Dan1891 Dan1891 skrev:
Det finns uppenbarligen fler varianter av infällda uttag än man kunde tro!
Här är den runda också, hittade även fyrkantiga med samma uppsättning schuko:
Rund trefas elektrisk vägguttag med tre schuko-kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit, rund dubbel vägguttag med schuko-kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
;)

[länk]
Inte större än ett 2-vägs skulle jag tro. 🙃
 
R
Müssli Müssli skrev:
Inte större än ett 2-vägs skulle jag tro. 🙃
Nej, det är det säkert inte. Ville bara visa ett exempel på infällt 4-vägsuttag.
 
pacman42 pacman42 skrev:
[bild]
Dra mig baklänges vilket monster! 😁 Skulle säkert fungera iof.
 
R RoAd skrev:
Nej, det är det säkert inte. Ville bara visa ett exempel på infällt 4-vägsuttag.
Jag hade ett sånt när huset var fullt med Eljo Trend. Poängen med 4-vägsuttaget var ju att det skulle täcka snickarens fadäs. Fast jag kanske skulle sätta upp detta innanför panelen och skylla på snickaren när kunden undrar vad jag håller på med. 😆
 
hsd hsd skrev:
[länk]
[bild]
Uttaget som täcker upp för snickarens fadäser. Där har ni sloganen det borde säljas med...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag löser detta med ett vanligt Schneider Exxact men det krävs distansringar, långa skruv och en målare som får spackla. Tack för alla förslag men jag sökte inte lösningen på problemet utan ville bara visa hur dumt det kan bli när snickaren gör fel. 👌

Detta är ett rum med tre uttag och en brytare så det hade blivit väldigt fult att inte använda Schneider Exxact som sitter i alla andra rum.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Kanske inte platsar i värsta elkopplingen men jag visar dagens fynd ändå. Snickaren ringde och sa att jag kunde komma och sätta nya uttag nu när han var klar med panelen. 👍
Såga upp hålet lite till så kan du fälla in ett 4-vägsuttag där.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Här är den runda också, hittade även fyrkantiga med samma uppsättning schuko:
[bild][bild]
Vad är detta för uttag?
Märke? Var kan man köpa dem?
 
hsd
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är detta för uttag?
Märke? Var kan man köpa dem?
De verkar inte vara petsäkra 🤓
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
En bra iakttagelse ... 👍
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är detta för uttag?
Märke? Var kan man köpa dem?
På nätet...

Poängen var bara att visa på att det finns uttag med större yttäckning. Just dessa hittade jag på Amazon, men jag har sett en del spännande uttag på Conrad också till och från. I praktiken så är det ju i Tyskland man får söka speciallösningar då Sverige har ett ganska begränsat utbud.
 
useless useless skrev:
Jag vet inte om den här passar bättre i humortråden, men jag provar här...


[bild]

[länk]
Ser nu att de ändrat sin text på nätet, alltid något.

Fast ska man vara riktigt petig måste man inte nödvändigtvis ha en transformator heller; det går att bygga nätdelar med bara kondensatorer, likriktare, motstånd samt zenerdioder. Men nu är det risk för #nördvarning
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ser nu att de ändrat sin text på nätet, alltid något.

Fast ska man vara riktigt petig måste man inte nödvändigtvis ha en transformator heller; det går att bygga nätdelar med bara kondensatorer, likriktare, motstånd samt zenerdioder. Men nu är det risk för #nördvarning
Noterar din lilla not om "att vanliga människor borde få ta elkörkort för installationer i det egna hemmet" - och visst behövs det utbildning. Det finns en enorm övertro på att man kan fixa allt själv - och man blir häpen när man ser vad som åstadkommits. Härom veckan var det gäng glada amatörer som var ute och jobbade i en elinstallation - och jag funderade var den behörige installatören fanns någonstans i det gänget. Men någon sådan behövdes tydligen inte - en av "elinstallationsexperterna" hade nämligen erfarenhet av att jobba med sin cykelbelysning.
 
  • Wow
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.