Söker bygginstuktioner för det jag förstått kallas ”installationsvägg” / ”installationsskikt”, (uppbyggd halvhögvägg för att dölja rör och el), framförallt kring tätskikt, men blev osäker på vad som är vedertaget begrepp?
 
Kan det vara ordet installationszon du är ute efter? Det är när man gör ett särskilt skikt i ytterväggen där man kan lägga eldragningar utan att behöva punktera ångspärren.

Jag lite osäker på vad det heter när man döljer rören i vägg, tak eller golv i badrummet. Brukar man inte lägga det i ett fördelarskåp?
 
I väggen kallas det installationsskikt. Men det låter snarare som att det är ett rörschakt eller liknande TS är ute efter? Dvs, en mindre "utbyggnad" som bara täcker rören?
 
useless useless skrev:
I väggen kallas det installationsskikt. Men det låter snarare som att det är ett rörschakt eller liknande TS är ute efter? Dvs, en mindre "utbyggnad" som bara täcker rören?
Hela nedre delen av väggen, traditionella lösningen man gör för väggfixtur och inbyggnad rör tappvatten.
Hittar inga instruktioner hur man gör tätskikt och kakling. Tycker det på BKR är lite knapphändiga .
 
Är det inte bara att dra rören i väggen och sätta tätskikt mot bockfixturerna? Jag förstår inte riktigt frågan.



Illustration av installation och tätning av rör genom vägg med olika typer av genomföringar och tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Är det inte bara att dra rören i väggen och sätta tätskikt mot bockfixturerna? Jag förstår inte riktigt frågan.



[bild]
Är det från Säkervatten antar jag? Sitter inte så jag kommer åt min ritning, men tror frågan uppkom när vi sagt att vi skulle ha 4m ”installationsskikt”/vägg, men att den skulle bli så djup (behöver rymma 110-rör), men att vi samtidigt inte ville få handfatet så långt ut, utan ville sänka höjden på väggen där, och då fick vi massa konstiga hörn och vinklar, som ju blir svårt med tätskikt.
Återkommer med en ritning som jag tror behövs här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.