Vi har precis rivit ett terassräcke och även golvbeläggning som legat på ovanför vårt garage. På altanen/terassen var byggd på 1950-talet och räcket var i tegel och golvbeläggningen var klinkers ovanpå sand (!) och under sanden ser det ut att vara någon form av takpapp.
Nu ska vi bygga upp tätskiktet igen och sedan lägga trall på betongstommen och sedan förstås träräcke.
Vi har funderat länge hur vi ska fixa tätskiktet men är lite osäkra på hur vi ska få till det. Höjden mellan betongstomme och altandörrkarmens botten är 7cm. Vi har funderat på om det går att lägga takpapp och sedan reglar på det men är osäker på hur man gör detta utan att riskera fuktskador. Det känns spontant svårt att få till lutningen så att vattnet rinner undan.
Finns det några bra metoder att göra detta på?
Sedan undrar jag om det är en bra lösning att sätta fast fotplåt och hängrännor runt garaget under takplåten så att vattnet rinner undan?
Nu ska vi bygga upp tätskiktet igen och sedan lägga trall på betongstommen och sedan förstås träräcke.
Vi har funderat länge hur vi ska fixa tätskiktet men är lite osäkra på hur vi ska få till det. Höjden mellan betongstomme och altandörrkarmens botten är 7cm. Vi har funderat på om det går att lägga takpapp och sedan reglar på det men är osäker på hur man gör detta utan att riskera fuktskador. Det känns spontant svårt att få till lutningen så att vattnet rinner undan.
Finns det några bra metoder att göra detta på?
Sedan undrar jag om det är en bra lösning att sätta fast fotplåt och hängrännor runt garaget under takplåten så att vattnet rinner undan?
Fotplåt bör du ha. Hängrännor är mest till för att skydda fasaden, så det blir overkill.
Lägg hellre ett tätskikt modell platonmatta på betonggolvet/taket och sen trall ovanpå det. Det gjorde jag på betongbalkongen som har liknande problem. Då skyddar du betongen samtidigt som ev fukt kan vädras ur.
Se till att det blir tät fuktspärr mot väggen bara.
Lägg hellre ett tätskikt modell platonmatta på betonggolvet/taket och sen trall ovanpå det. Det gjorde jag på betongbalkongen som har liknande problem. Då skyddar du betongen samtidigt som ev fukt kan vädras ur.
Se till att det blir tät fuktspärr mot väggen bara.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 143 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 143 inlägg
Den obefintliga höjden mellan dörr och taket gör det rejält knepigt att göra någonting vettigt men det är inget problem med några vattenpölar om det är svetsad papp. Anslutningen mot fasaden och dörren är det viktigaste och också det bökigaste.
https://mataki.se/teknik/yttertak/tratrall
Här finns det lite läsning om trätrall på papptak.
Sand och sten ovanpå takpapp är ingenting konstigt och det byggs så än idag men kanske inte så ofta på villor.
https://mataki.se/teknik/yttertak/tratrall
Här finns det lite läsning om trätrall på papptak.
Sand och sten ovanpå takpapp är ingenting konstigt och det byggs så än idag men kanske inte så ofta på villor.
Det finns även tätskikt som är lättare att göra själv än svetsad takpapp, vi gjorde ett jobb med Mapei Mapelastic för ett antal år sedan som sedan bekläddes med trall.._Nybyggaren_ skrev:Vi har precis rivit ett terassräcke och även golvbeläggning som legat på ovanför vårt garage. På altanen/terassen var byggd på 1950-talet och räcket var i tegel och golvbeläggningen var klinkers ovanpå sand (!) och under sanden ser det ut att vara någon form av takpapp.
Nu ska vi bygga upp tätskiktet igen och sedan lägga trall på betongstommen och sedan förstås träräcke.
Vi har funderat länge hur vi ska fixa tätskiktet men är lite osäkra på hur vi ska få till det. Höjden mellan betongstomme och altandörrkarmens botten är 7cm. Vi har funderat på om det går att lägga takpapp och sedan reglar på det men är osäker på hur man gör detta utan att riskera fuktskador. Det känns spontant svårt att få till lutningen så att vattnet rinner undan.
Finns det några bra metoder att göra detta på?
Sedan undrar jag om det är en bra lösning att sätta fast fotplåt och hängrännor runt garaget under takplåten så att vattnet rinner undan?
Med 70mm så klarar du att göra trallgolv även om det är tight..
https://www.mapei.com/se/sv/produkter-och-systemlosningar/produktlista/produktbeskrivning/mapelastic
Jag har använt trall på tvären under trallen med cc 60 på betongbalkongen. Den har ju bara till uppgift att hålla trallen på plats samt ge plats för lite luft under den. Även om trallen skulle svikta när jag har moshpit tillsammans med mina tio tama flodhästar på den, så kan den inte svikta så mycket att den knäcks eller skadas, eftersom den ju inte kommer särskilt långt.H hapazard skrev:
Har man en borrhammare, bra betongborr, samt obegränsade mängder ankarmassa, så kan man säkert skruva trallen direkt i betongen med något tätskikt emellan, ifall man är på det humöret. Då blir golvet visserligen helt stumt att gå på, men det är också det enda.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
179 kr inkl moms
Läs mer
Jag tror inte det är något konstigt att lägga klinker på sand.
Tack för tips! Det här ska jag läsa mer om. Hur fästes trallen i läkt? och hur fästes läkt? På läkt som skruvades fast eller läkt som hölls fast av ram eller av bara trallen? Vill helst inte skada tätskiktet.R Rejäl skrev:
Tack för tips här med. har du fäst trallen på tvären i betongen eller ligger den bara och är fast av vikten?ricebridge skrev:Jag har använt trall på tvären under trallen med cc 60 på betongbalkongen. Den har ju bara till uppgift att hålla trallen på plats samt ge plats för lite luft under den. Även om trallen skulle svikta när jag har moshpit tillsammans med mina tio tama flodhästar på den, så kan den inte svikta så mycket att den knäcks eller skadas, eftersom den ju inte kommer särskilt långt.
Har man en borrhammare, bra betongborr, samt obegränsade mängder ankarmassa, så kan man säkert skruva trallen direkt i betongen med något tätskikt emellan, ifall man är på det humöret. Då blir golvet visserligen helt stumt att gå på, men det är också det enda.
Du har väl fall på gjutningen som tätskiktet monteras på?_Nybyggaren_ skrev:
I så fall blir ramverket sågade som kilar som läggs på tätskiktet som sedan trallen skruvas i..detta kommer att ligga kvar av egentyngden..
Ingett ska fästas igenom tätskiktet för då kommer det att läcka förr eller senare 😊
Såhär alltså? känns lovande, det svåra tycker jag är med lutningen. när jag renskrapat betongen ska jag se om det finns någon lutning som hjälper till där.R Rejäl skrev:
Trodde att en vattenpöl på sikt skulle förstöra takpappen.Rickard. skrev:Den obefintliga höjden mellan dörr och taket gör det rejält knepigt att göra någonting vettigt men det är inget problem med några vattenpölar om det är svetsad papp. Anslutningen mot fasaden och dörren är det viktigaste och också det bökigaste.
[länk]
Här finns det lite läsning om trätrall på papptak.
Sand och sten ovanpå takpapp är ingenting konstigt och det byggs så än idag men kanske inte så ofta på villor.
Visste inte att det var vanligt längre, min tanke var att sanden binder fukt och att det inte är såbra mot betongen på sikt men det kanske är okej.
Ja när du köper det så kommer butiken kunna hjälpa dig med produktfakta.._Nybyggaren_ skrev:
Tyckte att det var ett väldigt enkelt system att använda då det inte kräver komplicerade utförningslösningar..
Lite fall bör det väll finnas? Det behöver vara hyfsat slät yta så att det inte går upp o ner överallt..
Det jag menar, borde räcka. Ja, vet inte hur lutningen är då vi inte renskrapat ytan ännu men det borde ju vara lite lutning. Garaget gjöts på 50-talet och osäker om det gjordes enligt reglerna. Men ska kontrollera imorgon.R Rejäl skrev: