Hej!

Jag tycker själv det är roligt att läsa om hur andra har det med förbrukning och sånt. Här kommer våra uppgifter.

Summering av året som gått (första året i huset):

Elförbrukning, perioden 2007-01-01 (00:30) - 2008-01-01 (01:00): 9259 kwh

Hus: ca 170 m2, Umeå, 145+45 isolering i väggar, många fönster
Ventilation: ftx (icke injusterad)
Uppvärmning: Vattenmantlad kamin (usel verkningsgrad), elpatron 4,5 + 4,5 kw (750 liters ackumulatortank)
Vedförbrukning: Oklart. Kanske 20 m3, varav hälften med alldeles för hög fukthalt
Övriga elförbrukande grejer: Elbastu, torktumlare, utebelysning + allt det vanliga.
Vanor: 2 personer. Dusch varje dag. Badkar.

Jag är väl rätt nöjd, men hoppas på främst bättre vedförbrukning i år. Solpanelerna har kommit upp nu (två Sfinxpaneler) och åtgärder ska genomföras för att öka verkningsgraden på kaminen. Har haft planer på att komplettera med jordvärme, men lugnar mig med det tills vidare. Ska elda upp all ved som vi har kvar från röjningen av tomten först (minst ett år till).
 
Hej!!

Tycker också det är väldigt intressant, se om man är normal.

Fick i dagarna en lapp från Eon där det stod att beräknad årsförbrukning var 4711kWh.

Hus: Byggår före 1909. Lite över 200m2+ källare under allt. Tilläggsisolerade väggar, sparsamt med spån på vinden.
Uppvärming: Nibe Vedex med 3m3tank
Vedförbrukning: ca 15m3

Vi är två pers. Har lågenergilampor där det går, timers på fönster lampor.
Bor på landet så det finns endel utebelysning. Har jordbruk som suger lite el med. Värmekabel och värme i vattenkoppar i lagårn. Ved´maskinen ska ha sitt med på våren.
 
156M2 byggt 91
Luftburen tak elvärme med luft/luft vvx
Före 27000 (kall vinter: -05?)

I år 12000Kw/h
Eldar flitigt med Handöl 10T plus otroligt mild vinter...

Har bara bott 2 år i huset men 100Kw/h per dygn vid några minus ute med elvärme fick jag tidigare räkna med.
 
Bor i ett Mariennlund 90kvm (Smålandsvillan) med oinredd övervåning sedan 30/5-07.
Läste av 30/12-07 och hade då förbrukat 4800kWh.
År 2 vuxna + 2 småkids=flitig användning av tvättmaskin.
Har lågenergi lampor på samtliga lampor (ej julbelysningen!)
Nibe 360P, har även satt in en Contura 450T som har används flitigt från start.....
 
W
Alltid kul med sådanna här trådar.

Hus byggt ca 1904 på ca 320 kvm. Orginal fönster, isolering (typ lite spån på vinden samt lite tretex i väggarna).
Sitter en underdimensionerad bergvärme pump i huset (nibe på 7 Kwh) samt många kakelugnar och spisar.
Huset är varmt och gött oavsett ute temp så länge det inte blåser mycket för då blir det kallt eftersom det blåser rätt igenom. Då eldar man på alla ställen det går och då blir det kolosalt varmt, ja ja man blir aldrig nöjd ;)
Massor med utebelysning samt alltid belysning på hemma när vi är borta (för att det ska se fint ut när man kommer hem tydligen)
Drog ca 15900 kvm under 2007 + ca 10 kubik ved till kakelugnarna och spisarna. Har ingen inomhusgivare till bergvärmen så den sänker inte mycket när man eldar utan det blir endast varmare inne.
 
Visst är det kul att jämföra med andra :) Här kommer mina siffror.
Elmätaren stannade på 8659 kWh under 2007, mekanisk ventilation, till och frånluft med återvinning, (värmebatteriet dock avstängt), hyffsat upplyst både inne och i trädgården, 3 datorer som snurrar året runt, samt lite elvärmestöttning under några veckor som jag inte varit hemma, har även eldat upp ca 16 m3 blandved i pannan...
Huset är ett 1-plans trähus från -81, uppvärmd yta på ca 165 m2, 2 glas isolerglas fönster och ligger på småländska höglandet utanför Nässjö
 
Jag kollade hur mycket el min ved panna dragit på ett år i dag.
Den har dragit 95kwh.Detta inkl laddomat och shuntstyrning.
Inte mycket?

Totalt ligger jag på ca 4000-5000 kwh.
 
Aldén skrev:
Bor i ett Mariennlund 90kvm (Smålandsvillan) med oinredd övervåning sedan 30/5-07.
Läste av 30/12-07 och hade då förbrukat 4800kWh.
År 2 vuxna + 2 småkids=flitig användning av tvättmaskin.
Har lågenergi lampor på samtliga lampor (ej julbelysningen!)
Nibe 360P, har även satt in en Contura 450T som har används flitigt från start.....
Ska sägas att vi bor i Svärtinge-Östergötland.....
 
gadeberg skrev:
Hej!!

Tycker också det är väldigt intressant, se om man är normal.

Fick i dagarna en lapp från Eon där det stod att beräknad årsförbrukning var 4711kWh.

Hus: Byggår före 1909. Lite över 200m2+ källare under allt. Tilläggsisolerade väggar, sparsamt med spån på vinden.
Uppvärming: Nibe Vedex med 3m3tank
Vedförbrukning: ca 15m3

Vi är två pers. Har lågenergilampor där det går, timers på fönster lampor.
Bor på landet så det finns endel utebelysning. Har jordbruk som suger lite el med. Värmekabel och värme i vattenkoppar i lagårn. Ved´maskinen ska ha sitt med på våren.

Glömde också skriva hemort. Mitt på Småländska höglandet
 
Antingen är ni eller vi onormala.....
Vi använder i hushållsel ungefär 10.000kWh per år. Bara i December gick det 1259kWh.

Jag har separata mätare på varmvatten och värme så det är uppmätt förbrukning hushållsel. (Varmvattnet drog 168kWh i December).

Vi har mycket lampor igång men alla vitvaror är nya och minst A-klassade, vi använder inte torktumlare. Siktar närmast på att byta ut en del lampor mot lågenergi.
 
Jesca_j skrev:
Antingen är ni eller vi onormala.....
Vi använder i hushållsel ungefär 10.000kWh per år. Bara i December gick det 1259kWh.

Jag har separata mätare på varmvatten och värme så det är uppmätt förbrukning hushållsel. (Varmvattnet drog 168kWh i December).

Vi har mycket lampor igång men alla vitvaror är nya och minst A-klassade, vi använder inte torktumlare. Siktar närmast på att byta ut en del lampor mot lågenergi.
Hur många är vi? DEt måste väl göra enheldel?
Vi är som sagt två st. Men flitigt med lampor i fönster, och två 125w lampor ute+ andra lampor dock bara 15w lågenergi. Fruktansvärt sällan tv men datorn står på så gått som dygnet runt. Vi änväder dock inte övervåningen än där är det ju aldrig tänt mer än i fönstren.
 
Vi är två vuxna och två barn (20 månader resp. 2månader).

En laptop igång från morgon till kväll, en vanlig pc igång hela kvällarna, TV kanske 2timmar per dag.
100W belysning vid entren som lyser från 14 till 24.
Gott om fönsterlampor, golvlampor och spottar som lyser för det mesta, inga lågenergilampor ännu, men siktar på att byta mot det.
 
Här är våra energi uppgifter.
Elförbrukning 5900kwh hushållsel och elpatron några få ggr då vi är bortresta.
Vedförbrukning 18m3, Vedex 3000 med 2x500l acctankar (för lite). (Tidigare 28 m3 med Diom 25 vedpanna, överförbränning utan fläckt.)

170m3 boendeyta i ett 50-talshus i Umeå
Tvätt och diskmaskin går varjedag
Två barn och två vuxna i hushållet.
 
Jesca_j skrev:
Vi är två vuxna och två barn (20 månader resp. 2månader).

En laptop igång från morgon till kväll, en vanlig pc igång hela kvällarna, TV kanske 2timmar per dag.
100W belysning vid entren som lyser från 14 till 24.
Gott om fönsterlampor, golvlampor och spottar som lyser för det mesta, inga lågenergilampor ännu, men siktar på att byta mot det.
Vad har du för uppvärmning då? De flesta som har skrivit i tråden eldar ju ved.
 
Jag har separat mätare på uppvärmningen också så den är inte inräknad.
För närvarande värmer vi med ved till 100%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.