Jag renoverar min toalett efter vattenläcka och gör lite förändringar av toaletten samtidigt när allt är utrivet. När jag rev upp golvet så var det 7 cm styrox som isolering samt 22 mm spånskiva ovanpå det och sedan plastmatta. Toaletten saknade golvbrunn så jag installerar en sådan samt flyttar toalettstolen ungefär 2,5 meter. Där toalettstolen tidigare var tänkte jag ha ett badkar. Jag bilade upp betonggolvet för att dra rör till nya toastolsplatsen och bilade upp för golvbrunn just brevid stället där toastolen tidigare varit. Efter det kom rörmåkaren som handlett mig och kopplade rören samt golvbrunnen. När han var klar så sade han att nu är det bara för dig att justera golvbrunnen till den planerade slutgiltiga golvhöjden och gjuta fast allt. Efter det for han iväg och skickade mig en faktura som var kryddad i både materialkostnader samt arbetstid. Min plan är att isolera med 5 cm solimate och ovanpå det flytspackel med el golvvärme. Jag undrar nu hur jag skall justera höjden på golvbrunnen? Hur skall jag räkna ut slutgiltiga höjden med fallet inräknat? Borde jag gjuta in hela golvbrunnen jäms med betongen och sedan använda distans ring upp genom isolering och flytspackel? Jag glömde att skriva att jag tänkt lägga klinkers ovanpå sedan. Golbrunnen som rörmåkaren satte in heter Vieser One DN 75 3x32/40
Installation av avloppsrör i uppbrytt betonggolv med verktyg och material runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Varför installera en golvbrunn med extra inlopp när du inte kommer använda det?
Byt brunnen till en vanlig Purus ODEN så blir det mycket bättre!
https://www.byggmax.se/golvbrunn-purus-oden-p31272
Det är generalfel att använda en brunn med extra inlopp som inte ska användas!
Vad ville rörisen att du ska betala för denna golvbrunnen?

Sen vill jag även meddela att användningen av 88,5º grenrör är förbjudet idag. Det ska vara 45º grenrör. Passa på att byta ut detta innan gjutning sker!

Hur ser anslutningen till WC ut?
Är den också bristfällig?

Beträffande höjden på golvbrunnen är det bra att ha den 1-2 centimeter under höjden på det befintliga golvet utanför din WC.

Men jag skulle inte betala din röris för dessa generalfel.

Ring och ta ett samtal med denne individ, och påtala felaktigheterna! Jag skulle inte betalat en saltad faktura för att erhålla en felaktig installation. :thumbdown::thumbdown::thumbdown:

En ny Purus ODEN golvbrunn med oanvänt extra inlopp markerat i rosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plaströr med en gren i förbjuden vinkel, rekommendation att använda 45º istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Nu är det bättre.
 
  • Byggarbetsplats med uppbrottet golv, synliga rörledningar och byggmaterial. Renovering eller reparation av avloppssystemet pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar i uppbruten betonggolv, vattenläckagedetektor, renoveringsarbete eller rörreparationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
Tjena!

Spinner vidare på denna tråden med ett par relaterade frågor! Är nämligen i en liknande situation, där jag ska justera in höjden på ett par golvbrunnar i dusch och bastu som en del av mitt källarprojekt.

1. Tog du fasta på rekommendationen att ha golvbrunnens ovansida 1-2 centimeter under färdig golvhöjd?
2. Är det egentligen samma sak som att gjuta till brunnens ovansida? iom. att fix och klinker bygger ca 1-2cm?
3. Bygger man sedan fall mha flytspackel?

Sedan en annan fråga ang. gjutning: Hur mycket behöver jag gjuta upp ovanpå sulorna?

Bifogar ett par bilder från mitt projekt.

Tack på förhand!

Mvh,
Mikko
 
  • Renovering av badrum, avlägsnande av golv, synliga VVS-rör och jord, tomrum under golvet, vita kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått avloppsrör i grävd sandgrop inuti en byggnad med delvis skalade väggar. Renovering eller konstruktion pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.