I våra garage (som inte ingår utan vi hyr separat så att säga) gjöt föreningen i våras igen avloppen vilket vi inte tänkte på så mycket då, men nu när det är vinter har det hänt grejor.

Is och snö som smälter från bilarna rinner ju inte ner i avloppet längre, utan vatten blir stående vid de gamla brunnarna - golven är ju byggda med fall inåt mot brunnen. Jag hoppades att vattnet skulle hinna dunsta bort mellan varven, men nu är vattenpölen flera centimeter djup och börjar bre ut sig ganska så mycket. Givetvis har vi saker ståendes på golvet som vinter/sommardäck, verktygslådor osv.

Jag bytte några ord med firman som utförde arbetet och fick veta följande när jag frågade om vart smältvattnet ska ta vägen: "Jag har ingen vidare koll på vad som ska ske i stället för dessa brunnar. Endast att dessa gamla oljeavskiljare skall tas ur bruk då det inte är tillåtet att tvätta sina bilar och få ner smutsvattnet till reningsverk med oljor och allt vad det innebär."

Jag är väl medveten om regler kring biltvätt och vad för krav kommuner kan ställa på rekondfirmor med oljeavskiljare, reningsverk osv, men eftersom vi inte har tillgång till vatten i garagen är det bara smältvatten från bilarna som rinner (rann) ner där.

Frågan är om styrelsen har gjort något överilat eller finns det bestämmelser kring detta med avlopp i just garage?
 
Ja, avlopp i garage ska ha oljeavskiljare. Men om det kravet är retroaktivt vet jag inte. Har man inte brunn behöver det ju vara fall ut genom dörren.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, avlopp i garage ska ha oljeavskiljare. Men om det kravet är retroaktivt vet jag inte. Har man inte brunn behöver det ju vara fall ut genom dörren.
Om det är påkopplat det kommunala avloppsnätet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jepp det finns det, inte ens i eget garage vid huset, får det finnas golvbrunn utan godkänd oljeavskiljare. Så styrelsen tog den billigaste vägen och gjöt igen dom. Annars hade det blivit att hugga upp alla brunnar och byta till godkända brunnar med oljeavskiljare, tråkigt med så är det.
 
Var hittar du en godkänd brunn med oljeavskiljare? Det brukar vara en rejäl separat enhet.
 
Vansinne detta. Hade väl varit smartare att plugga vattenledningarna för att förhindra tvätt.

Kommuner har fått spatt med oljeavskiljare och biltvätt. Lika skadligt när det regnar på bilen eller när du kör igenom en vattenpöl.

Handtvålen i handfatet är värre än biltvätt. För att inte tala om alla tvättmaskiner som spolar ut alla möjliga kemikalier, långt värre än någon droppe olja från en på 1000 bilar.
 
Jag tror inte att "problemet" gäller bara tvättning. Utan även naturlig avrinning från bilen.

För mig är det lite av ett mysterium varför det skulle vara värre med vatten som förorenats av vägdamm, och olika ämnen från en bil som får rinna ned i en golvbrunn och vidare ut till ex. dagvatten ledningar. Än när samma vägdamm och ämnen från bilen hamnar på vägen och sköljs ned i dagvattenbrunnar. Med den logik som gäller så borde det vara oljeavskiljare på varenda gatubrunn.
 
Förvisso men "enskilda" avlopp på dylika ställen tenderar att få mer än bara lite allmänt vatten i sig. Man kan av rimliga skäl inte ha oljeavskiljare överallt, det skulle ju bli mardrömsdyrt. Däremot är det ju inga problem att ha regler för just enskilda garage och dylikt. Jag har själv sett puckon som använt dylika garageavlopp i större fastigheter till både spillolja och annat.........
 
P
kommunerna har blivit helt rabbiata ang garage bilar och golvbrunnar.. även om det är tveksamt lovligt att kräva det retroaktivt på gamla byggnader..
Ja menar tvättar du bilen på gatan vilket faktiskt är lovligt eller åtminstone inte straffbart så rinner samma skit ner i nån dagvattenbrunn , samma vid regn eller översvämmad väg som sköljer varje bil som kör igenom så ja skiten rinner alltid nånstans..

Dom får såklart knacka ur nån ränna med avrinning av smältvatten ut genom nån dörr samma väg som bilarna drog med skiten in

I parkeringshus liknande byggnader så borde ju samma vatten som leds vidare av en parkering kunna ledas vidare ut ur parkeringshuset så det är nog viktigt att hela tiden kalla det för dagvatten och helst ha ett parkeringshus där det vid blåst regn och snö tydliggöra att det är dom vattenmängderna som såklart ska ledas ut igen, inte vatten från biltvätt..

Känns som styrelsen kissat ner sig och handlat i panik istället för att tydliggöra att den avloppslösning som garaget byggdes med faktiskt duger utmärkt och behövs för fungerande garage och inte gå in på detaljer om ålder på nån ev oljeavskiljare osv..
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Vansinne detta. Hade väl varit smartare att plugga vattenledningarna för att förhindra tvätt.
De har ju inte vatten i garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.