Hej Experter!

Jag och min fru ska bygga uterum till sommaren, och jag har fått ansvaret kring konstruktion/bygge och tänkte begära lite feedback från alla experter på forumet då uterummet inte blir helt "standard".

Det jag skulle vilja ha feedback kring är:
  • Bärigheten på min "utbyggnad"
  • Har jag dimensionerat altanen korrekt
  • Takavvattningen
  • Köksventilationen
  • ... och även saker att tänka på generellt! 🙂

Uterummet vi valt är från Skånska byggvaror och stommen vi tänkt oss kallas Fira i dimensionen 2975x4790.

Den design som kommer från skånska byggvaror ger möjlighet till två sektioner i framkant, men vi hade tänkt oss en större öppning och två fönster på vardera sida med spröjs.

Första problemet är att vi har en dekorativ kant precis under takfoten som sträcker sig runt hela huset, denna hade vi planerat bygga runt för att kunna återställa i framtiden om det skulle behövas.

Den dekorativa kanten
Del av hus med takpannor, hängränna, stuprör och putsad fasad. Klassisk byggnadsstruktur.
Mått:
Teknisk ritning, måttangivelser, sektion, ingenjörskonst, skala, dimensioner, industriell design, konstruktionsdokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För att uterummet ska ha en fast punk att kunna fästas i krävs några horisontella balkar, där en sätts under kanten och sen den andra i första balken;
Teknisk ritning, gränssnittsdetaljer, måttangivelser, materialspecifikation, spänningsfördelning, ingenjörskoncept.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Rött markerat är uterummet, blåmarkerat är huset)

Här tänkte jag först sätta en 56x225 och sen en 90x225 i denna. Anledningen är att uterummet måste komma "ut" från fasaden med ca 150 mm för att få plats med ett av sido-glaspartierna. Här kan jag byta på 56 och 90 balkarna utan större problem.

Sen måste det gå balkar ner mot market så uterummet inte glipar i bakkant. Eftersom uterummet kommer sitta i ett hörn måste även balkarna följa hörnet:
3D-modell av en byggnad, visar dimensioner, fönster, tak och koordinataxlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen monteras ramen från Skånska byggvaror:
En CAD-modell av ett byggnadsställning med måttangivelser, stålstomme, utan bakgrundsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där två fönster ska få plats på vardera sida av framsidan, och på vardera sida ska det vara ett 1500 glasparti;

3D-modell av en uteplats med mått, genomskinligt tak, och datorgenererad bostadsfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men innan detta monteras måste det finnas en altan att montera uterummet i. Jag har försökt räkna med hjälp av byggbeskrivningars dimensioneringsverktyg, jag matade in att plintavståndet bör vara 1500 och jag har även lagt på lite höge last i programmet för att vara på den säkra sidan. Enligt deras beräkningar bör följande passa:
Teknisk ritning av trätakstol med lastberäkningsdata, dimensioner och resultat från belastningstester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag övervägde att ha bjälklag som fästs med balkskor mellan varje bärlina istället för att slippa gräva lika djupt. Men det verkar inte ha lika bra bärighet och på detta sättet så fördelas lasten bättre tänkte jag.

Jag pratade med svågern som är snickare och grävmaskinist om lite råd kring plintar, och fick då tipset att inte gräva för mycket nära huset, då grunden kan bli ostabil, så närmaste plinten bör vara minst 1 meter från grunden, när jag la in måtten i mitt CAD program fick jag ut denna layout på plintarna:
3D CAD-modell av byggnadsstruktur med mått och axelindikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totalt 20 st plintar, men är lite orolig att det kan sätta sig vid själva uterummet, då där är lite få plintar. Vissetligen ska bärlinorna sitta i husgrunden, men vet inte riktigt hur långt ner den sträcker sig.

Plintar med uterum ovanpå:
En teknisk ritning av en byggnadsfasad med måttangivelser i millimeter, troligen använd för konstruktion eller arkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




De två resterande problemen är att vår köksfläkt går idag ut under det fönstret som ska vara inne i uterummet och att takavvattningen måste ledas om.

Köksfläkten vi har idag sitter i bänken, och går ut genom fasaden idag. Så den har jag planerat att leda om med hjälp av spirorör. Jag pratade med lokala brandkåren som sköter inspektioner av imkanaler och fick då att jag har två alternativ. Antingen drar jag ut röret åt sidan, genom den stående panelen vi ska ha där, och då krävs en plåt runt utgången som sträcker sig 1 meter ovanför och 30 cm åt höger, vänster och nedanför. Eller så drar jag ut kanalen genom taket och då krävs bara 30 cm ovanför takfoten. Jag tycker att genom taket vore den bästa lösningen, då jag har planer på att ha grillen mot den stående panelen. Men svärfar tror det kommer att bli svårt att få tätt runt utgången och att det kan börja regna in där.

Det andra problemet med takavvattningen är att den idag leds ner i en takränna och att stupröret går ner här (röd markering):
Illustration av tredimensionell arkitektonisk modell, förmodligen en veranda eller ingångsparti till en byggnad.

För att sen gå ner i en stenkista på tomten.

Min tanke är att jag kanske kan dra detta stuprör längs med taket på uterummet, och sedan ner i uterummets stuprör. Eftersom jag ändå kommer gräva upp området kring där stupröret leds ner mot stenkistan så hade jag kunnat ta uterummets stuprör och fästa på den anslutningnen och även dra denna mot stenkistan.


Slutmålet:
3D-modell av en byggnad med veranda, axlar för designorientering visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack för att ni tagit er tiden att läsa så här långt, bara genom att skriva detta har jag redan insett lite små-sjusteringar jag kan göra för att förenkla arbetet lite.
 
  • Svartvit ritning, enkelt hus, veranda, stödpelare, arkitektonisk skiss, odefinierad skala, inget landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Min svärmor har ett liknande bygge om man ser till att ha trallen löpande i samma nivå som altanen. När det regnar så åkte vattnet med trallen in på altanen och även vid smältsnö.
 
C18 och C14 virke används vid beräkningarna. C24 bör användas när ni väl gör det på riktigt. Aldrig ens sett C18, och prisskillnaden till C24 är inte tillräckligt stor för att motivera bristen i hållfasthet tycker jag. Det kan vara trevligt om allt är onödigt stabilt om det blir så att en plint börjar sjunka osv och det inte ens märks :).

I övrigt otroligt dyrt, men folk som skjuter högt på fakturorna har ju oftast faktiskt gjort en uträkning. Jag tror inte de tänker på det men oftast läggs hutlösa priser på mindre poster. Vi fick offert på kök (från elgiganten till och med) som vi skulle ha i tvättstugan, när vi tog bort ETT HANDFAT så gick priset ner 30-40%. Det fanns inte ens hoar i den prisklassen på elgiganten, uppenbart fusk.


Testa att t.ex. be dem ta bort utbyte av dörren. Det kan säkert en vän eller ni själva göra.
 
R
På mitt förra hus löste jag takavvattningen såhär:
Ett hus med flera fönster, tak i vinkel, inglasad veranda, soligt, lutande fotografi, delvis snötäckt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare gick stupröret rakt ner och hade hamnat framför en skjutdörr.
En del väljer att skita i att ha hängränna ovanför uterummet och låta det rinna från taket ner på uterumstaket.

Det rekommenderar jag inte, har kompisar som gjort så och då hamnar mossa och skit ifrån hustaket på uterumstaket= blir snabbt smutsigt och ser tråkigt ut.
 
P Pappa1986 skrev:
Min svärmor har ett liknande bygge om man ser till att ha trallen löpande i samma nivå som altanen. När det regnar så åkte vattnet med trallen in på altanen och även vid smältsnö.
Det var nog en väldigt bra idé! Du menar att "vrida" trallen 90 grader så de övre plankorna går mot/ifrån huset?

L Langostanten skrev:
C18 och C14 virke används vid beräkningarna. C24 bör användas när ni väl gör det på riktigt. Aldrig ens sett C18, och prisskillnaden till C24 är inte tillräckligt stor för att motivera bristen i hållfasthet tycker jag. Det kan vara trevligt om allt är onödigt stabilt om det blir så att en plint börjar sjunka osv och det inte ens märks :).

I övrigt otroligt dyrt, men folk som skjuter högt på fakturorna har ju oftast faktiskt gjort en uträkning. Jag tror inte de tänker på det men oftast läggs hutlösa priser på mindre poster. Vi fick offert på kök (från elgiganten till och med) som vi skulle ha i tvättstugan, när vi tog bort ETT HANDFAT så gick priset ner 30-40%. Det fanns inte ens hoar i den prisklassen på elgiganten, uppenbart fusk.


Testa att t.ex. be dem ta bort utbyte av dörren. Det kan säkert en vän eller ni själva göra.
Ja, det är nog ingen dum idé, tänkte inte på att det var den "sämre" hållbarheten de räknat med!
Sen är jag inte helt med på att det skulle vara dyrt, jag tyckte vi fick ett ganska bra pris med tanke på deras kampanj och jag tyckte priset var skäligt.

R RalleB skrev:
På mitt förra hus löste jag takavvattningen såhär:
[bild]

Tidigare gick stupröret rakt ner och hade hamnat framför en skjutdörr.
En del väljer att skita i att ha hängränna ovanför uterummet och låta det rinna från taket ner på uterumstaket.

Det rekommenderar jag inte, har kompisar som gjort så och då hamnar mossa och skit ifrån hustaket på uterumstaket= blir snabbt smutsigt och ser tråkigt ut.
Det var väldigt snyggt gjort, jag tänkte nog ha hängrännan över taket, måste nog ha en viss distans så den inte ligger rakt på plasten, men liknande lösning i övrigt!
 
Menar att du bör ha ett trappsteg ner från själva altanen till utedäcket alt får du göra trallen i 2 delar om du vill ha det i samma nivå. Ett för själva altanen och ett för utedäcket, så inte vattnet följer med trallen in på altanen.

Om du kollat denna sidan så ser du vilka problem jag syftar på(dock inte min svärmors men liknande problem)
https://www.byggahus.se/forum/threads/trall-lagd-foer-taett-oeversvaemning-i-uterum.439215/
 
P Pappa1986 skrev:
Menar att du bör ha ett trappsteg ner från själva altanen till utedäcket alt får du göra trallen i 2 delar om du vill ha det i samma nivå. Ett för själva altanen och ett för utedäcket, så inte vattnet följer med trallen in på altanen.

Om du kollat denna sidan så ser du vilka problem jag syftar på(dock inte min svärmors men liknande problem)
[länk]
Okej! Då förstår jag, jag hade faktiskt tänkt det, men av anledningen att svärfar sa att det är bra om man kan byta trallen ute och invändigt separat så de inte sitter ihop. Men det är bra att tänka på! Sen hade jag som TS i den tråden tänkt lägga frigolit under uterummet och den ska inte gärna sträcka sig utanför, så hade behövt avgränsa där med.
 
Du kan sätta en plåt med mindre uppvik mellan trall och inglasning också för att se till att vatten inte rinner bakvägen. Det har funkat bra för oss sedan 2018. Skenorna till glaset monterades på plåtarna.
 
  • Vy längs en terrass med uppvikt plåt som skyddar mot regnvatten där trall möter inglasning, på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall intill glasparti av inglasat uterum med synligt uppvik av plåt för vattentätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.