Har monterat en ny duschblandare men den väsnas på ett väldigt irriterande sätt på en eller några höga frekvenser. Förmodligen ett felkonstruerat flöde med skarpa kanter. Vad kan man göra?
Det känns surt att köpa ännu en svindyr blandare utan att kunna prova denna detalj.
 
Mats-S
Mats-S Mats-S skrev:
En liten wild and crazy ide ...
Kan det kanske hjälpa om man skapar lite turbulens på inkommande vatten genom att lägga ett "järntrådsnystan" i kopplingen mellan inkommande vatten och själva kranen?
Någon rostfri typ det här
[länk]

Notera att jag har aldrig testat det här, bara en ide jag fick 😎
Kanske det. Jag antar att det finns ett filter i inkommande anslutning. Skulle det inte fungera på detta sätt?
 
En grej jag har lärt mig i detta yrke är att likt mycket annat som väsnas är att det även är skillnad på ljud i blandare delvis beroende på trycket på vattnet men även konstruktion. Sen vet jag inte vad det beror på i ditt hus varför den lever om
 
V Vector skrev:
En grej jag har lärt mig i detta yrke är att likt mycket annat som väsnas är att det även är skillnad på ljud i blandare delvis beroende på trycket på vattnet men även konstruktion. Sen vet jag inte vad det beror på i ditt hus varför den lever om
Jag är inne i tredje blandare och den väsnas mer än alla andra. Tråkigt att det inte år att testa innan köp och att det förmodligen inte ger rätt at byta.
Rätt störande med de höga frekvenserna.
 
Eget vatten? Kommunalt? Vad för blandare? Blandarens max arbetstryck, alltså inte vad den är provtryckt till.
Blandarfäste? Utanpåliggande rör? Eccentrar? Backventiler? Andra apparater kopplade på samma ledning? Dimension på rör?
 
Det var många frågor.
Kommunalt. Infällda plaströr 15 mm. Blandarfäste 160 mm utan eccenter. Tryck? Ingen aning. Inga andra apparater. Hafa-blandare.
Som sagt, blandaren innan var mycket tystare med exakt samma förutsättningar. Också Hafa men annan modell.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det var många frågor.
Kommunalt. Infällda plaströr 15 mm. Blandarfäste 160 mm utan eccenter. Tryck? Ingen aning. Inga andra apparater. Hafa-blandare.
Som sagt, blandaren innan var mycket tystare med exakt samma förutsättningar. Också Hafa men annan modell.
Tyvärr har jag väl ingen god erfarenhet av HAFA. De har på det bara 5 års garanti, går knappt hitta reservdelar.
Stött på att deras backventiler ligger och vibrerar, sitter bak vid inloppet. Testa ta bort dessa. Är det eget boende (inga andra som kan påverkas) och det slutar låta så beställ nya.
 
Tack ör tipset! Men varför ska jag beställa nya om det slutar låta? Eller menar du att jag ska beställa nya backventiler? Vad gör dom för nytta?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack ör tipset! Men varför ska jag beställa nya om det slutar låta? Eller menar du att jag ska beställa nya backventiler? Vad gör dom för nytta?
Ser att viss text försvann🙈 om du bor i brf så bra om du beställer nya för att minimera risken för rundgång.
I villa så vet du själv snabbt att den blandaren är utan backventiler ☺️
 
Om backventilerna inte har någon viktig funktion i min villa då plockar jag väl ut dom, eller?
 
En kort uppdatering.
Har nu plockat bort HAFA-blandaren och känt i utloppsrören att det var rätt skarpa kanter i mässingsdelarna. Jag misstänker dess fungerar som flöjt-tungor. Jag slipade av kanterna så gott det gick, plockade även bort backventilerna och stoppade in material som ska bryta laminärströmning.
Ingenting hjälpte. Blandaren väsnas och tjuter fortfarande.
Det är inget från rören för på samma ställa satt det en annan blandare som var helt tyst.
Min slutsats är att själva blandaren är felkonstruerat inuti. HAFA!
 
Inte förvånande. Har satt in några hafablandare hos kunder å jag har reagerat på ljudet från dom.
 
Ny uppdatering.
Det visade sig att det pipande högfrekventa ljudet kommer från självsvängningar i väggarna i det fyrkantiga vredet till vänster:
Fyrkantigt vred på en vägg monterat med dämpande material för att reducera högfrekvent pipande ljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag monterade lite dämpande material:
Fyrkantigt metallvred med dämpande material monterat inuti för att eliminera högfrekvent ljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det höga pipandet är borta nu.
 
  • Gilla
  • Wow
solbulle och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
Kul lösning! Har en Grohe blandare som väsnas men den har fått hålla på.
Senaste inköpet är ett mora duschmunstycke som skapar vibrationer i väggen som blir en resonanslåda. Skall se om den går att öppna för montering av vibrationsdämpare. Har nog en kork eller två i obruten förpackning som jag måste öppna 🐣😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.