H
Hus från sent 50tal så rätt ålder. Cirka 6mm's plugg.
Björnplugg och cascoplugg är vad jag kan förstå mer åt det gråvita hållet samt mera i form av en massa. Tycker mer att det ser ut som nån variant av dessa amerikanska hampa-fiber pluggar. Se sista bilden. Vad tror ni?



Närbild på en vitmålad vägg med en 6mm hampa-fiber plugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en gammal hampa-fiber väggplugg med slitet utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en fiberplugg som liknar hampa, bredvid andra gråaktiga pluggar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Möjlig hampa-fiber plugg i en vitmålad vägg från ett hus byggt på 1950-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


media%2FCIRvrZ1XAAA4EQq.jpg%3Fname%3Dsmall
 
Brinner den?
 
H
Prövade. Brann, men inte med låga utan pyrde/glöd. Kan dock ha varit lite blöt.
 
H
Fotografen Fotografen skrev:
Verkar vara av hampa?
[länk]
[länk]
Finns på ebay också...
[länk]
Jo det var det jag skrev i Trådstarten. Sista bilden jag la upp på rawlplug är från ebay. Sett några bilder på byggahus liknande mina pluggar men då har folk skrikit björn/cascoplugg direkt vilket jag inte tror stämmer när jag råkade se rawlpluggarna på ebay.
 
H
Behövde skicka in prov på en plastmatta för asbestanalys så skickade in en av dessa fiberpluggar för nyfikenhets skull.

För andra i liknande situation så kan jag nu säga att de inte visade några spår av asbest.
Hittade någon bättre bild på konstaterade asbestpluggar som jag också bifogar.
 
  • En asbestplugg i korridor, märkt "P8" med synlig fiberstruktur och en röd pil som pekar på den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H halj skrev:
Hittade någon bättre bild på konstaterade asbestpluggar som jag också bifogar.
Såna där otäckingar hittade jag ett par i källarväggen. Det såg ut som man tryckt in skruvarna i en klump med damm, med nästan exakt samma färg som putsen. Då är vårt hus från -74, egentligen sent för den här sortens plugg tror jag, men någon har väl haft en burk stående. Jag har tidigare skickat in prov på plastmattor från huset, men de har varit asbestfria, pluggarna utgick jag efter googlande från att de var av asbest, och avlägsnade under mycket stor försiktighet.
 
  • Gilla
halj
  • Laddar…
H halj skrev:
Behövde skicka in prov på en plastmatta för asbestanalys så skickade in en av dessa fiberpluggar för nyfikenhets skull.

För andra i liknande situation så kan jag nu säga att de inte visade några spår av asbest.
Hittade någon bättre bild på konstaterade asbestpluggar som jag också bifogar.
Några år senare men jag har hittat liknande plugg i min källare från -34 vilket jag antar är asbest. Jag funderar också på den blåa färgen runt om, vad kan det vara för något? Finns lite här och där i källaren men främst runt pluggarna. Har du någon aning? :)
 
Asbets ingen, ny oroad person.
Det är s.k. Björnplugg, består av en fiberliknande massa med asbets i. Det är så lite så det kan du glömma, du andas in mera när du går i stan. det har väl blivit lite bättre idag, men förr vara allt som hette bromsklossor av asbets
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Asbets ingen, ny oroad person.
Det är s.k. Björnplugg, består av en fiberliknande massa med asbets i. Det är så lite så det kan du glömma, du andas in mera när du går i stan. det har väl blivit lite bättre idag, men förr vara allt som hette bromsklossor av asbets
Det är 100% asbestfiber som pluggarna är tillverkade av. Jag antar att du inte har några cascoplugg hemma själv.
Det var sisådär 40 år sedan man bytte material i bromsbeläggen så det är ganska unikt om någon bil där ute rullar med gamla bromsar. ;)
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.