Claes Sörmland
A adron skrev:
Från att det finns ett officiellt antal rum i lägenhetsregistret, att det historiskt varit ett viktigt mått i Sverige, och att det förekommer att rumsantal styr lägenhetens andel av avgiften?
De historiska uppgifterna i lägenhetsförteckningen finns alltid kvar, t ex med vilket antal rum som lägenheten uppläts. Det är ett lagkrav. Det som noteras är ändringen av rumsantalet med datum för ändringen i förteckningen.

Det finns inget "officiellt antal rum" i en viss lägenhet. Varje förening har sin egen tradition, inget officiellt organ är inblandat.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Men uppenbarligen finns det ju det. Det är ju det som tråden handlar om. Och inte bara ett officiellt antal, utan flera olika. Ett i lägenhetaförteclning, ett i föreningens register, ett i annonsen, och har man delat av ett rum med ett par bokhyllor eller en gardin så kan man inofficiellt snabbt och lätt ha gjort ett eller ett par extra rum.
 
  • Gilla
Andre Garemani
  • Laddar…
Claes Sörmland
A adron skrev:
Men uppenbarligen finns det ju det. Det är ju det som tråden handlar om. Och inte bara ett officiellt antal, utan flera olika. Ett i lägenhetaförteclning, ett i föreningens register, ett i annonsen, och har man delat av ett rum med ett par bokhyllor eller en gardin så kan man inofficiellt snabbt och lätt ha gjort ett eller ett par extra rum.
Varför grumla till frågan? Ingen köpare, säljare eller mäklare kommer att göra affär kring upplägget att ett par bokhyllor eller en gardin skulle vara grunden för rumsindelningen av en lägenhet.

Nej det finns ingen "officiellt" antal rum för varje bostadrättslägenhet. Däremot finns det skribenter i denna tråd som önskar att det ska finnas och vara viktigt. Vi har ju t o m läst en SOU som fastställer att detta inte existerar som juridiskt koncept. Varför klamra sig fast vid en hypotetisk juridisk reglering som aldrig har införts?
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Varför inte presentera verkligheten som den är? Ingen kommer klaga om beskrivningen ger en korrekt bild av lägenheten.
För att statistiskt så är 3or attraktivare och säljs snabbare, lättare och dyrare även om kvm är densamma.

Sen sa TS att han förmodligen inte köpt bostaden om det 2a i beskrivningen.
Det hela handlade om att sälja den utan samvete.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför grumla till frågan? Ingen köpare, säljare eller mäklare kommer att göra affär kring upplägget att ett par bokhyllor eller en gardin skulle vara grunden för rumsindelningen av en lägenhet.

Nej det finns ingen "officiellt" antal rum för varje bostadrättslägenhet. Däremot finns det skribenter i denna tråd som önskar att det ska finnas och vara viktigt. Vi har ju t o m läst en SOU som fastställer att detta inte existerar som juridiskt koncept. Varför klamra sig fast vid en hypotetisk juridisk reglering som aldrig har införts?
Frågan är redan grumlig; det är därför tråden finns. Att jag nämner fler alternativ på en skala är för att göra det tydligare att frågan _är_ grumlig. Det har funnits olika krav om storlek (7, 6, 10 kvm?), ljusinsläpp, att det inte är ett kök eller hygienrum, rimligen takhöjd (för en kattvind med fönster på 7 kvm är antagligen inte ett rum). Och i det här fallet tycks det som att föreningen inte uppdaterar rumsförteckningen där man påbörjat avdelning av ett rum genom att sätta upp en vägg men ännu inte satt in ventilationen.
 
Claes Sörmland
A adron skrev:
Frågan är redan grumlig; det är därför tråden finns. Att jag nämner fler alternativ på en skala är för att göra det tydligare att frågan _är_ grumlig. Det har funnits olika krav om storlek (7, 6, 10 kvm?), ljusinsläpp, att det inte är ett kök eller hygienrum, rimligen takhöjd (för en kattvind med fönster på 7 kvm är antagligen inte ett rum). Och i det här fallet tycks det som att föreningen inte uppdaterar rumsförteckningen där man påbörjat avdelning av ett rum genom att sätta upp en vägg men ännu inte satt in ventilationen.
Jag gissar att föreningen inte ändrar i lägenhetsförteckningen för att man helt enkelt inte har den traditionen och kunskapen om bostadrättslagen. Precis som skribenter har redovisat i sin tråd. Att man har fastnat i det vanliga oreflekterade "kartan inte terrängen". Män har dött för detta tankesätt som är så starkt hos oss människor.

Jag har också suttit med en lägenhetsförteckning och inte heller jag såg till att den uppdaterades vid ändring av rumsantal när lägenheterna hade byggts om. Jag hade vid tiden ingen aning om att rumsantalet var nämnt i bostadsrättslagen som en uppgift som ska finnas i lägenhetsförteckningen, det liksom bara fanns där när jag tog över.
 
Claes Sörmland
Andre Garemani Andre Garemani skrev:
För att statistiskt så är 3or attraktivare och säljs snabbare, lättare och dyrare även om kvm är densamma.

Sen sa TS att han förmodligen inte köpt bostaden om det 2a i beskrivningen.
Det hela handlade om att sälja den utan samvete.
Men det är ju en trea. Inte skriver man då tvåa vid annonseringen.
 
  • Gilla
Naiv entusiast och 2 till
  • Laddar…
Det måste ju vara ett inte helt ovanligt problem att man bygger om skrubbar, kattvindar, källare, garage osv till "bostadsyta" utan att uppfylla alla krav på ventilation, takhöjd, bygglov osv.
Jag antar att på villor så presenterar man den taxerade ytan vilket även är ytan för bygglov och allt annat blir "biyta", är det inte också så att där brukar det finnas en friskrivning att om yta är viktigt ska köpare mäta upp den? Kanske är det enklare och striktare på bostadsrätt?

I vårt gamla hus från 1909 har vi inte bra nog ventilation i alla rum, tidigare har det ju varit äldre fönster som inte var helt täta samt kakelugnar. Några fönster är bytta till täta, alla kakelugnar är borttagna. På ett par ställen har rökgången lämnats men i några rum har den satts igen. Jag skulle inte få för mig att klaga på säljaren utan detta är något som jag var medveten om när jag köpte. Man kan sätta en enklare ventilation i fönstret alternativt inte stänga dörren till sovrummet utan ventilation så är problemet mindre.

Men jag har full förståelse för att man är missnöjd om man köpt en trea som är fulombyggd från en tvåa. Så borde den inte annonseras. Det rimliga vore väl att säljaren+mäklaren bekostar vad som krävs för att fixa så att lägenheten kan officiellt bli en trea med de administrativa och fysiska ändringar som ska till?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jo föreningen har en skyldighet enligt bostadsrättslagen att hålla och uppdatera sin lägenhetsförteckning. Man har också enligt samma lag en skyldighet att lämna ut korrekta uppgifter från förteckningen till bostadsrättshavare när begär detta. Sköts inte detta så finns böter på straffskalan, d v s lagstiftaren införde dessa skyldigheter och satte viss allvarlighet bakom regleringen.



TS beskriver att lägenheten har marknadsförts som den är ordnad rumsmässigt men med undantaget att OVK-nedslaget inte gjordes känt. Det var dåligt.

Lägenhetsförteckningens uppgifter var vid försäljningen daterade, en anteckning om ombyggnaden med ännu ett rum borde ha införts av föreningen som en del av skyldigheten att hålla i förteckningen.
Föreningen har tyvärr ingen skyldighet att leta information
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det är ju en trea. Inte skriver man då tvåa vid annonseringen.
Står det en två i lägenhetsregistret så är det en två och inget annat.
Sen om du och jag tycker att bostaden är en 3a eller att den disponeras som en sådan är oväsentligt.
 
Claes Sörmland
Andre Garemani Andre Garemani skrev:
Föreningen har tyvärr ingen skyldighet att leta information
Föreningen har en skyldighet att uppdatera lägenhetsförteckningen när ny information kommer till föreningens kännedom. Föreningen ska inte jävlas med sina medlemmar utan försöka följa bostadsrättslagen efter bästa förmåga.

Andre Garemani Andre Garemani skrev:
Står det en två i lägenhetsregistret så är det en två och inget annat.
Sen om du och jag tycker att bostaden är en 3a eller att den disponeras som en sådan är oväsentligt.
Lägenhetsregistret har inget med detta att göra, den förs av Lantmäteriet för att föra statistik nationellt. Det är föreningens lägenhetsförteckning som föreningen ska hålla uppdaterad. Det som spelar roll vid en försäljning/överlåtelse av en bostadsrätt är hur lägenheten är utformad och till vissa delar avgörs det av bostadsrättshavaren, inte av föreningen. Föreningen är inte säljare eller köpare utan bara en administrativ mellanhand.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Föreningen har en skyldighet att uppdatera lägenhetsförteckningen när ny information kommer till föreningens kännedom. Föreningen ska inte jävlas med sina medlemmar utan försöka följa bostadsrättslagen efter bästa förmåga.



Lägenhetsregistret har inget med detta att göra, den förs av Lantmäteriet för att föra statistik nationellt. Det är föreningens lägenhetsförteckning som föreningen ska hålla uppdaterad. Det som spelar roll vid en försäljning/överlåtelse av en bostadsrätt är hur lägenheten är utformad och till vissa delar avgörs det av bostadsrättshavaren, inte av föreningen. Föreningen är inte säljare eller köpare utan bara en administrativ mellanhand.
Jag menade lägehetsförteckningen men mobilen ändra ordet. Hursomhelst så tycker vi olika och jag jobbar med detta och går på regelverk som jag måste förhålla mig till och inte vad andra tycker.
 
Claes Sörmland
Andre Garemani Andre Garemani skrev:
Jag menade lägehetsförteckningen men mobilen ändra ordet. Hursomhelst så tycker vi olika och jag jobbar med detta och går på regelverk som jag måste förhålla mig till och inte vad andra tycker.
Det handlar inte om tyckande, utan det handlar om lagreglering av bostadsrättsföreningar via bostadsrättslagen. Om du vill hänvisa till något "regelverk" som inte har lyfts i tråden så är vi många som är intresserade. Jag lär mig gärna. Men "trust me bro, jag kan det här" är inte övertygande.

Dina skyldigheter som mäklare stämmer inte överens med vad du har redovisat i tråden. Det är inte lägenhetsförteckningens uppgifter som är de centrala utan de korrekta och rättvisande förhållandena enligt FMI:

https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/hur-manga-rum-ar-det-egentligen
 
Redigerat:
  • Gilla
Naiv entusiast och 3 till
  • Laddar…
Om vi antar att föreningen hade uppdaterat lägenheten till tre rum i sitt register, finns det inte en risk att den här tråden istället hade handlat om att ställa krav mot föreningen för att den påstår att det finns tre rum trots att ett av rummen inte uppfyller kraven på ventilation?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A adron skrev:
Om vi antar att föreningen hade uppdaterat lägenheten till tre rum i sitt register, finns det inte en risk att den här tråden istället hade handlat om att ställa krav mot föreningen för att den påstår att det finns tre rum trots att ett av rummen inte uppfyller kraven på ventilation?
Hade föreningen varit lite smart hade den meddelat mäklaren när denne tar kontakt för att få mäklarbilden (alltså utdraget från lägenhetsförteckningen å sin klients vägnar) att det finns en OVK-anmärkning på lägenheten som föreningen ännu inte har hanterat. Sen kan mäklaren se till att den informationen delges spekulanterna.

Dessutom hade det ju stått i mäklarbilden att lägenheten är upplåten som två rum XXXX-XX-XX, ombyggd till tre rum XXXX-XX-XX. Kan inte bli tydligare.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det handlar inte om tyckande, utan det handlar om lagreglering av bostadsrättsföreningar via bostadsrättslagen. Om du vill hänvisa till något "regelverk" som inte har lyfts i tråden så är vi många som är intresserade. Jag lär mig gärna. Men "trust me bro, jag kan det här" är inte övertygande.
Jag har varken tid eller är intresserad av att lära
dig och har aldrig sagt eller uttryckt mig i närheten av ”trust me bro” jag kan det här.

TS lyfte problemet och jag svarade med vad jag tyckte, sen om du tycker att jag har fel är helt Ok.

Hoppas det löser sig och att han får problemet ur världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.