Hej

Som rubriken lyder så ska jag kakla om i köket! En del f¨ågor har dock uppstått! [första gången jag ska kakla)
När jag slog bort dom gamla plattorna som satt ovanför diskbänken så såg jag att det är ett typ av skikt mellan plattorna och väggen (betong). Det ser ut som om dom har målat på en plastfärg, innan dom kaklade. Är detta ett måste på en betongvägg?
Jag hade bara tänkt mig att skrapa bort allt gammalt spackel (bruk) och få en ren betongvägg att kakla på!

En annan sak som jag tycker är konstigt är att bakom varje kakelplatta (10x10) så har det varit en "klick" bruk som har fäst kakelplattan. Tror att det blev kaklat runt år69, man kanske gjorde så på den tiden,,,, eller fusk.....

Något ni tycker att en oerfaren ska tänka på innan jag sätter igång o trycker upp plattorna? (5x5)!

Mvh/Johan
 
Nej, att kakla på färg är bara sämre, ta bort den du. Och att de satte plattorna i klickar var ganska vanligt på den tiden.

Se till att få ett helt jämnt underlag bara, behöver du spackla så ska du inte använda vanligt torkande spackel, utan ett cement- eller gipsbundet spackel.
 
Skiktet bakom plattorna är kanske en gammal fuktspärr. Köket är ju inget våtrum så det behövs inget nytt tätskikt och speciellt inte på betong (jag tätskiktade dock själv just bakom blandarna).

Att klicka dit bruk kan ju vara ok i ett kök men det går fortare/blir bättre med den tandade spackeln.

Mät, mät och mät igen så att du inte råkar ut för några "konstiga" kapningar vid hörn m.m.

Lycka till!

eluttag_kok_smal.jpg
 
Japp det ser ut som om det vore en fuktspärr!
Plattorna som jag ska sätta upp är 5x5 och ligger i ett "rutnät" sådom borde vara ganska så lätta att sätta upp då man kan klippa bort platta för platta!!

En annan sak som jag tänkte på är när jag ska lägga på den nya bänkskivan (laminat) brukar ni täta längst med väggen eller räcker det att det ligger en fog där innan kaklet börjar?

Jag ska även sänka ner en diskho i bänkskivan, vad ska man lägga på för tätskickt på en laminatskiva? där jag sågat bort för hon!

Ska jag köpa en tandadspackel som har små tänder? samma storlek som mellan mina plattor (fogbredd)?
Finns det någon tumregel på hur mycket man ska lägga på? ungeför samma som när man bredspacklar el?

Mvh/ Johan
 
Klippa bort platta för platta, hur menar du?

Dra en mjukfog i vinkeln mellan plattorna och bänkskivan, det räcker.

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker när du vill ha en kam som har samma tandning som din fogbredd, det är ju två helt olika saker? Antagligen är en 6 mm kam lagom till dina plattor, eller eventuellt snäppet mindre. Hur mycket man lägger på avgör ju kammen, det är därför den är tandad. Du använder alltså kammen för att dra ut fixet, du behöver inte spackla ut fixet först och sedan tanda det.
 
Hej japp jag förstod att man ska "kamma" ut spacklet, men ska man köpa en spackelspade som har lika stora tänder som man har som fog mellan plattorna?

Klippa bort plattorna! Mina plattor är fast klistrade på ett rutnät av gummi! för att man ska kunna arbeta med dom lättare!
plattorna ligger 6x6 på varje ark, alltså är ett ark 30x30cm. men helt sant, gäller att börja i rätt ände så att man slipper kapa plattorna i ett synligt läge!!

Finns det något speciellt märke som ni rekommenderar (spackel),, spelar det roll om jag köper på t.ex bauhaus eller hos en kakel-butik?

Mvh/

Tack för hjälpen! ska bli kul att testa på!!
 
JohanLysmask skrev:
Hej japp jag förstod att man ska "kamma" ut spacklet, men ska man köpa en spackelspade som har lika stora tänder som man har som fog mellan plattorna?
Nej, två helt olika saker.

JohanLysmask skrev:
Klippa bort plattorna! Mina plattor är fast klistrade på ett rutnät av gummi! för att man ska kunna arbeta med dom lättare!
Jo, men jag förstod inte vad du menade med att de var lättare att sätta upp för att man kan klippa bort platta för platta. Men strunt samma.

JohanLysmask skrev:
Finns det något speciellt märke som ni rekommenderar (spackel),, spelar det roll om jag köper på t.ex bauhaus eller hos en kakel-butik?
Spelar inte så stor roll, men det måste vara cementbundet (i första hand, gipsbundet går också bra).
 
Inte precis den bästa artikel jag läst. Bland annat ska man absolut inte använda sandspackel som underlag för keramik. Sedan verkar det vara en ganska ovan plattsättare på bilderna, men det spelar kanske inte så stor roll egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.