Hallå allihopa!!! Jag har en gammal FEIN FSN400E som jag önskar att använda mina 'moderna' sågblad på då jag har ett gäng av dessa liggandes.

Min fråga är vilken adapter jag behöver? Fick med ett papper där det står att man kan använda FEIN nummer 30109128018 för att använda mulitmaster sågblad på FEIN sin super-cut maskin.

Er mitt 'moderna' sågblad en så kallad mulitmaster (se gärna bilden längst ner)?

Ser denna adapter finns på t.ex. amazon, men det är ingen riktig bild på detta och jag vill gärna vara säker på att det funkar innan jag köper något.


Om någon här har koll på vilken adapter jag behöver, så skulle jag bli glad.




Mvh knockonwood.
Verktyg med mutter och bult i röd svart förvaringslåda, gradindelning synlig, industriell miljö, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut.

Verktyg med teknisk etikett: FSN 400 E, orange, metall, 400 W, delvis synlig grå plast, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på märket av sågen.

Multifunktionsverktyg i metall med skala och olika formade hål, hålls av en hand över mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Önskar att använda detta sågblad.
 
Dom du visar är dom nya och kan sättas lite hur som helt. Adaptern ser ut bara vara en bricka med skruv och ska då bultas fast på sexkanten, tveksamt om det håller. Går det att trä det nya bladet på sexkanten så det faller ner eller är det som en kant som går upp på axeln och ska hamna i centrum på nya bladet. syns inte med rakt framifrån.
 
  • Gilla
Martin Knockonwood
  • Laddar…
Jag är nästan helt säker på att det nya bladet i sig inte passar på sågen... blir i så fall enbart 'klämfäste' med dålig anliggning, kommer nog garanterat inte att hålla. Jag har inte köpt någon adapter än; den första bilden visar hur sågen ser ut original och det nya bladet jag gärna vill fästa.

Det nya bladet har mindre hål än sexkanten som sticker upp från fästet på sågen.


Det nya bladet; är det så kallad 'mulitmaster'?



Mvh Martin Knockonwood
 
Om man söker på maskinens modellbeteckning så kommer det upp en del utöver multiblad, om dom passar kan jag inte säga, men ser ut att kunna gå över sexkanten.
 
  • Gilla
Martin Knockonwood
  • Laddar…
C
M Martin Knockonwood skrev:
Det nya bladet; är det så kallad 'mulitmaster'?
Multimaster är Feins nuvarande namn på själva multimaskinerna.
Bladet är ett universalblad som passar diverse fästen, bl.a. s.k. OIS, dock inte Starlock (som Fein, Bosch och Makita använder numera) och inte heller SuperCut som jag tror fästet på din maskin kallades.
 
  • Gilla
Martin Knockonwood
  • Laddar…
Tack för jättebra information!!!


Jag hittade ett billigt kit med 5 adaptrar på nätet som jag köpte. Hoppas de funkar, annars får jag återkomma.
 
Jag har köpt en adapter på Amazon till en troligtvis ännu äldre Fein med beteckningen MSx 636. Där maskinens fäste ser ut så här:

Verktyg och delar på ett vitt bord, inklusive luftdriven mutterdragare och hjulmuttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte vilken adapter som du har tittat på men den jag köpte är i princip två brickor och en försänkt insexskruv. Bladet på bilden passar i adaptern och sitter faktiskt fast förvånande bra. Trodde att det skulle snurra runt direkt men det gör det inte. Kan vrida sig lite om man kör en längre stund med det är lätt att justera. Den ena brickan har en lite "stjärna"/kryss som håller bladet. Det ingjutna krysset skulle kunna varit lite tjockare, man får ser till att bladet verkligen passar exakt med upphöjningen men det fungerar. Brickan ser ut så här.

 
  • Gilla
Martin Knockonwood
  • Laddar…
@roli: Tack för ett bra inlägg, jag tar med mig det du säger... Själv har jag hittat billiga adaptrar (5 stycken) på nätet och hoppas att de passar. Betalte under 100ingen för dessa, med leverans. Dröjer väl ett tag innan de kommer men.
 
Det var denna som jag köpte på Amazon. Dock så kostade den 180:- när jag beställde plus att jag hade en rabatt på 100:- från Amazon om jag gjorde en beställning via deras app. Så min kostnad blev 80:-.

Adapter och skruv från Fein Multimaster uppgraderingssats VE1, med kundomdömen och pris, ingen aktuell rabatt.
Vad har du hittat för 5-packs adaptrar?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.