Vad står det på oljefärgen? Det brukar vara två färdigstrykningar som gäller och då ska det täcka. Annars målar du för tunt.

Färgtillverkarna tycker förstås att man ska ha samma märke på grund och färdigfärg. Hur stor roll det spelar i verkligheten vågar jag inte säga. Jag hade bog använt grundfärgen jag hade sålänge det är en utegrundfärg av alkydolja.
 
Två strykningar står det, men jag tänkte på om det blir skillnad om man har vit grundfärg innan.
 
Två ggr brukar räcka att färdigstryka när det är sågat virke, tre om det är hyvlat, vilket tryckt oftast är.
 
På min grundfärg står det att den är alkydbaserad. Det står inga rekommendationer om vilka typer av färger den går ihop med. Funkar det att måla oljefärg över en alkydbaserad grundfärg?
 
Ja, det borde funka. Båda är nog alkydoljefärger. Båda är vattenburna antar jag?
 
Kan man eller inte måla på tryckta? Ska jag då ha olje eller vatten
(Jag la det förra veckan)
 
Går bra, men det måste torka först. Man brukar säga att man kan måla det året efter.

Är det ett staket? Då hade jag målat med en vattenburen alkydoljefärg enl instruktionerna på burken (dvs grundolja och grundfärg först).
 
T Tosse skrev:
Går bra, men det måste torka först. Man brukar säga att man kan måla det året efter.

Är det ett staket? Då hade jag målat med en vattenburen alkydoljefärg enl instruktionerna på burken (dvs grundolja och grundfärg först).
Det är räcke plus trall
Först olja sen grund till sist täck ?
 
Ska du måla trallen?

Ja, det vanliga är att man tar olja på ändträ, sedan grundar allt, sen täckfärg 2 ggr.

Ett räcke kan du med fördel måla med sk fönsterfärg. Alltså alkydoljefärg.

Men som sagt. Du måste låtenimpregneringsvätskan torka ur träet först.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Det är räcke plus trall
Först olja sen grund till sist täck ?
Täckfärg på trall?, jag kan inte tänka mig något annat utfall än att det kommer flagna efter ett par år.
Då behöver du slipa trallen för att bli av med färgen.
Pigmenterad olja tycker jag är lämpligare på trall.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Som en liten kuriosa kan jag nämna att en firma byggde en liten verandaliknande sak åt ett lunchställe i närheten av tryckt virke, dagen efter dom va klara så målades allt i en trevlig grå färg. Jag tänkte ha lite bevakning på det jobbets framtida hållbarhet.
Hur ser den verandaliknande lilla saken ut idag, några år senare?
 
  • Gilla
JonathanFlod och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Lyfter denna tråden igen.
Jag har ett numera med högtrycktvätt rengjort staket byggt med trall. Jag har lärt mig att täcklasyr inte funkar utan det flagnar rätt så omgående. 90% av gamla färgen är nu borta.
Vad ska jag måla med för färg nu?
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Olja eller tjärfärg
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ingen, låt staketet gråna med värdighet...
 
Vanlig inträngande lasyr funkar bra på uttorkat tryckt virke som stått ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.