MathiasS MathiasS skrev:
Om du lägger ett perforerat rör under grundvattennivån så kommer det ju rinna vatten dit. Det är ju så dränering fungerar. Om du behöver pumpa eller inte beror ju på markförhållanden. Har du fall på tomten så kanske du slipper pumpa. Att pumpa grundvatten kan förstås bli väldigt dyrt men det måste ju inte vara grundvatten det handlar om. Det kan ju vara ytvatten längre bort som dränker marken runt huset och det vattnet letar sig in i huset eftersom det inte finns något dränrör där det kan rinna undan.
ja visst men det betyder inte att området innanför de rören är torrlagd. Kapillärverkan är betydligt starkare än så.
 
E Eleng skrev:
Vi har ett garage som har två plattor i golvet som man kan ta bort och därmed stå under och laga bil. Vi använder inte den funktionen och det samlas bara vatten där nere. Vi skulle vilja fylla igen den grunden helt och hållet.

I mitt huvud så är det bara att fylla på med fyllningsmassor och sätta för ingången med betong men antar att det inte är så enkelt. Någon som har har gjort detta eller vet hur detta skulle gå till?
Vilket kategori av arbetsfolk hör man av sig till ang sådant arbete?
Du ska gjuta igen hålet och behålla det utrymmet. det går bra att göra själv och kostar inte en förmögenhet. Gör man på rätt sätt så håller det för en bil att stå på. Vad som blir i framtiden med rummet kan vara lite på distans nu. Kanske hugga upp en brunn och få det torrt, perfekt som matkällare.
 
  • Gilla
Eleng
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker att det vore perfekt att ha när man ska meka med bilen? Skulle aldrig komma på tanken att fylla igen!
 
  • Gilla
perror och 5 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Är det bara jag som tycker att det vore perfekt att ha när man ska meka med bilen? Skulle aldrig komma på tanken att fylla igen!
Ja, det är nog många fordonsintresserade som skulle uppskatta det där. Och vill man inte syssla med sådant är det ju inte fel med ett utrymme för förvaring av t ex pulkor. Bara man ser till att ha bra luckor ovanpå så man inte råkar ramla ner har jag svårt att se någon nackdel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.