Eller på offentliga, oftast utomlands, där man betalde till en dam utanför och fick en viss mängd toapapper.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T
F frasen_36 skrev:
Från 50-talet har jag ett minne av några nästintill oanvänbara papper på offentliga toaletter.
Små ihopvikta drygt decimeterstora dubbla ark av nåt som mest påminnde om smörpapper.
Värdelösa till det mesta...
Vid en ombyggnad av en råvind till lägenhet på slutet av 80-talet hittade vi 3-4 hållare för sådant papper av porslin och en halv låda med buntar av papper.
Var som sagt rätt värdelösa till det mesta....
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Mark is still going strong.
[media]
Wow, han har ju visuellt åldrats rejält, men j*vlar, den rösten känner man definitivt igen from back then when it all happened...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jonas Persson
Cruzze Cruzze skrev:
Wow, han har ju visuellt åldrats rejält, men j*vlar, den rösten känner man definitivt igen from back then when it all happened...
Man förstår inte vem det är innan han börjar sjunga och då kan hjärnan inte koppla ihop bild och ljud.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Man förstår inte vem det är innan han börjar sjunga och då kan hjärnan inte koppla ihop bild och ljud.
Instämmer helt.
 
Behovet av att ta bort sms.

f%C3%B6r-lite-utrymme-p%C3%A5-telefonen-v0-w9erfcs4kpmc1.jpeg
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 11 till
  • Laddar…
Gav mig en flashback av när UPS-övervakningen på dåvarande jobb tidigt 2000-tal fick tokfnatt och skickade ett par tusen sms på några timmar. Har för mig det var typ tre knapptryck för varje sms som skulle raderas på den gamla Ericson R520…. 😂
 
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Behovet av att ta bort sms.

[bild]
Jag hörde intervjun med honom på radion i dag och till viss del håller jag med honom om att det är lite oklart hur det är tänkt att SMS-konversationer med myndigheter ska hanteras.
Enligt en professor i processrätt är SMS'en offentlig handling och ska sparas och eventuellt diarieföras precis som pappersbrev eller epost. Men problemet är ju att SMS'en aldrig hamnar i något datasystem hos myndigheten vilket gör det omöjligt att säkerhetskopiera och katalogisera meddelandena. Är det tänkt att tjänstemannen med jämna mellanrum ska spara ner dom till någon intern lagringsyta? Hur gör man om telefonen går sönder eller byts ut av andra skäl?

Jag har själv varit statstjänsteman i flera år och aldrig fått veta på nån av alla obligatoriska utbildningar i informationshantering att SMS är så viktiga att spara.
 
useless useless skrev:
Jag hörde intervjun med honom på radion i dag och till viss del håller jag med honom om att det är lite oklart hur det är tänkt att SMS-konversationer med myndigheter ska hanteras.
Enligt en professor i processrätt är SMS'en offentlig handling och ska sparas och eventuellt diarieföras precis som pappersbrev eller epost. Men problemet är ju att SMS'en aldrig hamnar i något datasystem hos myndigheten vilket gör det omöjligt att säkerhetskopiera och katalogisera meddelandena. Är det tänkt att tjänstemannen med jämna mellanrum ska spara ner dom till någon intern lagringsyta? Hur gör man om telefonen går sönder eller byts ut av andra skäl?

Jag har själv varit statstjänsteman i flera år och aldrig fått veta på nån av alla obligatoriska utbildningar i informationshantering att SMS är så viktiga att spara.
Det finns väl inga begränsningar på lagring av SMS i moderna mobiltelefoner? Så varför raderar han då SMSen?

Speciellt SMS från vad jag förstår en tid som under utredning, då borde man vara lite mer försiktig när man raderar och kanske ställa frågan "Jag behöver tömma telefonen på SMS, är det något ni behöver kolla?".

Nu ser det mest ut som att man försöker dölja nått.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Och varför kommunicerar man med sms överhuvudtaget? Alla som har behov av kommunikation på stående fot har väl e-posten i telefonen?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det finns väl inga begränsningar på lagring av SMS i moderna mobiltelefoner? Så varför raderar han då SMSen?

Speciellt SMS från vad jag förstår en tid som under utredning, då borde man vara lite mer försiktig när man raderar och kanske ställa frågan "Jag behöver tömma telefonen på SMS, är det något ni behöver kolla?".

Nu ser det mest ut som att man försöker dölja nått.
Jo, jag håller med om att det var klantigt gjort i det aktuella fallet. Men frågan är hur det är tänkt att fungera rent principiellt? Säg att du begär ut någon statstjänstemans SMS-konversation ett år efter en viktig händelse och personen i fråga har bytt telefon. Hur ska man då kunna uppfylla förvaltningslagens krav?
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, jag håller med om att det var klantigt gjort i det aktuella fallet. Men frågan är hur det är tänkt att fungera rent principiellt? Säg att du begär ut någon statstjänstemans SMS-konversation ett år efter en viktig händelse och personen i fråga har bytt telefon. Hur ska man då kunna uppfylla förvaltningslagens krav?
Finns det några problem att säkerhetskopiera sms idag? Borde väl en IT-avdelning kunna fixa.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Föv är det ju deras presstalesperson vi pratar om, vad skulle han kunnat påverka egentligen?
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Det är väl bara att be att få kopior från NSA?

Men, SMS eller mejl i krissituationer? Mejl är för långsamt för en interaktiv konversation. SMS eller annan ”instant messaging” lösning är det som används. Organisationerna borde ha en ”Emergency Notification System” tillgänglig i krissituationer.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.