Hej,

Vad jag har hört så är en viss NCS kulör inte exakt densamma hos olika tillverkare. Dvs om man målar med tex NCS S0502-Y från en tillverkare och sedan målar med samma NCS kulör från en annan tillverkare bredvid så ser man att färgerna skiljer sig åt. Orsaken är att NCS färgsystemet tillåter en viss "felmarginal", och det är ok att hävda att en viss färg har en viss NCS kulör så länge den håller sig inom felmarginalen.

Frågan är då hur man ska göra om man vill måla snickerier i samma färg som en vägg. Måste man då hålla sig till samma tillverkare när man väljer väggfärg och snickerifärg? Eller kommer skillnaden i glans etc skilja sig så mycket att man inte ser skillnad ändå?

Och hur gör man om man har tex dörrar i standardkulören NCS S0502-Y, och vill måla dörrfoderna i samma färg? Problemet är ju att man oftast inte vet om dörren målats med färg från Nordsjö, Flügger eller något annat?
 
Själva NCS-systemet är en referens och tillåter absolut inga fel. Färginstitutets provlappar är också klassificerade och finns i allt från färgtillverkarnas provlappar upp till kartor för juridiska tvister. De senare kan nog sägas lika under ∆1 i avvikelse, dvs ögat kan inte uppfatta skillnaden.
Däremot skiljer sig färgtillverkarnas recept åt och med andra felfaktorer inblandade blir det alltid lite avvikelser. Färgtillverkarna brukar skriva på etiketten till din färg hur mycket det avviker från referensen, typ "Mycket Bra" eller "Godkänt".
Mitt tips är att du håller dig till samma tillverkare, så har du bara en part att skälla på om det nu skulle bli fel. Jag har själv målat med Flüggers sortiment i S 0502-Y (Flutex5, Takfärg 03, Alflex40) och det stämmer perfekt i kulör mellan de olika färgsorterna om man har en lämpligt ljus att betrakta färgen med. Gråväder ute och mitt på dagen är optimalt. Det är bra som utgångspunkt.

S 0502-Y är en så pass vanlig färg att den oftast blandas till i förhand och i större volymer. Då har tillverkaren mycket bättre kontroll på slutresultatet.
 
Kulörerna skiljer sej tyvärr i varierande grad mellan tillverkarna och de påstår att färginstitutet tillåter en tollerans på +-5%
(inget jag själv kollat upp) men kan konstatera att den vanliga fabriksbrutna kulören 0502-Y skiljer sej ganska ordentligt mellan fabrikaten.
Till nyfikenvit kan jag säga att samma kulör i olika glansvärden kan upplevas olika te:x en snickerifärg och en väggfärg i samma kulör från samma tillverkare kan skilja i praktiken.
NCS-systemet i sin helhet är väl kanske inte fulländat men i alla fall mer enhetligt än te:x målarmästarnas och andra system som andvändes samtidigt förr i tiden.
Mvh Anders
 
Fernlunda skrev:
...
NCS-systemet i sin helhet är väl kanske inte fulländat men i alla fall mer enhetligt än te:x målarmästarnas och andra system som andvändes samtidigt förr i tiden.
Mvh Anders
Eftersom det är en referens kan man se det som "fulländat". Däremot är tillämpningen av NCS inte perfekt i alla lägen. Med en spektrofotometer går det att mäta in färgen som blandats och hur mycket den avviker från referensen, Tyvärr har man också en avvikelse mellan våt färg och torr färg som måste mätas in och beräknas. Vad jag förstår interpoleras många av mätvärdena hos färgtillverkaren.
Förr i tiden sparade målarna ett våtprov åt sina kunder för att kunna blanda ny färg med rätt kulör på ett enkelt sätt. Det gör de kanske idag också.

Men jag håller med Fernlunda om att det skiljer mellan fabrikanterna. Det borde det inte behöva göra.
 
Hej! Jag formulerade mej kanske lite klumpigt. Naturligtvis tycker jag att man ska kunna förvänta sej att få rätt kulör enligt NCS referensen, oavsett leverantör.
Eftersom jag är verksam inom branschen har jag besökt de flesta färgfabrikerna i sverige men även i finland och norge.
En av de återkommande frågorna är hur kan kulörerna skilja sej så så pass mellan tillverkarna, och även mellan olika brytningstillfällen med samma fabrikant (för de förekommer tyvvär när det bryts i butik)
andra frågor som brukar diskuteras är varför produkternas egenskaper varierar.
Vid ett tillfälle var jag på ett stort men inte ledande färgföretags labb och undrade varför de inte kunde kopiera det bästa produkterna från varje konkurent, Kemisten fick mörka ögon och jag insåg min korkade fråga.

Färgbranschen är ett riktigt getingbo, alla vill vara störst bäst och vakrast, säkert flera hundra personer arbetar bara här i norden i labbratorium med att få fram bättre produkter.
Min uppfattning är att detta är nog inte det enklaste:

Mvh Anders
 
Fernlunda skrev:
En av de återkommande frågorna är hur kan kulörerna skilja sej så så pass mellan tillverkarna, och även mellan olika brytningstillfällen med samma fabrikant (för de förekommer tyvvär när det bryts i butik)
andra frågor som brukar diskuteras är varför produkternas egenskaper varierar.
Om det skiljer sig åt mellan olika brytningstillfällen med samma fabrikant (om färgen bryts i butik), innebär det att man kan se skillnad om man målar halva rummet med en burk och sedan målar resten av rummet med en ny burk (med samma sorts färg)?
 
Är det dyr färg från de stora tillverkarna brukar det för de mesta bli rätt mellan deras egna brytningar.
Om sen kulören håller NCS referensen till 100% tror jag inte så många bryr sej om i verkligheten.

Mvh Anders
 
upplevelsen av en nyans kan ju också bli helt olika när det är olika glans på färgen. Halvblank kan ju tex vara allt från glans 30-50, kanske rentav 60.
 
mino skrev:
upplevelsen av en nyans kan ju också bli helt olika när det är olika glans på färgen. Halvblank kan ju tex vara allt från glans 30-50, kanske rentav 60.
Tanken med NCS-systemet är att det är en referens som visar hur saker skall se ut!, inte hur det blandas. Men precis som du skriver ändras förutsättningarna ner tex. infallande ljus förändras. Jag tycker dock att Flüggers blandningar är riktigt bra. Det "känns" likadana vid olika ljus, men det kan vara jag som haft tur.
På utsidan av huset har jag kombinerat silikatfärg i S 6502-Y med maskinlackfärg i samma kulör (på ett infälld elskåp) och vid gråväder är det nästan omöjligt att se skillnad på färgerna. Vid kvällsljus och klart väder tar dock det kristallina i silikatfärgen överhanden och lackfärgen blir gråare.
 
Vi hade ofta samma frågeställning i min gamla bransch, den grafiska, av en del kunder. Där går man i o f inte efter NCS utan PMS ;), Pantone Matching System. Svaret varför samma färg blir olika vid olika blandningstillfällen är bl. a att grundfärgerna man blandar med även de är olika i olika batchar. Det i sin tur beror bl. a på att råvarorna färgerna tillverkas av skiljer sig något mellan inköpstillfällena.

Så tyvärr är det något man får leva med, att samma värg diffar mellan olika tillverkare och olika brytningstillfällen.
 
(Inte Alltid)Glad Ammatör skrev:
Vi hade ofta samma frågeställning i min gamla bransch, den grafiska, av en del kunder. Där går man i o f inte efter NCS utan PMS ;), Pantone Matching System. Svaret varför samma färg blir olika vid olika blandningstillfällen är bl. a att grundfärgerna man blandar med även de är olika i olika batchar. Det i sin tur beror bl. a på att råvarorna färgerna tillverkas av skiljer sig något mellan inköpstillfällena.

Så tyvärr är det något man får leva med, att samma värg diffar mellan olika tillverkare och olika brytningstillfällen.
Jo du, tack! Jag jobbar fortfarande i den branschen och inställningen är den samma, men det förändras trögt i rätt riktning. Nämner man NCS som referens i arbetet som skall hamna i ett tryckjobb hamnar hela armen i skärmaskinen med två darrande fingrar på startknapparna :D

Konstigt nog kan man säga "Volvo-blå" som grundar sig på samma typ av referens, dvs originalfärgen-gäller-skit-du-i-receptet utan att någon knorrar.
 
Hejsan.

Vilken intressant diskussion! :)

Jag har tidigare jobbat några år med färg och något som fascinerade, och fortfarande fascinerar mig är alla möjligheter till att det kan gå fel.
Ja, eller åtminstonde inte bli som man riktigt tänkt sig.

Jag ska försöka att inte blir så långdragen.

Men, först och främst så finns det massor av olika färger med olika egenskaper.
Visst skulle det vara skönt, men det är tyvärr så att olika bindemedel, pigment och blandningen av dessa påverkar den upplevda kulören, en aning.
Detta går givetivs att kompensera för men bara till en viss (ekonomisk) gräns.

Ok, men sen då?
Hoppar man vidare ett steg och jämför mellan olika tillverkare så finns ytterligare faktorer saker som kan påverka.
Alla har t ex. inte exakt samma pigment.
Visst, är endel precis detsamma men då har man oftast olika måttsystem el. enhetssystem som krånglar till det ändå.

Visst skulle det blir 'bättre' om man satte en branchstandard för allting och för alla tillverkare.
Ja, iaf. så till vida att man mitt på en vägg kan byta färg och fabrikat men ändå inte se någon skillnad när det är klart.
Och visst skulle det vara en rolig grej och ett plus i kanten.
Men vad skulle vi vara villiga att betala för en burk standardiserad NCS (DeltaE(CMC 1,1) = 1) precisionsfärg? 5000 - 10000 kr?

I dom flesta fall är dom avvikelser som finns inget som eg. stör.
Om man nu inte avbryter och fortsätter från ett nytt embalage vid ett korkat ställe eller väljer samma kulör med olika glans och förväntar sig att det skall vara exakt samma...

Olika produkter ter sig olika och olika typer av färger ter sig olika precis som att olika men likvärdiga pigment har olika egenskaper beroende på färgtemperatur.

Fö. blir det tokigt och ungefär detsamma som att säga att örat bara hör frekvenser mellan 20 och 20 kHz då man påstår att ögat bara uppfattar skillnder i storleksordningen... DeltaE=1.
Det är skillnad även här, och även om det är samma skillnad så upplevs den som olika beroende på kulören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.