Hej på Er!

Är i slutskedet av nuvarande renoveringsprojekt och börjar nu sikta in mig på nästa punkt på Att Göra-listan; tvättstugan.

I huset vi flyttade in fanns det ej någon tvättstuga utan endast en tvättmaskin i ena badrummet.
Vi har däremot en liten bastu som vi hoppas kunna göra om till en tvättstuga. Och här uppkommer mitt dilemma!

Bastun är väldigt liten. Det går att få plats med en tvättmaskin, men väldigt liten yta för att hänga tvätt.
Bastun gränsar till ett förråd i samma storlek och vår plan var att ta ner denna vägg för att utöka storleken på tvättstugan.

I detta förråd har vi dock luckan ner till krypgrunden, vilket gett upphov till problemet.

* Kan man göra halva tvättstugan till våtrum (nuvarande bastu) och resterande ej våtrum?
Räcker det då med att avgränsa med en tröskel i mellan för golvet?
I delen med tvättmaskinen finns en golvbrunn.

* Finns det någon annan bra lösning till att utnyttja hela rummet som tvättstuga, utan att stänga igen luckan?

Tacksam för alla tips och idéer!

Mvh
Johan
 
BirgitS
Jag har inte kollat om det även gäller tvättstugor men i badrum så ska tätskiktet vid tröskeln vara 2 cm högre än tätskiktet vid golvbrunnen. Då ryms det mycket vatten på golvet utan att det rinner ut i nästa rum. Så att ha en tröskel av en höjd som gör att du kan vika upp tätskiktet tillräckligt mycket borde fungera bra.

Men det kan vara bra att kolla med försäkringsbolaget, det gäller ju att få dem med på lösningen i fall det blir en vattenskada.
 
Tack för svar,

Var samma tankegång som jag själv hade!

Är en tröskel i dörröppningen från ett badrum, och den tröskeln är 2cm.
Om jag har en i mitten av rummet som är lite högre än detta kommer dessutom vattnet gå ut i badrummet innan det går mot den andra delen i rummet.
 
Själva tröskeln behöver inte vara 2 cm hög. Det räcker som sagt var att tätskiktet vid dörröppningen är 2 cm högre än tätskiktet vid golvbrunnen.
Så om du t ex lägger våtrumsmatta eller tätskikt över hela golvet är det inget problem att göra ett hål för luckan så länge golvet där är minst 2 cm högre än golvbrunnen och det inte är i en våtzon.

https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...s-kan-man-ha-tatskikt-i-utrymme-utan-troskel/
 
Tyvärr verkar det inte som att golvet lutar så pass att det är 2cm i höjd mellan luckan och brunnen. Blir alltså ett betydligt större jobb om golvet skall luta så pass att jag uppnår den skillnaden.

Har skickat till försäkringsbolaget för att försöka få mer info om exakta kravet på en tvättstuga, och hoppas de kommer med lite klarhet!
 
BirgitS
"luckan"?
 
BirgitS BirgitS skrev:
"luckan"?
Den som nämns i första inlägget...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
F Flafleor skrev:
Tyvärr verkar det inte som att golvet lutar så pass att det är 2cm i höjd mellan luckan och brunnen. Blir alltså ett betydligt större jobb om golvet skall luta så pass att jag uppnår den skillnaden.
Vad skulle hända om det läcker ner vatten i krypgrunden, vad blir förstört?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad skulle hända om det läcker ner vatten i krypgrunden, vad blir förstört?
I själva grunden är inte vatten något stort problem, är bra dränering.

Luckan är dock en uppsågning i golvet, lös isolering och sedan en uppsågning i trossbotten.
Så länge vattnet rinner neråt är det inte några problem, dock inte lika bra om det börjar rinna längs med isoleringen och trossbottnen.
 
BirgitS
Okej
Hur var det med en tröskel emellan tvättmaskinen och luckan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.