Hej! Jag undrar hur man bäst löser armering i inner- och ytterhörn på en vanlig villagrund (Platta på mark). Jag är speciellt intresserad i hur man gör när man använder sig av villabyglar i kantbalken. Jag har bifogat ett exempel på hur jag tror att man gör. Rätta mig gärna om det finns starkare sätt att göra det på.

Har ni bilder från era projekt, dela gärna!
 
  • Två ritningar som visar armeringsdetaljer för inner- och ytterhörn i en villagrund med platta på mark och användning av villabyglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De ser rimligt ut.
På innerhörnet hade jag lagt ett eller 2 järn som bryter hörnet med
 
R
JMan123 JMan123 skrev:
Hej! Jag undrar hur man bäst löser armering i inner- och ytterhörn på en vanlig villagrund (Platta på mark). Jag är speciellt intresserad i hur man gör när man använder sig av villabyglar i kantbalken. Jag har bifogat ett exempel på hur jag tror att man gör. Rätta mig gärna om det finns starkare sätt att göra det på.

Har ni bilder från era projekt, dela gärna!
Det viktiga i hörnen blir B-järnen att dessa överlappas med 50 gånger armeringens tjocklek.. antar att du har fyra st 12mm två i botten och två i överkant av byglarna..
 
A Alexn72 skrev:
De ser rimligt ut.
På innerhörnet hade jag lagt ett eller 2 järn som bryter hörnet med
Ja, jag har funderat på det. Vet du vad som är vanlig diameter och längd när man gör det?
 
R Rejäl skrev:
Det viktiga i hörnen blir B-järnen att dessa överlappas med 50 gånger armeringens tjocklek.. antar att du har fyra st 12mm två i botten och två i överkant av byglarna..
Japp den regeln har jag plockat upp. Jag tänkte bara låta armeringen mötas i hörnen och använda B-bygel. Ser att några väljer att böja armeringen och gå runt hörnen, men det tycker jag verkar onödigt och krångligt.

Konstruktören har ritat 3 uppe och 3 nede 12 mm i kantbalken runt hela.
 
R
JMan123 JMan123 skrev:
Japp den regeln har jag plockat upp. Jag tänkte bara låta armeringen mötas i hörnen och använda B-bygel. Ser att några väljer att böja armeringen och gå runt hörnen, men det tycker jag verkar onödigt och krångligt.

Konstruktören har ritat 3 uppe och 3 nede 12 mm i kantbalken runt hela.
Oj 6st 12mm det blir starkt, alltid lättast att mötas med A-järnen och sedan naja dit B-järn efteråt😊

Vanliga villagrunder som står på bra massor under behöver oftast inga byglar alls, antar att du kommer att påla?
 
Det är inte noga egentligen. Betongen är nästan bara utsatt för tryck, i det här fallet. Det är egentligen inte så mycket mer sprickarmering som behövs. Men armering är billigt så det skadar inte att göra det ordentligt.
Din tanke ser bra ut. Jag brukar dock sätta en bygel i 45graders vinkel i hörnet, och flytta bort de två närmsta byglarna ca 20cm. Bygeln i hörnet kanske måste justeras lite.
 
R Rejäl skrev:
Oj 6st 12mm det blir starkt, alltid lättast att mötas med A-järnen och sedan naja dit B-järn efteråt😊

Vanliga villagrunder som står på bra massor under behöver oftast inga byglar alls, antar att du kommer att påla?
Okej! Nej, huset står i stort sett rätt på berget. Kanske överdimensionerat... Men det är bra, då håller det när ryssen kommer.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det är inte noga egentligen. Betongen är nästan bara utsatt för tryck, i det här fallet. Det är egentligen inte så mycket mer sprickarmering som behövs. Men armering är billigt så det skadar inte att göra det ordentligt.
Din tanke ser bra ut. Jag brukar dock sätta en bygel i 45graders vinkel i hörnet, och flytta bort de två närmsta byglarna ca 20cm. Bygeln i hörnet kanske måste justeras lite.
Bra tips. Vad tänker du om idén med att ha ett eller två järn som man bryter innerhörnet med?
 
R
JMan123 JMan123 skrev:
Okej! Nej, huset står i stort sett rätt på berget. Kanske överdimensionerat... Men det är bra, då håller det när ryssen kommer.
Om det bara är krossmassor på Berg så räcker denna konstruktion alla dagar i veckan:
 
  • Arkitektonisk ritning som visar sektion av grundkonstruktion med isolering, dränering och armeringsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JMan123 JMan123 skrev:
Bra tips. Vad tänker du om idén med att ha ett eller två järn som man bryter innerhörnet med?
Tyvärr förstår jag inte hur du menar?
 
A AG A skrev:
Tyvärr förstår jag inte hur du menar?
Se bilder.
 
  • Linjeteckning av byggställningar mot en enkel byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schablonillustration av förstärkningsjärn vid en insvängd hörna av en betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
JMan123 JMan123 skrev:
Se bilder.
Din tanke är mycket god. Hade det varit en kantbalk för en skyskrapa, så hade nog menat att det var nödvändigt. I ditt fall så kommer armeringen räcka mer än väl ändå. Men då det kostar runt 10kr så kan du väl ändå göra det. För det var en snygg lösning av dig, anser jag som gammal byggnadskonstruktör. För även om det inte kommer att synas så finns det ändå där som ett minne. Samt hörnet kommer inte spricka, om så byggnaden blir bombad😄.
 
P
JMan123 JMan123 skrev:
Se bilder.
Det tar ju ingen tid att placera ut järnen i motsatt till sprickbildningen, så det tycker jag att man lika gärna kan göra. :)
Hade du gjutit väggar med dörrar eller fönster är dessa järn eller något motsvarande nödvändigt för att förhindra sprickor.

Byglarna tar ju sin tid, men i gengäld kommer du ju också få en stabilare armering att gå på när du gjuter. Det blir enkelt att distansera på byglarna mot kantbalkens botten och sidor. Blir säkert bra och stabilt, även mot sidledes rörelser. Har man även tillgång till en svets går det att fixeringssvetsa(inte mer än så) några järn och byglar och få en ännu stabilare korg.

Hade du inte haft byglarna i ytterkanterna(kantbalkarna) hade du behövt fixera och få armeringsmattan i rätt höjd(nätstöd eller likande) på något annat sätt och säkerhetsställa att du får rätt täckskikt.
 
A AG A skrev:
Din tanke är mycket god. Hade det varit en kantbalk för en skyskrapa, så hade nog menat att det var nödvändigt. I ditt fall så kommer armeringen räcka mer än väl ändå. Men då det kostar runt 10kr så kan du väl ändå göra det. För det var en snygg lösning av dig, anser jag som gammal byggnadskonstruktör. För även om det inte kommer att synas så finns det ändå där som ett minne. Samt hörnet kommer inte spricka, om så byggnaden blir bombad😄.
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.