Se bild nedan. Bygger om carport till garage. Taket är pulpettak, sponten man ser i bild som ligger på takstolar. Ovanpå sponten ligger det takpapp som är tät. Min tanke är att ha en luftspalt mellan sponten, cirka 30mm, och en lämplig skiva, och att denna luftspalt kommunicerar med luftspalten bakom ytterpanelen på väggarna. Vilket skivmaterial bör jag använda i taket för detta? På väggarna sitter utegipskivor. Undrar också om ni har smarta tips på hur jag fäster skivorna mellan takstolarna, är cc mått 1200 mellan stolarna. Går ju inte att skruva fast något i sponten för då penetrerar och förstör man ju direkt yttertakets täthet.



Strålkastare riktas mot träbjälkar, skapar ljusstrålar, kväll, byggnadsställning, inomhusrenovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Masonit känns väl lämpligt här.
Jag brukar använda läkt för att få ett avstånd mellan råspont och skivan. Läkten kan ju spikas eller skruvas in i takstolen. Den i mitten bör ju fästas i råsponten. Men hur tunn råspont har du? Jag hade inga problem att fästa med en kort dyckert utan att skada papper, men jag hade heller inte den tunnaste råsponten heller, och sköt i dyckerten med vinkel. Det ska ju bara bära upp en del av masoniten, ingen direkt vikt? Teoretiskt antar jag att man kanske kan limma fast den i råsponten, ifall man är orolig.

Läkten fungerar ju också för att skapa en distans, för att förhindra att isoleringen gör att masoniten buktar upp mot råsponten, så luftspalten blir för liten.

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/
 
  • Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
K
Varför kan du inte bara fästa gles tvärs mellan takstolarna? Och sedan får masonitskivorna vila på dom
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
K kniv skrev:
Varför kan du inte bara fästa gles tvärs mellan takstolarna? Och sedan får masonitskivorna vila på dom
Då upphör ju luftspalten att existera, eftersom man skär av luftspalten genom att sätta gles tvärs över.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Masonit känns väl lämpligt här.
Jag brukar använda läkt för att få ett avstånd mellan råspont och skivan. Läkten kan ju spikas eller skruvas in i takstolen. Den i mitten bör ju fästas i råsponten. Men hur tunn råspont har du? Jag hade inga problem att fästa med en kort dyckert utan att skada papper, men jag hade heller inte den tunnaste råsponten heller, och sköt i dyckerten med vinkel. Det ska ju bara bära upp en del av masoniten, ingen direkt vikt? Teoretiskt antar jag att man kanske kan limma fast den i råsponten, ifall man är orolig.

Läkten fungerar ju också för att skapa en distans, för att förhindra att isoleringen gör att masoniten buktar upp mot råsponten, så luftspalten blir för liten.

[länk]
Tack! Men läkten är nog läskigt tunn, typ 15mm eller nåt liknande har jag för mig! Men låter ju klokt ändå att sätta nåt i mitten mellan takstolarna också, så att masoniten inte bågnar ut mot sponten. Kanske kan man använda nån enstaka riktigt kort skruv bara för att vanligt trälim ska hinna torka och sedan bära den mesta tyngden.

En annan grej jag tänkt på är om man ska ha något hyfsat fukttåligt i luftspalten, ifall pappen och sponten skulle läcka in lite smått med tiden. Är ju ändå en väldigt enkel takkonstruktion och den byggdes av snickare med syfte att vara carporttsk i åtanke. Är det en dum idé att vilja ha något som tål att det droppar lite lätt fukt från sponten, utan att bli genomblött och ge fuktskador? För antar att tanken annars är att man under masoniten lägger isolering direkt. Jag funderar också på om man ska lägga vindpapp innanför sponten och ovanpå vindpappen lägga läkt och masonit?
 
Det finns speciella skivor att använda som har påbyggda distanser till sponten. Det finns även varianter i "veckad" frigolit. Men masonit med läkt fungerar som ovan beskrivet också.

Däremot är det mer tveksamt tror jag att anvädna den befintliga fasadens luftspalt till avluftning av det nya taket. Friskluftsventiler i sponten (under takpannorna) skulle jag köra på.
 
  • Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
B
Typ pl400 och en del konstruktionslim får ju en viss styrka direkt, och härdar snabbt. Jag kanske har dåliga erfarenheter av trälim, men jag tänker på något svagt och långsamhärdande när jag tänker på trälim. Annars kan man ju fästa en bit trä tillfälligt mellan takstolarna, som spänner lite mot den nylimmade ytan, om du ska gå på limspåret.

Har svårt att råda dig gällande övrigt, i och med att det blir ett utrymme som är svårt att inspektera och samtidigt så är ju låglutande tak inte så förlåtande heller. En rätt tunn luftspalt på ett låglutande tak lär ju heller inte torka ut alltför mycket heller. Känns som man bör byta pappen innan den tekniska livslängden är slut, för att i möjligaste mån förebygga skada.

Det kanske är vits att fundera på t.ex. hunton isolering? Den kan ju buffra en viss fukt, kanske skulle det hjälpa om det är någon liten läcka som kanske bara uppstår vid häftiga regn eller regn plus kraftig vind eller liknande.
 
  • Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
K
K kurlakarl skrev:
Då upphör ju luftspalten att existera, eftersom man skär av luftspalten genom att sätta gles tvärs över.
Absolut inte. Du sätter den under skivorna så skivorna har ditt önskade mått till spånten
 
K kniv skrev:
Absolut inte. Du sätter den under skivorna så skivorna har ditt önskade mått till spånten
Aha, du menar att sätta glesen på insidan, alltså mot isoleringen till, så att masoniten vilar på dessa, istället för ,hänger och drar i dessa?
 
U Upperhouse skrev:
Det finns speciella skivor att använda som har påbyggda distanser till sponten. Det finns även varianter i "veckad" frigolit. Men masonit med läkt fungerar som ovan beskrivet också.

Däremot är det mer tveksamt tror jag att anvädna den befintliga fasadens luftspalt till avluftning av det nya taket. Friskluftsventiler i sponten (under takpannorna) skulle jag köra på.
Taket är papptak, finns inga takpannor. Jag tror det är bra att ventilera via väggarnas luftspalt
 
R
K kurlakarl skrev:
Se bild nedan. Bygger om carport till garage. Taket är pulpettak, sponten man ser i bild som ligger på takstolar. Ovanpå sponten ligger det takpapp som är tät. Min tanke är att ha en luftspalt mellan sponten, cirka 30mm, och en lämplig skiva, och att denna luftspalt kommunicerar med luftspalten bakom ytterpanelen på väggarna. Vilket skivmaterial bör jag använda i taket för detta? På väggarna sitter utegipskivor. Undrar också om ni har smarta tips på hur jag fäster skivorna mellan takstolarna, är cc mått 1200 mellan stolarna. Går ju inte att skruva fast något i sponten för då penetrerar och förstör man ju direkt yttertakets täthet.



[bild]
Det absolut enklaste för dig är att använda en luftspaltsskiva, som bara stiftas eller spikas i sidan av dina takstolar. Skivorna har färdiga distanser således behövs ingen infästning emellan takstolarna…

https://www.hornbach.se/p/luftspaltskiva-tecca-airgap-extend-c1200-med-30-mm-distans-32-st/10606921/

https://www.bauhaus.se/luftspaltsskiva-tecca-c1200-1560x1242mm
 
R Rejäl skrev:
Det absolut enklaste för dig är att använda en luftspaltsskiva, som bara stiftas eller spikas i sidan av dina takstolar. Skivorna har färdiga distanser således behövs ingen infästning emellan takstolarna…

[länk]

[länk]
Det såg ju jättesmidigt ut, tack! Men är frågande till om diffusionsöppen är rätt för mig? Ska inte det som täcker isolerskiktet vara helt tätt?
 
R
K kurlakarl skrev:
Det såg ju jättesmidigt ut, tack! Men är frågande till om diffusionsöppen är rätt för mig? Ska inte det som täcker isolerskiktet vara helt tätt?
Uppe i luftspalten kan det vara diffusionsöppet inga luftspalter blir täta i den bemärkelsen, diffusionsspärren ska sitta närmst det varma alltså under isoleringen i ditt fall..
 
Håller precis på att göra samma sak med lågflygande papptak. Har dock 87-ish cm mellan reglarna.
Jag har skruvat läkt 25x35 eller nåt längst upp i hörnen mellan spont och regel. Och en i mitten för att masoniten slår sig ibland.
Sen var det bara att spika upp masonit.

Sen om den får lufta mot väggen kan jag inte svara på. Jag har ett överhäng med takfot ovanför väggen.
 
  • Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
K
K kurlakarl skrev:
Aha, du menar att sätta glesen på insidan, alltså mot isoleringen till, så att masoniten vilar på dessa, istället för ,hänger och drar i dessa?
Exakt.
K kniv skrev:
Och sedan får masonitskivorna vila på dom
 
  • Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.