Hallå jag funderar på om jag inte när jag ändå bygger nytt se om jag kan automatisera delar av framför allt belysningen. Problemet är att jag vill ha det trådbundet. Eller det kanske inte är ett problem men när jag söker finner jag bara bluetooth och wifi-varianter.

finns det något bra och enkelt system som går att köra trådbundet?
Daniel
 
Tittat på KNX?
 
RoTe
Varför vill du ha trådbundet? Funderat på den tekniska livslängden på grejerna? Än idag är det t.ex. oftast inga fel på en elinstallation från 70-talet men börjar man blanda in elektronik som bara behörig elektriker får installera riskerar det att bli dyrt om något årtionde när allt måste göras om.
 
KNX och Dali är nog det man ska titta på om man vill ha trådbundet.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Det börjar komma pryttlar med "single pair ethernet" nu, som nog kommer bli populärt på sikt. Men det behövs nog några år innan det tar sig. Då borde man kunna köra vanliga Matterprotokoll också trådat med ett tvinnat par av ganska enkel busskabel.
 
Om du bygger nytt tycker jag absolut att du ska titta på KNX.

Inte enbart för att det kommunicerar över tråd utan kanske än mer för att det är ett rationellt sätt att installera el som medger stora möjligheter för förändrad och utökad funktionalitet.

Det finns många trådar här på Byggahus som rör KNX, det kan vara värt att lägga en stund på att skumma igenom några av dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.