Nissens
K kurlakarl skrev:
Se bild nedan. Bygger om carport till garage. Taket är pulpettak, sponten man ser i bild som ligger på takstolar. Ovanpå sponten ligger det takpapp som är tät. Min tanke är att ha en luftspalt mellan sponten, cirka 30mm, och en lämplig skiva, och att denna luftspalt kommunicerar med luftspalten bakom ytterpanelen på väggarna. Vilket skivmaterial bör jag använda i taket för detta? På väggarna sitter utegipskivor. Undrar också om ni har smarta tips på hur jag fäster skivorna mellan takstolarna, är cc mått 1200 mellan stolarna. Går ju inte att skruva fast något i sponten för då penetrerar och förstör man ju direkt yttertakets täthet.



[bild]
Jag har nyligen gjort detta i mitt garage.

Läkt fäster du för luftspalten i takstolarna och en i mitten parallellt med de andra. Jag skruvade allt efersom det sitter bra och är enkelt. Har för mig att min råspont är 18mm. Det räcker för att fästa mittläkten, det blir inga krafter.
Oljehärdad masonit skruvar du i läkten. Sätt masoniten med lite överlapp så att ev fukt inte rinner mellan skarvarna.

Sala på takstolarna så att du får minst ca 200mm isolering i taket.

Isolerskivorna fäster du upp med tunn ståltråd och häftpistol. Därefter ångspärr och gles.

Ett tips är att sätta kortplank i taket, enkelt att hantera och man slipper spackla och slipa alla gipsskarvar.

Glöm inte att sätta i tillräckligt med ventilation i väggarna.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har nyligen gjort detta i mitt garage.

Läkt fäster du för luftspalten i takstolarna och en i mitten parallellt med de andra. Jag skruvade allt efersom det sitter bra och är enkelt. Har för mig att min råspont är 18mm. Det räcker för att fästa mittläkten, det blir inga krafter.
Oljehärdad masonit skruvar du i läkten. Sätt masoniten med lite överlapp så att ev fukt inte rinner mellan skarvarna.

Sala på takstolarna så att du får minst ca 200mm isolering i taket.

Isolerskivorna fäster du upp med tunn ståltråd och häftpistol. Därefter ångspärr och gles.

Ett tips är att sätta kortplank i taket, enkelt att hantera och man slipper spackla och slipa alla gipsskarvar.

Glöm inte att sätta i tillräckligt med ventilation i väggarna.
Tack! Även med överlapp får jag väl skarvar mot takstolarna så där kan det ju ändå rinna ner fukt? Funderar på om man ska sätta vindpapp under masoniten, som får gå sammanhängande över samtliga takstolar, det blir väl som lite extra säker konstruktion bara? Eftersom jag ser taket som största risken i mitt bygge ur fukthänseende.

Tänkte hålla mig till så mycket isolering som takstolarna räcker till, tror det är 145mm. Har 95 i väggarna, och oisolerad platta så tror inte mer i taket hjälper direkt, och vill behålla så mycket takhöjd som möjligt

Kortplank är något liknande gipsskiva? Funderar på något trä i taket. Tänkte ha spontad panel på väggarna också.
 
Nissens
K kurlakarl skrev:
Tack! Även med överlapp får jag väl skarvar mot takstolarna så där kan det ju ändå rinna ner fukt? Funderar på om man ska sätta vindpapp under masoniten, som får gå sammanhängande över samtliga takstolar, det blir väl som lite extra säker konstruktion bara? Eftersom jag ser taket som största risken i mitt bygge ur fukthänseende.

Tänkte hålla mig till så mycket isolering som takstolarna räcker till, tror det är 145mm. Har 95 i väggarna, och oisolerad platta så tror inte mer i taket hjälper direkt, och vill behålla så mycket takhöjd som möjligt

Kortplank är något liknande gipsskiva? Funderar på något trä i taket. Tänkte ha spontad panel på väggarna också.
Jag lade fogmassa med sprutpistol runt masoniten och i de överlappande masonitskarvarna. Tror det fungerar bra. Jag jade dessutom masoniten i kläm mellan två läkt längs med takstolarna så att det inte blir några glipor där.

De kortplank jag använde är gipsskivor med fasade kanter i storleken 13 x 600 x 1200 mm. De är enkla att få upp även om man är ensam. Av brandsäkerhetsskäl känns det betydligt bättre att ha gips än trä i taket.

Jag har också 145 mm ”grova” takstolar, luftspalten tar knappt 30 mm, så det blir typ bara ca 115 mm kvar. Så jag salade på 95 x 45 mm reglar i underkant på takstolarna, vilket då ger ca 210mm utrymme till isoleringen.

https://www.bauhaus.se/gipsskiva-kortplank-tak-norgips-13x600x1200mm
 
Redigerat:
  • Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
Har fått upp lite masonit i taket nu, men den bågnar ju otroligt gärna och om jag inte sätter skruv typ var 10cm längs med läkten så känns masoniten lite glapp där och inte "tät. Tycker inte alls detta känns som en vettig konstruktion? Rekommenderas masonitskivor på många ställen just när man bygger luftspalt i tak, men jämför jag med hur noga det ska vara på fasaden med helt 100% heltäckande vindskyddsfilm där man ska tejpa varje liten skada eller skruvhål, så känns det som att jag bygger något för en favela när jag håller på med masoniten nu? Är det rimligt och okej att det inte blir helt lufttätt skikt av detta? Tex där skarven med överlapp till nästa skiva kommer vara. Vet inte hur det ska gå att att få tätt där med två wobblande skivor som slår sig hit och dit? Fogar man så känns det som fogen kommer släppa vid nästa tempvariation då masoniten vill röra på sig? Fotot som är längs med långsidan så ser man om man tittar noga att skivan "hänger" lite mellan skruven. Masonitskiva monterad i tak med synliga svikter mellan skruvfästen och röda läkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Masonitskiva monterad i taket som bågnar mellan skruvarna längs med en läkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.