Köket är 16,7 kvm. Funkar denna planering med köksö? Blir köksön för liten (180x80 cm)? Blir det för trångt? Grön markering är mycket trafikerad, här går man mellan groventré/tvättstuga genom köket till övriga huset.
 
  • Planritning av kök med måttangivelser och en markerad gångväg i grönt genom rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av kök 16,7 kvm med köksö, trafikflödesmarkering och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forum!
Jag måste säga att jag aldrig förstått vitsen med köksö, förutom att det är en trend som eldas på i varje inredningstidning.
En köksö tar mycket mer plats än en traditionell lösning. Den kräver ganska omfattande lösningar för VVS och el.
 
  • Gilla
DTanner och 2 till
  • Laddar…
bygg den så du är nöjd och sätt hjul på
 
  • Gilla
gaia och 7 till
  • Laddar…
Är ni bra på att skjuta in stolar efter er? Hemma hos oss skulle stolarna nämligen vara i vägen precis hela tiden i det grönmarkerade stråket 🙂

Vad ska ni använda köksön till? Det styr ju litegrann hur stor den behöver vara.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej och välkommen till forum!
Jag måste säga att jag aldrig förstått vitsen med köksö, förutom att det är en trend som eldas på i varje inredningstidning.
En köksö tar mycket mer plats än en traditionell lösning. Den kräver ganska omfattande lösningar för VVS och el.
Hej och tack!
Det ska inte vara varken vatten eller el i köksön.
Som ett högre matbord bara, som man kan använda som extra arbets- och avställningsyta.
Just denna köksö tar inte mer plats än ett vanligt matbord, 180x80.
 
M mrsnhp skrev:
Är ni bra på att skjuta in stolar efter er? Hemma hos oss skulle stolarna nämligen vara i vägen precis hela tiden i det grönmarkerade stråket 🙂

Vad ska ni använda köksön till? Det styr ju litegrann hur stor den behöver vara.
Är väl sådär bra på att flytta in stolarna efter oss kanske :) Men det är ju samma problem med ett vanligt köksbord där tänker jag.
Ön ska användas som matbord och extra arbets-och avställningsyta.
 
  • Gilla
Konra
  • Laddar…
K
I Isedax skrev:
Hej och tack!
Det ska inte vara varken vatten eller el i köksön.
Som ett högre matbord bara, som man kan använda som extra arbets- och avställningsyta.
Just denna köksö tar inte mer plats än ett vanligt matbord, 180x80.
Rekommenderar verkligen att sätta in el så du kan använda köksredskap, ladda mobilen etc.. du kommer ångra dig annars.
 
  • Gilla
islander och 4 till
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Rekommenderar verkligen att sätta in el så du kan använda köksredskap, ladda mobilen etc.. du kommer ångra dig annars.
Ja, det är nog en bra idé. Det fixar vi ganska lätt.
 
Är väl bara att köra på. Som du skriver så tar den lika mycket plats som ett köksbord så blir ju ingen skillnad mot att ha det istället för en ö.

Edit: jag hade nog försökt justera placeringen lite så att ön hamnar mer centrerat och i linje med dörröppningarna
 
  • Gilla
Isedax
  • Laddar…
Har en likadan köksö och det är där vi äter och samlas mest.
Ca 1100 mm på varje sida fram till än som då är 830 mm bred.
I änden på ön har vi alla bestick, tallrikar och glas.
På andra sidan ön har vi diskmaskinen så när den är klar öppnar vi maskinen och lådorna och bara lastar över allt.
Bästa detaljen i mitt kök måste vara denna ö:) Modernt kök med köksö, barstolar, vita skåp, hänglampa och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med vita skåp, träbänkskiva, barstolar och svarta mattor. Ljust och stilrent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hjaal och 5 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Har en likadan köksö och det är där vi äter och samlas mest.
Ca 1100 mm på varje sida fram till än som då är 830 mm bred.
I änden på ön har vi alla bestick, tallrikar och glas.
På andra sidan ön har vi diskmaskinen så när den är klar öppnar vi maskinen och lådorna och bara lastar över allt.
Bästa detaljen i mitt kök måste vara denna ö:)[bild][bild]
Jättefint! Ser inte alls trångt ut även om stolarna är utdragna?
Snart lösning med diskmaskinen :)
Tänker att man samlas runt en köksö på ett annat sätt än ett vanligt köksbord :)
 
Även när jag har ett gäng på lite förfest så sätter sig ingen i mina soffor utan det blir stående barhäng runt ön.
Sen att jag gjorde som jag gjorde med en ö på det hållet är ju att nästan alla köksöar som jag sett sätter 2-3 stolar bredvid varandra och inte mittemot.
Jag brukar jämföra med restaurangbesök, inte sätter man sig vid sidan om varandra utan jag vill sitta med ansikte mittemot.
 
A Argastesnickaren skrev:
Även när jag har ett gäng på lite förfest så sätter sig ingen i mina soffor utan det blir stående barhäng runt ön.
Sen att jag gjorde som jag gjorde med en ö på det hållet är ju att nästan alla köksöar som jag sett sätter 2-3 stolar bredvid varandra och inte mittemot.
Jag brukar jämföra med restaurangbesök, inte sätter man sig vid sidan om varandra utan jag vill sitta med ansikte mittemot.
Håller med, vill också kunna sitta mitt emot varandra. Vi är 5 i familjen så hade blivit konstigt att ha alla på en rad :)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej och välkommen till forum!
Jag måste säga att jag aldrig förstått vitsen med köksö, förutom att det är en trend som eldas på i varje inredningstidning.
En köksö tar mycket mer plats än en traditionell lösning. Den kräver ganska omfattande lösningar för VVS och el.
Mer yta, samt mer förvaring, väggytan är ju begränsad. Vist man kan ha ett bord som man hade för i tiden men långt ifrån lika praktiskt
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Normalt rekommenderas ett avstånd på 1200mm runt köksön. Ska ni även ha stolar där så tror jag att 998mm kommer att upplevas som trångt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.