Viktor.J Viktor.J skrev:
inte vara för kraftig då för stort flöde gör attt avloppet breddar.
Bredda avloppet ? Då ska det nog vara minst 20 m3 som ska pumpas och det finns nog inte i din lilla grop.
 
J jonaserik skrev:
Bredda avloppet ? Då ska det nog vara minst 20 m3 som ska pumpas och det finns nog inte i din lilla grop.
Menar avloppsbrunnen/vattenlåset
 
Vad mer rinner i det avloppet och låset. Toa/Handfat eller vad, det kommer nog inte att pumpa kanske max 1 -2 liter innan pumpen stoppar. Om möjligt så ska du se om det går att få till en grop i gropen, där pumpen ska stå, runt den kan du sätta ett myggnät i plast eller annat finmaskigt nät. när du ser att det fungerar, blir då som en sil
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad mer rinner i det avloppet och låset. Toa/Handfat eller vad, det kommer nog inte att pumpa kanske max 1 -2 liter innan pumpen stoppar. Om möjligt så ska du se om det går att få till en grop i gropen, där pumpen ska stå, runt den kan du sätta ett myggnät i plast eller annat finmaskigt nät. när du ser att det fungerar, blir då som en sil
Precis, därför vill jag ha en liten pump. Så den går oftare men lägre tid. Inflödet är lugnt och kontrollerat så det forsar inte in... Pumpen står på berg så i dagsläget är det inte aktuellt att göra en djupare "grop" :) Även det är skäl till "en liten pump".

Jag gjorde liknande med min lilla biltema Pump. Men tog en glasskartong med flera 16mm hål i botten, sedan pumpen och fyllde upp med makadam 8-16 runtom och på. men mest för att tynga ner den inte för filter inser jag nu. Men går ju at komplettera med finmaskigt nät.
 
Finns ingen genväg för dig med oftare och längre tid. Den lilla pumpen har nog en diff på ca 3 -4 cm kanske 5 men tveksamt och rinner det inte till snabbt så kommer den att gå lite ofta och kort. . Det är alltid problem att få det till bra i en brunn i källare. Blir inte en djup brunn med en större pump och kan pumpa längre eller kort djup och liten pump. Bara gilla läget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Biltemas minsta länspump för båt. Nivåströmbrytare från Kjell&co. Ett tidrelä som kör pumpen i 6 minuter när givaren påverkats. I mitt fall innebär det att pumpen startar när vatten nivån är ca 10cm och slutar strax innan pumpen går torr. Har funkat utmärkt i tio år.

Tidreläet och givarens höjd får så klart ställas in beroende på de lokala förutsättningarna.
 
  • Installation av en länspump i en båt med nivåströmbrytare och tidrelä synliga inuti brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Biltemas minsta länspump för båt. Nivåströmbrytare från Kjell&co. Ett tidrelä som kör pumpen i 6 minuter när givaren påverkats. I mitt fall innebär det att pumpen startar när vatten nivån är ca 10cm och slutar strax innan pumpen går torr. Har funkat utmärkt i tio år.

Tidreläet och givarens höjd får så klart ställas in beroende på de lokala förutsättningarna.
Något sådant jag har funderat på! Men inte "vågat" sätta ihop. Hur har du kopplat allt? Batteri eller transformator? Fungerar och kopplas nivåbrytaren som en vanlig strömbrytare? Vad är det för tidrelä?
 
Kör med ett nätaggregat. Tror det också kommer från kjell. Både pump och reglerkrets drivs med 12V då Kjells nivåbrytare ej tål 230V. Därav 12V tidrelä vilket väl var det svåraste att få tag i. Standardspänningen för automationsprylar är annars 24V.
Elektrisk installationslåda med komponenter, kablar, transformator och säkerhetsutrustning. Installationsarbete pågår eller är ofullständigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Magnusson2
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Har testat ett par dränpumpar, de är för kraftiga, för dålig styrning och startar vid för hög höjd.
Du kan sänka startnivån genom att fästa en tyngd på omkring mitten av kabeln mellan pump och flottör. Då behöver flottören inte stiga lika högt innan den tippar i startläge.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan sänka startnivån genom att fästa en tyngd på omkring mitten av kabeln mellan pump och flottör. Då behöver flottören inte stiga lika högt innan den tippar i startläge.
Testat men funkar inte. Borde fungera i teorin men med mina 2 pumpar jag testat på har det inte fungerat.
 
Inte mycket till plats i den brunnen, för att en vippa ska kunna åka Jojo up och ner, do brukar fastna mot kanterna. Då ska det vara en rörflotör som håller nivån
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.