Har planer på att inreda ett mindre badrum i källaren. I den aktuella ytan finns ett avlopp, storlek 110mm. Perfekt tänker jag: då kör vi toalettstolen och sen ansluter jag de, andra rören (handfat och ev. badkar) till samma, med sidoanslutningar. Går detta?
 
Ja det går, om jag förstår dig rätt är det ett 110mm rör som går upp ur golvet? Normalt sätter man förgreningar på avloppet under golvet och har ett rör för vardera anslutning som går genom golvet. Men det går också att ha toastol med avloppanslutning bakåt (istället för neråt) och då ansluta till det.
 
P pjkw skrev:
Ja det går, om jag förstår dig rätt är det ett 110mm rör som går upp ur golvet? Normalt sätter man förgreningar på avloppet under golvet och har ett rör för vardera anslutning som går genom golvet. Men det går också att ha toastol med avloppanslutning bakåt (istället för neråt) och då ansluta till det.
Ja, jag undviker hemskt gärna att öppna upp golvet. Vad behöver jag tänka på?
 
BirgitS
Hur ser det ut?
Hur har du tänkt ordna ett rör som går från badkaret till avloppet och hela tiden lutar neråt?
 
Ja jag läste lite snabbt, badkar blir nog svårt, med badkar hade jag gärna haft golvbrunn dessutom och det går ju inte att ordna utan att öppna upp golvet
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur ser det ut?
Hur har du tänkt ordna ett rör som går från badkaret till avloppet och hela tiden lutar neråt?
Visionen där är att badkaret står på en plats och på så sätt får fall.
 
BirgitS
Vad ska hända med vattnet som stänker utanför när man duschar av sig i badkaret?
Normalt så lutar badrumsgolv mot en golvbrunn för att t.ex. se till att vatten som hamnar på golvet rinner iväg och ut på ett kontrollerat sätt.
 
Jag får nog erkänna att det är väldigt starkt argument som raserar min vision om ett stort och lyxigt badrum.
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
B
L linusgranath skrev:
Jag får nog erkänna att det är väldigt starkt argument som raserar min vision om ett stort och lyxigt badrum.
Eller så får du ta fram bilmaskinen och öka ambitionen.

Om du ska inreda ett nytt badrum i en källare är det inte hela världen att bila upp och byta avloppstammar. Jobbigt ja, smutsigt ja. Men varken svårt eller dyrt om du i alla fall ska byta alla ytskikt / tätskikt.

Såg denna variant om man ska dra ihop toa plus handfat.

https://www.gustavsberg.com/se/prod...ic-flush-42-liter-tvattstallsanslutning-hoger
Ett vitt toalettstolsnärbild med toalettpappershållare och toalettpapper, badrumsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet inte om man skulle kunna sätta ett grenrör direkt ur golvet, och sedan en inbyggnadstoa?
Svart plast T-rör avloppsrör, anslutningar, märkta, industriell VVS-komponent, grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vägghängd toalett med synlig inbyggd cistern och spolknappar, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske svårt med plats, har inte testat.

I viss mån kan man kanske fundera på avloppspump med, men bila och "göra rätt" är det som jag rekommenderar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L linusgranath skrev:
Jag får nog erkänna att det är väldigt starkt argument som raserar min vision om ett stort och lyxigt badrum.
Det ser nog inte så lyxigt ut med tjocka avloppsrör längs väggarna heller.

Hur gamla är rören i källaren?
Kanske dags att byta dem också så att du inte behöver riva upp det nya badrummet för att det har gått hål någonstans under golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.