Baxi rekommenderar för Exelent 50 kW 3000 till 6000 liter ackumulatorvatten.
 
Redigerat:
A AG A skrev:
Teori är en sak, praktik är en annan. Det låter ofta jättebra med "oändligt" stora tankar. Men i praktiken fungerar det sällan att få varmvatten att räcka mer än ett dygn, vintertid, iallafall. Det blir för stora förluster att ha varmvatten lagrat längre än så när det är kallt ute. Möjligen går det bättre om panna och tank står i pannrum beläget i den varma delen av huset.
Vidare tar det ändå en hel del tid att elda. Det är sällan man har ren björkved ned exakt rätt fukthalt. Det är inte bara tankarna som ska värmas, utan ofta ska även husen värmas upp innan det börjar ladda ordentligt i tankarna. Pannan ska sedan sotas 2-4gånger/månad. Tyvärr blir det ofta som det blir med den saken. Det är alltså många saker som gör att effekten sjunker och man tvingas elda mer.
Sist men inte minst så tar det ungefär 3 timmar för en panna att brinna färdigt. Två pannor tar alltså sex timmar. Jag tror att TS kommer behöva elda 3-4 pannor med ved varje dag, som det är under -10grader. Iallafall efter några år då inte allt i pannanläggningen är i topptrim längre.
Varför skulle ha behöva elda 3-4 pannor per dag?
Han eldar 1 ilägg när han inte hinner stoppa i ett ilägg till. Kan man så stoppar in flera inlägg.
En stor tank ger oändligt bättre system.
Man behöver inte vänta tills tanken är tom för att lägga i ett ilägg, eller 2.

Förlusterna blir inte större i en stor tank om du inte värmer hela tanken.
Tanken skitar sig och förlusterna blir bara där tanken är varm.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Baxi rekommenderar för Exelent 50 kW 3000 till 6000 liter ackumulatorvatten.
Tycker 6000 liter verkar mycket om man ska hinna med att ladda på en dag .
 
Ja, arbetar man exempelvis 7 till 16 så hinner man inte mer än 2 inlägg, kan man elda hela den vakna tiden från morgon till kväll borde det gå att värma upp 6 kubikmeter vatten.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
P Perersk skrev:
Tycker 6000 liter verkar mycket om man ska hinna med att ladda på en dag .
Man behöver inte ladda en tank full. Du kan värma 3000l när du inte hinner ladda mer och när du kan laddar du den full.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Ja, arbetar man exempelvis 7 till 16 så hinner man inte mer än 2 inlägg, kan man elda hela den vakna tiden från morgon till kväll borde det gå att värma upp 6 kubikmeter vatten.
Du kan langa in en brasa på morgonen också om det behövs. Det fick jag köra på när jag hade en Viadrus. Nu har jag en Baxi Innova 30. Den eldar jag väldigt sällan på morgonen, men det har hänt. Däremot fyller jag den ofta på kvällen.

Min kåk har ett stort värmebehov.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.