J Jesper Karlsson3 skrev:
Normalt rekommenderas ett avstånd på 1200mm runt köksön. Ska ni även ha stolar där så tror jag att 998mm kommer att upplevas som trångt.
Jo, känner till rekommendationen om 1200 mm men tänker att det är när man ska dra ut lådor och stå och arbeta vid köksön. Där avståndet är ca 998 mm är det bara en vägg i bakkant och sittplatser vid ön. Men det kanske blir för trångt ändå?
 
I Isedax skrev:
Jo, känner till rekommendationen om 1200 mm men tänker att det är när man ska dra ut lådor och stå och arbeta vid köksön. Där avståndet är ca 998 mm är det bara en vägg i bakkant och sittplatser vid ön. Men det kanske blir för trångt ändå?
Ska bänkskivan vara 800mm bred? Även det är väldigt smalt om man ska kunna sitta och äta på båda sidor mitt emot varandra. Vad ska du ha för djup på skåpen under bänkskivan?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej och välkommen till forum!
Jag måste säga att jag aldrig förstått vitsen med köksö, förutom att det är en trend som eldas på i varje inredningstidning.
En köksö tar mycket mer plats än en traditionell lösning. Den kräver ganska omfattande lösningar för VVS och el.
Vår köksö används dagligen för att äta vid, skönt att sitta lite högre. Min fru som är intresserad av bakning får en väldigt bra yta att bre ut sig över. När vi har middagar är den perfekt att ställa buffé på. Vatten är ju inte nödvändigt att dra fram, det har inte vi. Dessutom får du mycket praktisk förvaring i köksön. Så för oss är det en väldigt stor vits med att ha köksö.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Vår köksö används dagligen för att äta vid, skönt att sitta lite högre. Min fru som är intresserad av bakning får en väldigt bra yta att bre ut sig över. När vi har middagar är den perfekt att ställa buffé på. Vatten är ju inte nödvändigt att dra fram, det har inte vi. Dessutom får du mycket praktisk förvaring i köksön. Så för oss är det en väldigt stor vits med att ha köksö.
Jag ser också stora fördelar med köksö istället för vanligt matbord.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
J Jesper Karlsson3 skrev:
Ska bänkskivan vara 800mm bred? Även det är väldigt smalt om man ska kunna sitta och äta på båda sidor mitt emot varandra. Vad ska du ha för djup på skåpen under bänkskivan?
Vårt matbord idag är 800 mm brett, har aldrig tänkt på det som trångt. Men att "knö in" en till sittplats på gaveln kan nog aningen trångt.
Tänkte skåp som är 200 mm djupa under ön där sittplatserna är och ett 600 mm skåp på andra sidan.
 
O
I Isedax skrev:
Köket är 16,7 kvm. Funkar denna planering med köksö? Blir köksön för liten (180x80 cm)? Blir det för trångt? Grön markering är mycket trafikerad, här går man mellan groventré/tvättstuga genom köket till övriga huset.
Är det ultimat? Nej! Kommer det bli bra ändå! Garanterat!

Eventuellt att jag kanske skulle haft ön 10 cm närmare bänken så det blev runt 90 cm vid stolen på änden.
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
Byggde en köksö och ångrar oss inte en sekund. Att slippa stå med ryggen mot andra är värt sååå mkt.

Barnen sitter gärna och gör läxorna när vi lagar mat och det har verkligen blivit just den samlingsplats vi önskade.

Det är väl jag som sätter i stolarna oftast men barnen försöker. Tog lite tid att hitta stolar som var sköna snygga och lämplig bredd.

Kör på säger jag. Om jag minns rätt är vårt ”kök” 14,7 kvm. Men IOM vardagsrummet bakom är den ju svår beräknad. Vatten el och avlopp drar man bara en gång…

Ön är 200x125.

Kan mäta gångarna om det är intressant.
 
  • Nybyggd köksö med moderna barstolar i ett ljust kök med trägolv och vita skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd köksö med sittpinnar i modernt kök med trägolv och vita skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med vitt skåp och mörkbrun köksö, diskbänk och köksredskap synliga, parkettgolv och fönster mot utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksö med inbyggd spishäll och diskho, mot vardagsrum med soffa och stort fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Har 115cm på en mycket trafikerad passage med stolar i en köksö och det skulle jag säga är minimum för oss iaf. Jag hade gärna haft 5cm till då vi ändå hade tillräckligt bred köksö. Kidsen sitter ofta där och pysslar och är såklart lite halvdåliga på att skjuta in stolarna igen.
Om du behåller köksön men tar bort stolarna på den sidan kommer det gå bra, folk kommer ändå kunna stå och använda köksön, alla sidor behöver inte ha stolar för att man ska kunna använda den.
 
I Isedax skrev:
Ja, det är nog en bra idé. Det fixar vi ganska lätt.
Går ju ta från taket och pendla ner i någon snygg lampa Sett det men mins inte vart.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Har en likadan köksö och det är där vi äter och samlas mest.
Ca 1100 mm på varje sida fram till än som då är 830 mm bred.
I änden på ön har vi alla bestick, tallrikar och glas.
På andra sidan ön har vi diskmaskinen så när den är klar öppnar vi maskinen och lådorna och bara lastar över allt.
Bästa detaljen i mitt kök måste vara denna ö:)
Denna ö såg ju riktigt smidig ut.
Jag gillar att det är öppet och inte finns några skåp under en stor del av ön. Då kan man få undan stolarna ordentligt. För TS som vill använda ön som arbetsyta så vore det då kanske ännu bättre att ha barstolar utan ryggstöd, så att de kan skjutas in helt under ön och inte vara i vägen när det primärt används som arbetsyta.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
F
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej och välkommen till forum!
Jag måste säga att jag aldrig förstått vitsen med köksö, förutom att det är en trend som eldas på i varje inredningstidning.
En köksö tar mycket mer plats än en traditionell lösning. Den kräver ganska omfattande lösningar för VVS och el.
Beror ju på. I vårt fall har vi mycket fönster så köksö var bra för att få till mer yta. Dock ej passerbar i en änden så kanske inte en regelrätt ö.
 
D Dr Benz skrev:
Byggde en köksö och ångrar oss inte en sekund. Att slippa stå med ryggen mot andra är värt sååå mkt.

Barnen sitter gärna och gör läxorna när vi lagar mat och det har verkligen blivit just den samlingsplats vi önskade.

Det är väl jag som sätter i stolarna oftast men barnen försöker. Tog lite tid att hitta stolar som var sköna snygga och lämplig bredd.

Kör på säger jag. Om jag minns rätt är vårt ”kök” 14,7 kvm. Men IOM vardagsrummet bakom är den ju svår beräknad. Vatten el och avlopp drar man bara en gång…

Ön är 200x125.

Kan mäta gångarna om det är intressant.
Supersnyggt!!
Du får gärna mäta gångarna, tack.

Var är stolarna ifrån?
 
S Stuff skrev:
Denna ö såg ju riktigt smidig ut.
Jag gillar att det är öppet och inte finns några skåp under en stor del av ön. Då kan man få undan stolarna ordentligt. För TS som vill använda ön som arbetsyta så vore det då kanske ännu bättre att ha barstolar utan ryggstöd, så att de kan skjutas in helt under ön och inte vara i vägen när det primärt används som arbetsyta.
Ett par bilder på gaveln med lådorna och diskmaskinen öppna. Öppen diskmaskin och kökslådor som visar ordnade glas och bestick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksgavel med öppna lådor visande bestick och porslin samt en öppen diskmaskin fylld med glas och disk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
I Isedax skrev:
Köket är 16,7 kvm. Funkar denna planering med köksö? Blir köksön för liten (180x80 cm)? Blir det för trångt? Grön markering är mycket trafikerad, här går man mellan groventré/tvättstuga genom köket till övriga huset.
Kan du inte sätta den som en halvö mot vägg sidanom utgång om jag förstår rätt då kan den vara längre också
 
Jag tror det kommer räcka. Jag har själv ungefär de måtten runt om och det funkar alldeles utmärkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.