Vi har bestämt oss för att bygga hus. Hur ska vi börja? Måste man ha köpt tomt innan man kan på priser från olika leverantörer?

Hur är husbyggargången?
 
Jag hade nog börjat med att upprätta bankkontakt . . . för att få reda på om och hur mycket jag har att "spela" på.

Efter det hade jag börjat med att leta tomt innan jag bestämmer mig för vilken husleverantör / husmodell jag vill bygga. Det måste väl ändå vara lättare att anpassa huset efter tomtens förutsättningar än tvärtom och oftast finns ju olika regler för hur / vad man får bygga inom olika områden och då kan det ju vara dumt att redan ha "fastnat" för ett speciellt hus som man kanske ändå inte får / kan bygga . . . ;) . . . det här var bara en tanke.
 
Eftersom vi just gjort den har resan sa kan jag ju dela med mig av gangen sa har langt (som ar mycket nara J's goda rad):
1/ Prata med banken och skaffa en rimlig ram. Lagg pa sisadar 50% mera an vad ni tror att det borde kosta...
2/ Leta tomt. Laget, Laget, Laget! Hitta ocksa nagot som ar vettigt att bygga pa, ta ut nagra olika hussaljare till tomten och skaffa asikter om vad det kommer att kosta att bygga dar. Det ar generellt MYCKET billigare att kopa en bra tomt att borja med, an att kopa en "billig" tomt som kraver massa markarbeten.
3/ Leta husleverantorer pa natet, och bestall en sisadar 20 kataloger att bladdra i bara for inspiration. Ring nagra av dessa och skaffa en preliminar offert for ett visst hus for en fiktiv tomt (hitta en ungefarlig tomt pa Hemnet som husleverantoren kan rakna mot...) sa far ni ett forsta hum om prisnivaer. Har pa forumet finns ocksa massa nyttig info.
4/ Skriv ihop en kravspec. Inte hur huset ska se ut, utan vad ni absolut behover och langre ner pa samma lista vad ni garna vill ha men kan kompromissa med. Fundera mycket over hur ni vill ta det, vad ni kan gora sjalva, hur stor risk ni vagar ta. Vi tar "inget jobb och minsta risk" sa vi far betala ett jamforelsevis hogt kvadratmeterpris men det borde ocksa vara ganska tryggt. (Gotenehus)
5/ Vanta med att lasa er for hus innan ni hittat er tomt. Nar ni hittat en intressant tomt, kolla bade tomtkarta och detaljplan noga for att se vad ni far bygga. Bladdra sedan i alla katalogerna och valj ut hus som passar till tomten - det ar svarare an man tror. Hur ska entre ligga i forhallande till gatan, hur ska vardagsrum och kok ligga vanda, vart finns bra uteplats, utsikt, sollage.
6/ Sla till nar ni hittat ratt tomt! :D Var glad och njut. Vistas mesta mojliga pa tomten och kann in er hur huset borde ligga.
7/ Kopiera upp tomtkartan, och rita in atminstone 10 olika husmodeller - prova att vanda, vrida, spegelvanda, forlanga, forkorta...
8/ Vi hade inget val av leverantor da dromtomten hittades genom en husleverantor som vi ar nojda med. Annars skicka ut kopia pa tomtkarta, detaljplan, en kopia pa bild och planlosning pa ett hus ni tanker er och hur ni forestallt er att lagga det pa tomten till sa manga vettiga leverantorer som mojligt och be om offerter. Var medveten om att det ofta ar nog sa bra och billigt att bygga ett losvirkeshus precis som ni vill ha det om ni bara kan hitta en entreprenor som ni vagar lita pa.
9/ Salla ner till kanske tre vettiga alternativ, skriv ihop er egen leveransdeklaration och ert eget avtalsutkast och skicka ut pa ny offertrunda med de andringar som ni vill ha - ta nu med alla tillval ni kan tanka er och se till att de specificeras separat som "option"
10/ Valj leverantor, och "enjoy the ride" :D

Jag har sakert missat massor - den har processen har tagit manga sena kvallar, och stulit mycken effektiv arbetstid fran min stackars arbetsgivare...men det ar i alla fall ett forsta uppkast! Lycka till!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.