Hej,

Går i tankarna att köpa ett Älvsbyhus Linnea med byggår 2022.

Är det ett ok hus eller något man bör passa sig för? Vet att det inte är det mest påkostade, men det är kanske ett ok hus ändå eller?

Är ju krypgrund. Verkar ju finnas risker med det. Men om jag förstått rätt är det större risk med äldre Älvsbyhus, ett från 2022 är kanske bättre?

Något annat att tänka på när man köper ett Älvsbyhus i andra hand? Hur funkar det med garantier etc, det övertar man väl som ny köpare?

Tack på förhand!
 
Redigerat:
R
W Wayney skrev:
Hej,

Går i tankarna att köpa ett Älvsbyhus Linnea med byggår 2022.

Är det ett ok hus eller något man bör passa sig för? Vet att det inte är det mest påkostade, men det är kanske ett ok hus ändå eller?
Kolla efter läckage på vinden då dom har plast som underlagstak under betongpannorna..

W Wayney skrev:
Är ju krypgrund.
Krypgrund är en riskkonstruktion, skulle rekomendera en egen besiktning innan köp..
W Wayney skrev:
Något annat att tänka på när man köper ett Älvsbyhus i andra hand? Hur funkar det med garantier etc, det övertar man väl som ny köpare?
Nej garantier följer normalt inte med vid ägarbyte..
W Wayney skrev:
Tack på förhand!
Är taket tätt och bra och inga höjda fuktindikatoner i grunden så är väl det ett helt ok köp😊
 
R Rejäl skrev:
Kolla efter läckage på vinden då dom har plast som underlagstak under betongpannorna..


Krypgrund är en riskkonstruktion, skulle rekomendera en egen besiktning innan köp..

Nej garantier följer normalt inte med vid ägarbyte..

Är taket tätt och bra och inga höjda fuktindikatoner i grunden så är väl det ett helt ok köp😊
Tack för snabbt svar.

Om man köper ett Älvsbyhus med krypgrund måste man löpande hålla koll på fuktnivåer i grunden eller?

Om jag förstår det rätt har de slutat med uteluftsventilerad krypgrund och har i ett nyare hus (som detta från 2022) stängt med avfuktare istället?

Bor i norrland så det är full vinter. Ok att köpa ändå eller bör man vänta tills all snö är bort för att kunna göra en riktig besiktning?

Känns som rätt bra köpläge just nu men vill heller inte chansa.
 
R
W Wayney skrev:
Tack för snabbt svar.

Om man köper ett Älvsbyhus med krypgrund måste man löpande hålla koll på fuktnivåer i grunden eller?
Ja krypgrunder och vindar ska man kontrollera några gånger per år, speciellt till en början innan man lär sig sitt hus och vilka förutsättningar det har..
W Wayney skrev:
Om jag förstår det rätt har de slutat med uteluftsventilerad krypgrund och har i ett nyare hus (som detta från 2022) stängt med avfuktare istället?
Kan inte svara på detta har inte varit i ett så nytt Älvsbyhus, men du kan säkert ställa frågan till säljaren eller husfirman..
W Wayney skrev:
Bor i norrland så det är full vinter. Ok att köpa ändå eller bör man vänta tills all snö är bort för att kunna göra en riktig besiktning?
Hus säljs ju året runt, kan inte eran marknad men huset lär väl säljas tänker jag knappast att säljaren vill avvakta till våren..
W Wayney skrev:
Känns som rätt bra köpläge just nu men vill heller inte chansa.
Besiktning bör du göra om du inte har någon snickare eller liknande i familjen eller umgängeskretsen😊
 
R Rejäl skrev:
Ja krypgrunder och vindar ska man kontrollera några gånger per år, speciellt till en början innan man lär sig sitt hus och vilka förutsättningar det har..

Kan inte svara på detta har inte varit i ett så nytt Älvsbyhus, men du kan säkert ställa frågan till säljaren eller husfirman..

Hus säljs ju året runt, kan inte eran marknad men huset lär väl säljas tänker jag knappast att säljaren vill avvakta till våren..

Besiktning bör du göra om du inte har någon snickare eller liknande i familjen eller umgängeskretsen😊
Okej, får lägga det på minnet.

Ringde och pratade med Älvsbyhus. Sedan några år tillbaka är det stängt med avfuktare. Det finns en givare i grunden och en display inne i huset där man kan hålla koll. En gång per år ska man byta filter till avfuktaren.

Okej, ja får ta in en besiktningsman om det blir affär. Huset är ju ca 1,5 år gammalt så det är ju även dags för 2-årsbesiktning snart. Det måste ju också göras.

Det ingår 10 års nybyggnadsförsäkring, den tar vi som köpare över.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Släpp sargen!

Ett hus från 2022 bör inte ha några större fel om det inte är uppenbart.

Visst kolla fukthalt i grund med en fuktmätare och även okulärt vad gäller påväxt och gör sak med vinden.

Gillar ni huset så kör! Troligtvis bra läge med lite lägre priser nu.
 
  • Gilla
Mony och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Släpp sargen!

Ett hus från 2022 bör inte ha några större fel om det inte är uppenbart.

Visst kolla fukthalt i grund med en fuktmätare och även okulärt vad gäller påväxt och gör sak med vinden.

Gillar ni huset så kör! Troligtvis bra läge med lite lägre priser nu.
Det är väl nästan tvärt om. Säljer man ett hus som är nybyggt så är det något som inte stämmer alls.

Man byggde väl inte 2022 för den massiva prisuppgången precis. Det är väl många varningstecken som gör att man vill kolla noga.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Släpp sargen!

Ett hus från 2022 bör inte ha några större fel om det inte är uppenbart.

Visst kolla fukthalt i grund med en fuktmätare och även okulärt vad gäller påväxt och gör sak med vinden.

Gillar ni huset så kör! Troligtvis bra läge med lite lägre priser nu.
Tack för input!

Men visst bör man begära att 2-årsbesiktningen utförs och att man har rätt till hävning vid större fel innan köpet går igenom?
 
P Pligg85 skrev:
Det är väl nästan tvärt om. Säljer man ett hus som är nybyggt så är det något som inte stämmer alls.

Man byggde väl inte 2022 för den massiva prisuppgången precis. Det är väl många varningstecken som gör att man vill kolla noga.
Tack! Jo vi funderar kring detta också. Tror det beror på att de separerat men inte säker. Ska fråga vid visningen.
 
W Wayney skrev:
Tack för input!

Men visst bör man begära att 2-årsbesiktningen utförs och att man har rätt till hävning vid större fel innan köpet går igenom?
Efter att du utfört besiktning, med rätt person, behöver du ta ett beslut. Det går inte att backa efter påskrivet köpeavtal.

Prata även med grannarna innan du signar. Var det någon incident vid uppförandet/bygget av huset eller är försäljningen ”naturlig”. Grannarna vet.
 
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
Visst bör vi begära att 2-årsbesiktningen genomförs innan ev köp så att ev fel kan åtgärdas på garanti?

Om man gör en 2-årsbesiktning kan man väl inte även behöva ta in en besiktningsman för att kolla fukt i grunden, vinden etc? Borde väl kollas vid 2-årsbesiktning?
 
R
Det är någ två olika slags besiktningar, en två årsbesiktning ska väl ordna alla justeringar av förnster och dörrar som inte funkar samt ytskikt som spruckit mm..
Två års intervallet är kopplat till reklamationstiden som byggaren har i två år, Efter tvåårsdagen blir det i stället du som privatperson som är ansvarig för att bevisa att den som byggt (entreprenören) kan hållas ansvarig för ett fel eller skada i huset. Att göra den typen av utredning som privatperson kan bli både krävande och kostsamt.

En överlåtelsebesiktning är en byggnadsteknisk undersökning av en fastighet. Besiktningen görs för att klarlägga husets skick i samband med att bostaden byter ägare.

Så det är lite olika inriktningar och innehåll i dom..
 
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är någ två olika slags besiktningar, en två årsbesiktning ska väl ordna alla justeringar av förnster och dörrar som inte funkar samt ytskikt som spruckit mm..
Två års intervallet är kopplat till reklamationstiden som byggaren har i två år, Efter tvåårsdagen blir det i stället du som privatperson som är ansvarig för att bevisa att den som byggt (entreprenören) kan hållas ansvarig för ett fel eller skada i huset. Att göra den typen av utredning som privatperson kan bli både krävande och kostsamt.

En överlåtelsebesiktning är en byggnadsteknisk undersökning av en fastighet. Besiktningen görs för att klarlägga husets skick i samband med att bostaden byter ägare.

Så det är lite olika inriktningar och innehåll i dom..
Okej, får se till att genomföra båda vid ev affär då.

Hört lite rykten i att det kan vara lite si och så med rördragning i badrum samt att Älvsbyhus inte följer branschstandard och normer. Stämmer det?

Altanen står som bara på en grusbädd med stenplattor, se bild. Ser ju inte superstabilt ut. Är det ok eller nåt man ska passa sig för? Om det inte är bra, går det att åtgärda i efterhand med bättre lösning?

Altan byggd på grusbädd med synliga stenplattor och gräsmatta i förgrunden.
 
Bor i ett Älvsbyhus från 2019 som vi byggde. Det är från deras "nya" husmodeller precis som Linnea. Ta in besiktningsman. Jag håller med om att du bör kolla att takplasten är korrekt monterad. Är den det så är det lugnt på den fronten. Kolla även grunden. Jag har sett på fb att en del montörer slarvat med marktäckningen (ser ut som liggunderlag) och inte skarvat ordentligt mm. Vissa hävdar att avfuktaren drar massor av el. Värt att vara uppmärksam på, dock inget problem jag själv har. Jag har inga problem alls med min grund, men jag hade själv inte köpt ett krypgrundshus byggt på vilken mark som helst. Men är det hyfsat torra markförhållanden så är det nog lugnt.
 
  • Gilla
P-KAR och 1 till
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
Bor i ett Älvsbyhus från 2019 som vi byggde. Det är från deras "nya" husmodeller precis som Linnea. Ta in besiktningsman. Jag håller med om att du bör kolla att takplasten är korrekt monterad. Är den det så är det lugnt på den fronten. Kolla även grunden. Jag har sett på fb att en del montörer slarvat med marktäckningen (ser ut som liggunderlag) och inte skarvat ordentligt mm. Vissa hävdar att avfuktaren drar massor av el. Värt att vara uppmärksam på, dock inget problem jag själv har. Jag har inga problem alls med min grund, men jag hade själv inte köpt ett krypgrundshus byggt på vilken mark som helst. Men är det hyfsat torra markförhållanden så är det nog lugnt.
Tack för svar!

Var och kollade på huset igår. Det var fint men nackdelen är att det inte finns carport/garage samt att det kommer bli väldigt svårt att bygga det på tomten också. Behöver väl egentligen inte tak över bilen så man kan ju lösa förvaring med någon större bod eller liknande.

Altanen var det enda säljaren hade byggt själv och den hade släppt från väggen under vintern på flera ställen (förmodligen inte riktigt fäst och sedan har det rasat snö från taket). Går väl säkert att lösa men man blir ju skeptisk kring hur hela altanen är byggd och ifall man måste riva alltihop och bygga om.

Hur ska man tänka kring radon? Det genomfördes inte några radonmätningar när huset byggdes.

När jag kollar på nedan karta är huset byggt på ett område där det är 49 Bq/kg
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-uranstralning.html

Eller ska sådant inte vara några problem i ett nybyggt hus i dagens läge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.