm och inser att det går typ 60 säckar och bara materialet för Svensson att köpa i säck kostar typ 20k och uppåt så du tycker alltså att de som utför jobbet ska göra det gratis... coolt ;)

Sen att man med kontakter kan ordna saker billigare så kommer det alltid och vara men det är en annan sak.
Jag hade kunnat ordna dina 30kvm med 1500kg lagt och klart för 6000kr om det skulle vara så men folk arbetar för att tjäna pengar och inte på att bedriva ideel verksamhet och flyta gratis åt folk. ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Sernando och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ganska intressant då man slår dina 30kvm och inser att det går typ 60 säckar och bara materialet för Svensson att köpa i säck kostar typ 20k och uppåt så du tycker alltså att de som utför jobbet ska göra det gratis... coolt ;)

Sen att man med kontakter kan ordna saker billigare så kommer det alltid och vara men det är en annan sak.
Jag hade kunnat ordna dina 30kvm med 1500kg lagt och klart för 6000kr om det skulle vara så men folk arbetar för att tjäna pengar och inte på att bedriva ideel verksamhet och flyta gratis åt folk. ;)
60 säck går loss på 9750kr inkl. moms från de vi köper från, blandmaskin har jag egen. Tidsåtgång är ca. 4h räknat högt. Att arbeta gratis är en sak men över 10 lax för den tiden - vad är du liksom, hjärnkirurg? Nej du, fixar jobbet själv. 😎 Vad en vara kostar i affär för en privatperson är helt ointressant när jag räknar på affären.
 
Redigerat:
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
60 säck går loss på 9750kr inkl. moms, blandmaskin har jag egen. Tidsåtgång är ca. 4h räknat högt. Att arbeta gratis är en sak men över 10 lax för den tiden - vad är du liksom, hjärnkirurg? Nej du, fixar jobbet själv. 😎
Vilket kvalitetsbruk får du för 160kr säcken som självnivellerar så du ensam kan blanda och hälla ut det så att ytan blir användbar och utan att du faller ihop av utmattning efteråt...🤔😱
...OCH vi pratade om Svenssons gemeneman och knappast om en som har sakerna som behövs eller som har kontakterna att handla billigare än det säljs i handeln till konsumenter. ;)
Som sagt... jag kunde fått flytspacklat de 1500kg på 30kvm utan att lyfta ett finger för 6000kr men det är ointressant i sammanhanget.

Antar att du både är HeMan, Troll och Messerschmitt så önskar dig lycka till i ditt liv. Ha en fin dag. :)
 
  • Älska
Sernando
  • Laddar…
MrJay
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vilket kvalitetsbruk får du för 160kr säcken som självnivellerar så du ensam kan blanda och hälla ut det så att ytan blir användbar och utan att du faller ihop av utmattning efteråt...🤔😱
...OCH vi pratade om Svenssons gemeneman och knappast om en som har sakerna som behövs eller som har kontakterna att handla billigare än det säljs i handeln till konsumenter. ;)
Som sagt... jag kunde fått flytspacklat de 1500kg på 30kvm utan att lyfta ett finger för 6000kr men det är ointressant i sammanhanget.

Antar att du både är HeMan, Troll och Messerschmitt så önskar dig lycka till i ditt liv. Ha en fin dag. :)
Riktigt tråkigt med den inställningen men jag antar du tar illa vid när du ser att det finns folk som ser sig om och är inte villiga att betala vad som helst för ett sådant jobb. Materialmässigt så är det en av spackeltillverkarna jag nämnde innan som jag köper från så ja, det är bra grejer. ”Ensam blanda”.. du verkar totalt missat att jag blandar inte i hink som du utan faktiskt har en egen putsmaskin som också kör spackel. Jobbet gör jag åt mig själv så det finns en sak jag delar med gemene man i iallafall. Nåja, kalla med vad du vill men du får sälja dina tjänster för 6000kr till någon annan, jag avstår mer än gärna. Ha en underbar dag!
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Riktigt tråkigt med den inställningen men jag antar du tar illa vid när du ser att det finns folk som ser sig om och är inte villiga att betala vad som helst för ett sådant jobb. Materialmässigt så är det en av spackeltillverkarna jag nämnde innan som jag köper från så ja, det är bra grejer. ”Ensam blanda”.. du verkar totalt missat att jag blandar inte i hink som du utan faktiskt har en egen putsmaskin som också kör spackel. Jobbet gör jag åt mig själv så det finns en gemensam sak iallafall. Nåja, kalla med vad du vill men du får sälja dina tjänster för 6000kr till någon annan, jag avstår mer än gärna. Ha en underbar dag!
Det som är tråkigt är att du missar hela poängen än om jag skriver den i varje inlägg !! 😱👎

Svensson har inte sådana maskiner och köper inte bruket för de pengarna du svamlar om.
Men framförallt har de flesta inte kunskapen att få till en plan yta värd namnet.

Jag säljer knappast några tjänster och absolut inte härinne.
Jag försökte få dig att förstå att allt går och ordna med bra kontakter och jag rullar tummarna medan andra pumpar flytet till mig billigare än du lyckas köra med din maskin och slita ensam med att knäcka säckar.
MEN... fortfarande totalt ointressant för de kontakterna har inte många Svenssons.

Hajar du nu att man inte kan jämföra äpplen och päron. ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Sernando och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det som är tråkigt är att du missar hela poängen än om jag skriver den i varje inlägg !! 😱👎

Svensson har inte sådana maskiner och köper inte bruket för de pengarna du svamlar om.
Men framförallt har de flesta inte kunskapen att få till en plan yta värd namnet.

Jag säljer knappast några tjänster och absolut inte härinne.
Jag försökte få dig att förstå att allt går och ordna med bra kontakter och jag rullar tummarna medan andra pumpar flytet till mig billigare än du lyckas köra med din maskin och slita ensam med att knäcka säckar.
MEN... fortfarande totalt ointressant för de kontakterna har inte många Svenssons.

Hajar du nu att man inte kan jämföra äpplen och päron. ;)
Absolut, jag är helt med på noterna att gemene man inte har de möjligheterna och har full förståelse för det. Min intention var att upplysa om vad jag fick för offert för jobbet och vad jag kom fram till så att man kan bilda sig en uppfattning om hur stor differensen kan vara. Självklart får man själv ta ställning till hur lätt man vill göra för sig samt vad det är värt för en i slutändan. Jag valde jobbiga vägen. Så, nu tror jag vi kan lägga ner denna diskussion.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Absolut, jag är helt med på noterna att gemene man inte har de möjligheterna och har full förståelse för det. Min intention var att upplysa om vad jag fick för offert för jobbet och vad jag kom fram till så att man kan bilda sig en uppfattning om hur stor differensen kan vara. Självklart får man själv ta ställning till hur lätt man vill göra för sig samt vad det är värt för en i slutändan. Jag valde jobbiga vägen. Så, nu tror jag vi kan lägga ner denna diskussion.
Låter bra...

Jag tycker bara det blir en ganska orättvis jämförelse när man jämför vad man kan ordna saker för om man har kontakter och är i branschen och vad gemeneman får betala för saker. ;)
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
R
Walle85 Walle85 skrev:
För en som inte är insatt, vad är skillnaden på Kiilto och t.ex. Megaplan sett till att prisskillnaden är massiv?
Megaplan är Mapeis flytspackel absolut ett kvalitetsspackel😊
 
  • Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.