Ponera nu att jag är mera ekonomisk än paragrafryttare. Alltså köper jag mig en begagnad vedpanna billigt, som inte har miljögodkännande. Jag bor ensligt i skogen och saknar problem med anmälningsbenägna grannar.

Om jag nu vill installera den här, men inte är händig nog att göra jobbet själv. Hur lätt eller svårt blir det då att få tag i hantverkare som monterar funktionellt och brandsäkert, utan att lägga sig i huruvida pannan är miljögodkänd eller ej?

Och brukar sotare bedriva angiveriverksamhet?
 
C
Det är nog inga problem. Om du är ekonomisk väljer du dock en panna med bra verkningsgrad, och då är de vanligtvis godkända.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det finns inga rörisar som anmäler något, det som troligtvis ska göras är att sotarn ska godkänna installationen för skorstenen, inget annat. Ni har en hetgasanlöggning nu och skorsten är nog i gott skick. Köp ett par rökbomber och kolla den först själv. Olja har en rökgastemp på ca 130 -140 grader och ved i äldre panna ca 190 - 220 grader. Betänk nu att inte köpa en panna som har överförbränning ( gammalt skrot ) Då blir ni besvikna på vad panna kan prestera och en rökgas upp mot 300 C är inte ovanligt.
PS jag skulle bara stoppa in den.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Som sagt, det är inga problem att sätta in en begagnad panna. Hantverkaren kommer med största sannolikhet inte bry sig, eller ange dig.
Problemet är sotaren. Han kommer ge dig eldningsförbud. Det innebär att du kommer ha svårt att få ut på försäkringen, om det händer något. Sotaren kommer givetvis inte komma och sota heller. Så sotning får du sköta själv, vilket förvisso är enkelt.
 
Förstår inte varför det alltid ska hotas med försäkringar i allt och intet, försäkringen betalas ut. Sen att säga att sotarn kommer att vägra sota är bara det ett hot och inget som kommer att ske, sotarn kommer att sota.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Förstår inte varför det alltid ska hotas med försäkringar i allt och intet, försäkringen betalas ut. Sen att säga att sotarn kommer att vägra sota är bara det ett hot och inget som kommer att ske, sotarn kommer att sota.
Är du säker på att försäkringsbolaget betalar ut pengar utan att knorra om det börjar brinna på grund av att du eldar i en eldstad med nyttjandeförbud?
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
B
Vad är det för panna du hittat? Finns en del rätt bedrövliga pannor med hög vedförbrukning. Plåtpannor har intr så lång livstid heller. Gjutjärn har generellt längre livslängd.

Jag tror risken är brandskyddskontrollen. Vid vår brandskyddskontroll på nyinstallerad köksspis knorrade de över att bygglov saknades, men godkände det i alla fall. Och då var det en befintlig storsten, där det satt en köksspis för 30år sedan. Och köksspisen var godkänd miljömässigt (ny).

Min bror vägrade de godkänna utan bygglov, så han fick ordna bygglov först för att få igenom brandskyddskontrollen.

Brinner huset ner utan godkänd brandskyddskontroll tror jag du har ett dåligt läge, men du kan ju fråga ditt försäkringsbolag hur de tänker. Eller läs försäkringsvillkoren.

Men prata med den som ska göra brandskyddskontrollen, så får du ju svart på vitt hur han tänker kring situationen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är du säker på att försäkringsbolaget betalar ut pengar utan att knorra om det börjar brinna på grund av att du eldar i en eldstad med nyttjandeförbud?
Var står det att det inte får eldas, nyttjandeförbud har inte framkommit så den delen kan du glömma och var inte så kreativ med att försöka en massa negativa saker som inte finns med i någon tråd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Var står det att det inte får eldas, nyttjandeförbud har inte framkommit så den delen kan du glömma och var inte så kreativ med att försöka en massa negativa saker som inte finns med i någon tråd.
Om sotaren underkänner den "nya" eldstaden så får den nyttjandeförbud.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Godkänner inte sotaren installationen så får du inte elda vilket i stort sätt blir ett nyttjandeförbud, dvs du får inte använda din panna....

Edit: Var en minut för långsam med mitt svar.....😜
 
J jonaserik skrev:
Var står det att det inte får eldas, nyttjandeförbud har inte framkommit så den delen kan du glömma och var inte så kreativ med att försöka en massa negativa saker som inte finns med i någon tråd.
Mitt pannrum var inte helt okej, enligt sotaren. Därmed satte han eldningsförbud, trots helt ny panna och skorsten. Sotarn vägrar fortfarande komma hit. Fastän det är över 10år sedan.
Men visst jag har tack och lov ingen erfarenhet om vad som verkligen händer med försäkringen.
 
Att sota själv är ingen större konst. Frågan är vad man gör med byråkratdårarna som ni har i Sverige.

I Finland är det alldeles normalt och lovligt att sätta in begagnade vedpannor.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.