Vi ska flytta in i föräldrahemmet byggt 1930. I källaren finns tvättstuga med tvättmaskin, grovdiskho och golvbrunn. Bredvid finns det gamla pannrummet. Jag vill flytta tvättstugan till gamla pannrummet, alltså bara till andra sidan väggen. Enligt mig borde det vara en lätt sak att bara ta upp lite hål i väggen och flytta över allt. Nu undrar jag om någon gjort på liknande sätt och vilka svårigheter ni i så fall stötte på? Jag har inga planer på att göra det här själv men vill ha lite förkunskaper innan jag kontaktar hantverkare.
Tack på förhand!
 
Finns det inte redan golvbrunn och vattenledningar i pannrummet? I så fall är det ju bara att koppla in direkt på dessa.
 
Det är huvudvattenstammen som går där, alltså på den sida väggen där tvättstugan är nu. Tjockt rör som kommer uppifrån köket. Golvbrunn finns i det andra rummet, inga rör, men jag tänker att det borde gå att bara flytta över allt till andra sidan väggen och ansluta, genom väggen till det stora röret som finns där. Det kanske är helt galet, men det är därför jag vill dryfta lite här innan jag pratar med hantverkare.
 
V viflyttarhem skrev:
Det är huvudvattenstammen som går där, alltså på den sida väggen där tvättstugan är nu. Tjockt rör som kommer uppifrån köket. Golvbrunn finns i det andra rummet, inga rör, men jag tänker att det borde gå att bara flytta över allt till andra sidan väggen och ansluta, genom väggen till det stora röret som finns där. Det kanske är helt galet, men det är därför jag vill dryfta lite här innan jag pratar med hantverkare.
Det mesta går att lösa. Men hur gamla är avloppsledningarna? Kan vara bra att byta dessa innan renoveringar om det är dags för det...
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Det mesta går att lösa. Men hur gamla är avloppsledningarna? Kan vara bra att byta dessa innan renoveringar om det är degs för det...
Bra tanke, ska ta reda på hur gamla de är!
 
V viflyttarhem skrev:
Bra tanke, ska ta reda på hur gamla de är!
Är det gjutjärn så är det dags 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.