Hej,

Vi går i planer om att bygga ut vårt hus med en grovingång och tvättstuga. Då terrängen styr oss något för att inte utbyggnaden ska bli för komplex och uppfylla våra behov kopplat till närhet till parkering m.m. Har vi lagt den i vinkel till huset.

Eftersom vi befinner oss då till del på prickad mark kom atterfallstillbyggnaden som ett givet alternativ upp. (Marginalerna till 4,5m från tomtgräns uppfylls med 30cm)

Som ni ser på ritningarna har vi sadeltak på. Syftet är ändats av estetiska skäl då vi redan uppnår detaljplanens boyta tyvärr och kommer inte uppfylla atterfallsreglerna heller.

Några frågor som jag undrar över.

Vad tror ni offerterna kommer ligga med en betongplatta, resa stommen, panel, tak och fönster av en hantverkare? (Ett tätt skal utan isolering helt enkelt)

Alternativet är att ta bort sadeltaket och ersätta det med ett pulpettak ut från fasaden.

Vad tror ni att kostnaden blir då?

Tror ni dessa ritningarna är värda att använda vid en bygganmälan ? (inklusive ritningsdata som är bortklippt i bilderna)

Fastigheten ligger i Mälardalen.

Bilder uppifrån:
Bottenplan, övervåning, fasad norr, fasad väster, fasad öster.
 
  • Arkitektonisk ritning, bostadsplan, inkluderar kök, vardagsrum, sovrum, badrum, tvättstuga och altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en lägenhet med sovrum, badrum, hall, och förvaringsutrymmen, märkt på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husfasad med mått, takkupa, fönster, veranda och tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning, husfasad, måttangivelser, träpanel, röda tegelpannor, grå med vita detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av ett hus med måttangivelser, gavel, tillbyggnad, och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kommer de köpa att övervåningen verkligen bara blir vind? Den ser ganska inredbar ut med bra takhöjd och fönster och allt?
 
P Patrik Hazard skrev:
Kommer de köpa att övervåningen verkligen bara blir vind? Den ser ganska inredbar ut med bra takhöjd och fönster och allt?
Instämmer med ovan. Det är 15kvm bruttoarea som gäller.
 
P Patrik Hazard skrev:
Kommer de köpa att övervåningen verkligen bara blir vind? Den ser ganska inredbar ut med bra takhöjd och fönster och allt?
Jag har tänkt i samma banor men om takstolar och golvbjälklag inte möjliggör att inreda så borde det väl inte vara ett bekymmer?

Tänkte fylla med lösull och landgång, nu är ju marginalerna inte så mycket upp till 190cm men det är mer en princip.

Oavsett så behöver jag ju bygglov för att inreda en vind (det får jag ju inte pga att jag redan har maxat boytan enligt detaljplanen)
 
  • Ritning av en byggnadssektion med mått för takstolar och golvbjälklag, och en lutning på 42,9 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Iskakan skrev:
Jag har tänkt i samma banor men om takstolar och golvbjälklag inte möjliggör att inreda så borde det väl inte vara ett bekymmer?

Tänkte fylla med lösull och landgång, nu är ju marginalerna inte så mycket upp till 190cm men det är mer en princip.

Oavsett så behöver jag ju bygglov för att inreda en vind (det får jag ju inte pga att jag redan har maxat boytan enligt detaljplanen)
De kanske kommer invända på att takkonstruktionen är lite misstänkt gynnsam för inredning.
Varför behöver du ha förhöjt väggliv på en vind och inte bara vanliga W-takstolar kanske de undrar?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P Patrik Hazard skrev:
De kanske kommer invända på att takkonstruktionen är lite misstänkt gynnsam för inredning.
Varför behöver du ha förhöjt väggliv på en vind och inte bara vanliga W-takstolar kanske de undrar?
Ja det kanske är en bra fråga. Skulle man välja o köra vanliga takstolar och sen isolera med lösull så blir det ju lite märkligt att slå ner innertaket 50 cm och isolera i de ist? 3m i tvättstugan kan man ju ha om man vill iofs. Ja absolut kan man ju göra de. Kändes mer naturligt för mig (amatör att göra på samma sätt som övriga husets takstolar ser ut)

Då blir det spännande o höra vad dom säger. Men jag har svårt att tänka mig att dom nekar för att det ”kan byggas” jag kan bygga. Om dom har ett sånt resonemang kan man ju ifrågasätta allt. Även om detta kanske är att dra det till sin spets.
 
BirgitS
I Iskakan skrev:
Tror ni dessa ritningarna är värda att använda vid en bygganmälan ?
Det kan vara bra att rita planlösningar som inte tar upp så mycket om nuvarande planlösning för att inte väcka tankar om att badrum och kök inte är tillgänglighetsanpassat.
 
Arkitektonisk ritning av stuga med överkritad triangulär form, dimensioner och taklutning angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker att en helt vanlig takstol väcker mindre misstanke om att man ämnar inreda övervåningen i smyg.
 
P Patrik Hazard skrev:
[bild]
Jag tänker att en helt vanlig takstol väcker mindre misstanke om att man ämnar inreda övervåningen i smyg.
Ja det gör det. Men det är en bygganmälan som ska uppfylla kraven jag tänkt skicka in. Just nu är min bedömning att jag gör de. Om jag gör de vore det märkligt om jag inte får ett positivt startbesked tycker jag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara bra att rita planlösningar som inte tar upp så mycket om nuvarande planlösning för att inte väcka tankar om att badrum och kök inte är tillgänglighetsanpassat.
Men är det inte de? Allt är ju på samma plan idag och efter utbyggnaden? :)
 
BirgitS
Nu har jag inga mått men jag är tveksam till att badrummet och köket uppfyller alla tillgänglighetskrav. Ett exempel är att det inte går för en rullstolsburen person att komma åt innehållet i kylskåpet eftersom det det är för litet avstånd där för att vrida rullstolen 90 grader.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har jag inga mått men jag är tveksam till att badrummet och köket uppfyller alla tillgänglighetskrav. Ett exempel är att det inte går för en rullstolsburen person att komma åt innehållet i kylskåpet eftersom det det är för litet avstånd där för att vrida rullstolen 90 grader.
Okej, jag förstår! Du menar att min möblering är hindrande? :) då plockar jag bort lite sånt!
 
P Patrik Hazard skrev:
[bild]
Jag tänker att en helt vanlig takstol väcker mindre misstanke om att man ämnar inreda övervåningen i smyg.
Om jag placerar takstolen på de viset kommer det rätt konstigt ut på utsidan tycker jag. Men det är en smaksak.
 
BirgitS
I Iskakan skrev:
Okej, jag förstår! Du menar att min möblering är hindrande? :) då plockar jag bort lite sånt!
Du får mäta själv i badrummet på entréplanet om det uppfyller tillgänglighetsreglerna om duschkabinen tas bort: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

Jag bara tycker att det är dumt att riskera att andra delar av huset börjar granskas för att man gör onödigt noggranna ritningar. Risken är att någon tycker att när du i alla fall bygger ut så ska du se till att få ett tillgänglighetsanpassat badrum etc. Den nya tvättstugan är ju så stor att den i princip skulle kunna vara ett tillgänglighetsanpassat badrum också.

Apropå tillgänglighet så får det inte vara ett trappsteg till tvättstugan, om nu strecket med UPP ska föreställa det.
 
I Iskakan skrev:
Ja det gör det. Men det är en bygganmälan som ska uppfylla kraven jag tänkt skicka in. Just nu är min bedömning att jag gör de. Om jag gör de vore det märkligt om jag inte får ett positivt startbesked tycker jag.
Kör på!
Förhoppningsvis har de inga invändningar och då har du ju möjligheten i framtiden om samvetet tillåter och bygglovsavdelningen tittar åt ett annat håll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.