J
hej
vilken ordning gäller för att fylla på en luftvärmepump.

koppla på allt:
fylla på med gas:
lufta systemet:
(läckage controll)

eller
lufta först sedan fylls på....
 
Jag är inte expert men om det finns luft i systemet måste den tömmas ut först. Finns det dessutom gas i systemet "måste" den samlas upp. Är det bara gas i systemet men mindre mängd än det ska vara så antar jag att man bara kan fylla på utan att tömma/lufta.

Vill man vara säker så vakuumpumpar man ut allt och börjar om med nytt kylmedium. Eller så hade jag nog gjort om den inte kylde/värmde alls.

Allt detta är stränga krav på att man är certifierad och av kungen godkänd kyltekniker med rätt att döda. Men det vet du säkert redan 😉
 
Nej man täthetsprovar först med kvävgas, sedan evakuerar man för att få ut fukt och ej kondenserbara gaser. Till sist fyller man köldmedium.
 
R Real-House skrev:
Nej man täthetsprovar först med kvävgas, sedan evakuerar man för att få ut fukt och ej kondenserbara gaser. Till sist fyller man köldmedium.
Om köldmedium läckt ut behöver man inte prova täthet. Du vet redan det läcker?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det kan väl vara intressant att se vart det läcker?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Lite nyfiken på vad det är för märke/modell och varför den behöver fyllas på?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
J
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag är inte expert men om det finns luft i systemet måste den tömmas ut först. Finns det dessutom gas i systemet "måste" den samlas upp. Är det bara gas i systemet men mindre mängd än det ska vara så antar jag att man bara kan fylla på utan att tömma/lufta.

Vill man vara säker så vakuumpumpar man ut allt och börjar om med nytt kylmedium. Eller så hade jag nog gjort om den inte kylde/värmde alls.

Allt detta är stränga krav på att man är certifierad och av kungen godkänd kyltekniker med rätt att döda. Men det vet du säkert redan 😉
Jajamen vet!
 
J
C Comfort Thomas skrev:
Lite nyfiken på vad det är för märke/modell och varför den behöver fyllas på?
Nordic inverter IVT
 
Ok, varför behöver den fyllas på ?
 
J
J James1960 skrev:
Nordic inverter IVT
Läckte men åtgärd
 
Den som åtgärdat läckan borde väl ha fyllt på den igen? Hur åtgärdades läckan?


Sen luftar man inte kylmedieslingan. Man vakuumsuger den innan man fyller på media...
 
H
J James1960 skrev:
hej
vilken ordning gäller för att fylla på en luftvärmepump.

koppla på allt:
fylla på med gas:
lufta systemet:
(läckage controll)

eller
lufta först sedan fylls på....
Ordningen är enligt följande.

Ring någon med kylcert så blir det rätt ordning samt lagligt gjort.
 
  • Gilla
  • Haha
DonPablo och 2 till
  • Laddar…
J James1960 skrev:
Läckte men åtgärd
Mest förvånad att den som fixade läckaget inte fyllde på samtidigt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
J JRVSKAN skrev:
Läckte men åtgärd
R32?
bara fyll på med rätt mängd!
 
Svårt att toppa upp luftvärmepumpar med inverter, bästa sättet om den läckt är att suga ur befintlig gas, vakuumsuga och väga in rätt mängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.