A Alexn72 skrev:
Man får välja vilket man ska köra på...
Boom blir det om man inte väntar förlänge
Kör inte boom i gruset,
dvs det närmast huset.
Vill du smälla råtta,
så får det vara med måtta.
 
  • Haha
  • Gilla
torplover_3000 och 13 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det brukar ingå skadedjursbekämpning i de flesta hemförsäkringar nuförtiden, kolla om du har det så får du åtminstone några fällor med råttgift utsatt.
Japp, vi fick hjälp av Anticimex via hemförsäkringen när vi fick in en råtta i källaren. De har dom där medlen som privatpersoner inte längre kan köpa. Tre fina slagfällor fick vi också.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Dom är ytterst restriktiva med gift numera, fast om det verkligen är råttor kan jag tänka mej att man får gift utlagt.

Är det möss eller sork så är det svårare.

Ett annat alternativ är att bygga en uggleholk, har man ett inneboende ugglepar med ungar käkar dom stora mängder gnagare och dom är bra jägare.
 
P Pelotard skrev:
Det finns råttor här i villaområdet, det vet vi sedan tidigare. Bl.a. så har vi länge sett att dom gräver (bor?) i marken i ett hörn av tomten där det är utfyllt med sprängsten för länge sedan. Men nu har jag upptäckt att det grävs gångar precis vid huset, i det dränerande materialet utanför grundmuren - gruvt naturgrus blandat med sand. Vad göra? Hittills har jag bara sprejat med terpentin eftersom någon sagt att råttor skyr den lukten. Men inget resultat, det grävs vidare. Jag tänker på sådant gift som förr sprutades i gångar och som råttorna fick på kroppen och slickade av sig, men det går väl inte att få tag i. Inte ens vanligt råttgift går väl att köpa. Jag har nog lite kvar nånstans men var/hur ska man beta det? Många har ju rapporterat om hur försiktiga råttor är med att smaka på bete. (Samma problem med fällor och betet där.) Glaskross kan man använda lokalt för att inte råttor ska kunna gnaga eller gräva, men i marken, där det bara är att gräva vid sidan av i stället? Ska jag behöva gräva upp hela ”grusgraven”? Några tips någon?
Först och främst, bort med all ev fågelmat som tex talgbollar ( de innehåller D-vitamin som funkar som motgift mot råttgift), rensa bort all fallfrukt. Sedan dit med Anticimex/Nomor el liknande. De sätter ut gifter och slagfällor. Vi har mkt god erfarenhet av Anticimex personal som vet hur råttor tänker 😀. Komplettera ev med egna slagfällor gillrade med t ex Japp eller böcklingpastej. Det hjälpte i a f oss! Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Dom är ytterst restriktiva med gift numera, fast om det verkligen är råttor kan jag tänka mej att man får gift utlagt.

Är det möss eller sork så är det svårare.

Ett annat alternativ är att bygga en uggleholk, har man ett inneboende ugglepar med ungar käkar dom stora mängder gnagare och dom är bra jägare.
Är inte ugglor för skygga för att bosätta sig precis intill ett hus?
 
N
S Skatudden skrev:
Först och främst, bort med all ev fågelmat som tex talgbollar ( de innehåller D-vitamin som funkar som motgift mot råttgift), rensa bort all fallfrukt. Sedan dit med Anticimex/Nomor el liknande. De sätter ut gifter och slagfällor. Vi har mkt god erfarenhet av Anticimex personal som vet hur råttor tänker 😀. Komplettera ev med egna slagfällor gillrade med t ex Japp eller böcklingpastej. Det hjälpte i a f oss! Lycka till!
Är det inte K-vitamin som motverkar effekten av råttgift?
 
P Pelotard skrev:
Det finns råttor här i villaområdet, det vet vi sedan tidigare. Bl.a. så har vi länge sett att dom gräver (bor?) i marken i ett hörn av tomten där det är utfyllt med sprängsten för länge sedan. Men nu har jag upptäckt att det grävs gångar precis vid huset, i det dränerande materialet utanför grundmuren - gruvt naturgrus blandat med sand. Vad göra? Hittills har jag bara sprejat med terpentin eftersom någon sagt att råttor skyr den lukten. Men inget resultat, det grävs vidare. Jag tänker på sådant gift som förr sprutades i gångar och som råttorna fick på kroppen och slickade av sig, men det går väl inte att få tag i. Inte ens vanligt råttgift går väl att köpa. Jag har nog lite kvar nånstans men var/hur ska man beta det? Många har ju rapporterat om hur försiktiga råttor är med att smaka på bete. (Samma problem med fällor och betet där.) Glaskross kan man använda lokalt för att inte råttor ska kunna gnaga eller gräva, men i marken, där det bara är att gräva vid sidan av i stället? Ska jag behöva gräva upp hela ”grusgraven”? Några tips någon?
Vi hade råttor på tomten för några år sedan.
Slagfällor med Snickers. Jag byggde några tunnlar där det gick in två fällor i.
Men hade också lösa.
Sätt alltid fast råttfällor, skruv eller ståltråd. Annars kan halvdöd råtta krypa iväg.

Vi fick inga råttor direkt vid boet, men väl på andra delar av tomten. Prova att ställa fällor både längs med husvägg och tvärs emot.
Vi valde att inte förstöra boet innan vi fått död på råttorna. Onödigt att dom sprider sig på tomten och till grannarna.

Vi tog över ett dussin under sensommar/höst. De sista rätt små.

Året efter ett halvdussin, det var nog fjolårsungar som sökte sig tillbaka.

Sedan har det varit helt lungt.

Råttor bor i kolonier, revir på 30 meter vanligen.

Jag använde både Anticimex fällor och liknande från t ex Jula. Totalt kanske 15 stycken.
https://shop.anticimex.com/skadedjur/rattfalla
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Dom är ytterst restriktiva med gift numera, fast om det verkligen är råttor kan jag tänka mej att man får gift utlagt.

Är det möss eller sork så är det svårare.

Ett annat alternativ är att bygga en uggleholk, har man ett inneboende ugglepar med ungar käkar dom stora mängder gnagare och dom är bra jägare.
Dom satte ut gift hos oss så sent som i december 🙂 Men som sagt inomhus. Ute har dom kanske andra rutiner så att inte grannkatten ska sätta i sig giftet. Det finns ju tex lådor med gift inuti där katter inte kommer åt det. Jag har sett sådana på allmänna platser relativt nyligen.
 
C carl fabian skrev:
Hur fungerar kalciumkarbid, äter dom det?
Kalciumkarbid plus vatten blir acetylengas...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MWHN skrev:
Kalciumkarbid plus vatten blir acetylengas...
Och vatten finns i marken...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sonen bor i relativt nybyggt hus där man schaktat upp tomten med sprängsten och nu finns ett flertal hål som råttor gjort ,han har sett med kamera vid utgångar och satt råttburar men dom går inte in i fällorna.Nu har vi dränkt ett tiotal bilsvampar med ättika och tryckt in i hålen samt blockerat utgångarna med marksten.Inga nya synliga hål men i helgen skall vi göra en grillbrasa på briketter som tänds på och skyfflas i hålen samt fuktiga löv ovanpå ,vilket ryker som satan.Tveksamt om råttorna vill bo där då.Kommer även köra ättika på tryckspruta 1-2grr i veckan
 
Har du ringt ditt försäkringsbolag?
 
Tack för alla tips! Har inte kontaktat försäkringsbolaget/Nomor ännu, tänkte börja här med BH expertpanel, som brukar kunna det mesta!
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Är det inte K-vitamin som motverkar effekten av råttgift?
Jo, det är det.
 
P Pelotard skrev:
Det finns råttor här i villaområdet, det vet vi sedan tidigare. Bl.a. så har vi länge sett att dom gräver (bor?) i marken i ett hörn av tomten där det är utfyllt med sprängsten för länge sedan. Men nu har jag upptäckt att det grävs gångar precis vid huset, i det dränerande materialet utanför grundmuren - gruvt naturgrus blandat med sand. Vad göra? Hittills har jag bara sprejat med terpentin eftersom någon sagt att råttor skyr den lukten. Men inget resultat, det grävs vidare. Jag tänker på sådant gift som förr sprutades i gångar och som råttorna fick på kroppen och slickade av sig, men det går väl inte att få tag i. Inte ens vanligt råttgift går väl att köpa. Jag har nog lite kvar nånstans men var/hur ska man beta det? Många har ju rapporterat om hur försiktiga råttor är med att smaka på bete. (Samma problem med fällor och betet där.) Glaskross kan man använda lokalt för att inte råttor ska kunna gnaga eller gräva, men i marken, där det bara är att gräva vid sidan av i stället? Ska jag behöva gräva upp hela ”grusgraven”? Några tips någon?
Ring Anticimex! Ingår i hemförsäkringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.