Hur blir det om man fick sina batterier installerade den 3 januari (som ju också laddas med solceller)?
SKV uppdaterade väl som syn i samma tidsrymd eller någon dag därefter?
 
S StockholmsMagnus skrev:
Hur blir det om man fick sina batterier installerade den 3 januari (som ju också laddas med solceller)?
SKV uppdaterade väl som syn i samma tidsrymd eller någon dag därefter?
Det är när du betalade som avgör. Betalade du 2023 = godkänt med grönt avdrag om du använder stödtjänster. Betalade du 2024 = ej godkänt
 
Tack för svar och förklaring!
…men om jag då tolkar dig rätt; detta innebär alltså att SKV förbehåller sig rätten att ändra tolkning retroaktivt, då jag ingått avtal med leverantör och även fått leverans INNAN de ändrat sina regler.

Håller det verkligen lagtekniskt, att de ändrar regler som påverkar de som beställt 2023, fått det installerat (3e januari 2024) OCH kanske t.o.m. betalat innan de kommunicerat sin nya tolkning (även om betalningen skedde 2024)?
 
S StockholmsMagnus skrev:
Tack för svar och förklaring!
…men om jag då tolkar dig rätt; detta innebär alltså att SKV förbehåller sig rätten att ändra tolkning retroaktivt, då jag ingått avtal med leverantör och även fått leverans INNAN de ändrat sina regler.

Håller det verkligen lagtekniskt, att de ändrar regler som påverkar de som beställt 2023, fått det installerat (3e januari 2024) OCH kanske t.o.m. betalat innan de kommunicerat sin nya tolkning (även om betalningen skedde 2024)?
Skall säga att jag är i samma situation och vi har tagit grönt bidrag för batterier men kopplat bort oss från Checkwatt. Blev en riktigt dålig affär.
Skatteverket menar väl att lagen är tydlig. Det är tolkningen som förtydligats.
Om de får göra så här skall väl prövas nu.
 
  • Gilla
StockholmsMagnus
  • Laddar…
S StockholmsMagnus skrev:
Tack för svar och förklaring!
…men om jag då tolkar dig rätt; detta innebär alltså att SKV förbehåller sig rätten att ändra tolkning retroaktivt, då jag ingått avtal med leverantör och även fått leverans INNAN de ändrat sina regler.

Håller det verkligen lagtekniskt, att de ändrar regler som påverkar de som beställt 2023, fått det installerat (3e januari 2024) OCH kanske t.o.m. betalat innan de kommunicerat sin nya tolkning (även om betalningen skedde 2024)?
Stod det inte tidigare ”skall uteslutande användas till egenanvändning”, nu har de lagt till så att man får stöd ladda sitt batteri på vintern utan solel.

Att använda mot CW har alltid varit en gråzon.
 
  • Gilla
StockholmsMagnus
  • Laddar…
T Tthz skrev:
Skall säga att jag är i samma situation och vi har tagit grönt bidrag för batterier men kopplat bort oss från Checkwatt. Blev en riktigt dålig affär.
Skatteverket menar väl att lagen är tydlig. Det är tolkningen som förtydligats.
Om de får göra så här skall väl prövas nu.
Nu blev man nyfiken 🤓
Kopplat bort er ? Vad var huvudorsaken till det ? Dålig ersättning från CW ?
Velar en del själv om man ska hoppa på tåget, installerade 2023, men dels pga långa leveranstider och den nuvarande diskussionen så har vi inte riktigt kommit till ngt beslut än.
 
T Tthz skrev:
Det är när du betalade som avgör. Betalade du 2023 = godkänt med grönt avdrag om du använder stödtjänster. Betalade du 2024 = ej godkänt
Var hittar du att det är godkänt om man betalade föra året? Inga regler har ändrats.
 
P
M MöIIer skrev:
Stod det inte tidigare ”skall uteslutande användas till egenanvändning”, nu har de lagt till så att man får stöd ladda sitt batteri på vintern utan solel.
Njae, det var väl skatteverkets tolkning? I lagen finns inte den formuleringen.

Jag tror dock att skatteverket har jurister som är kompetenta nog att läsa lagens förarbeten och göra en rimlig tolkning.

Förhoppningsvis kan lagen ändras så småningom i enlighet med skatteverkets promemoria till finansdepartementet.
Frågan är dock om Checkwattliknande arrangemang kommer att vara lönsamma i framtiden ändå meda tanke på andra lösningar för nätstabilitet.
 
Är det en fråga om det kommer att vara lönsamt? Det kommer att ge väldigt låg ersättning inom något år.

Det byggs för närvarande väldigt stora mängder kommersiella batterier. Det kommer att resultera i att priset för tjänsten kommer att rasa.
 
P
OK, nu blir det nog rusning efter batterier.
Kanske bäst att skynda sig? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.