Jag har en alkov som skall bli plattsbyggd "garderob". Tyvärr är den dock inte speciellt djup så jag behöver varje centimeter jag kan få. Dörrar är inget alternativ då den internt kommer få lådor med väldigt udda mått.

En normal profil att hänga dörrar på verkar ligga på drygt 80mm. Finns det alternativa lösningar som bygger mycket mindre?

Finns det andra lösningar som ger mig mer utrymme? I princip ända kravet jag har är att jag inte får blockera hurtsarna (vill inte ha någon form av "pelare" i öppningen).

[EDIT] Så att ingen föreslår vägghängt utanför alkoven så skall den nog mer ses som kortsidan på ett rum. Dvs inte mycket avstånd mellan alkov och väggarna
 
Redigerat:
Vilken bredd har öppningen?
Hur många skjutdörrar vill du ha?

En skiss underlättar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken bredd har öppningen?
Hur många skjutdörrar vill du ha?

En skiss underlättar.
Bredd ca 3200. Höjd ca 2050. Vet inte hur mycket en skiss bidrar till en rektangulär öppning.

Antal dörrar är "förhandlingsbart" och anpassas efter vad som ger den mest praktiska lösningen snarare än estetik men antar 3 eller 4.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Följande är 3200, byggdjup 120, måttbeställd, tre spår, fem dörrar
[bild]

Här är en leverantör,
[länk]
Vi köpte via vår lokala bygghandel.
Tack för tipset. Svarar tyvärr dock inte på min fråga. Dessa och Elfa är de jag sett och de bygger båda 80+mm för två spår. Skulle väldigt gäna vilja hitta en lösning som bygger mindre. Elfa/Mirro är annars de som jag har som "nödlösning". Båda finns hos Hornbach som är mitt "andra hem".

Har nu även sett att denna fråga dykt upp en gång tidigare på detta forum utan att ha fått ett svar så antar att det inte finns andra lösningar.
 
Jag byggde med om jag inte missminner mig Habo K30 och vanliga garderobsdörrar till PAX.
Det gick att få så att de hängde med kanske 10mm mellan dörrarna, men då är du ändå uppe i 50-55mm.
Inredningsbild av ett sovrum med spegelskjutdörrar, gröna mattor, röd bäddtextil och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lillekitte skrev:
Kan måttbeställda VIKdörrar funka? Behövs ingen skena, ser det ut som.

[länk]

Vi har måttbeställda skjutdörrar från Garderobsfabriken, väldigt nöjda med både kvalitet och montering, leverans etc.
Med två par vikdörrar så blir varje dörrblad ca 0,8 meter breda.
 
L Lillekitte skrev:
Kan måttbeställda VIKdörrar funka? Behövs ingen skena, ser det ut som.

[länk]

Vi har måttbeställda skjutdörrar från Garderobsfabriken, väldigt nöjda med både kvalitet och montering, leverans etc.
Tanken var god. Om jag tolkar det som står där rätt är dock maxbredd 1200 så två sådana räcker inte (2400 mot mina 3200).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag byggde med om jag inte missminner mig Habo K30 och vanliga garderobsdörrar till PAX.
Det gick att få så att de hängde med kanske 10mm mellan dörrarna, men då är du ändå uppe i 50-55mm.
[bild]
Fast det är dock 30 mm mer ytrymme än med Elfa och mer än det verkar väl optimistiskt att man skulle få till.
Skall forska mer i denna lösning. Frågan är också om jag kan hitta dörrar som i slutändan passar med mina mått. Vill helst ha något som verkligen går från golv till tak utan att man sänker taket eller höjer golvet/säter lister. Något som ni verkar ha gjort.
 
N Nizztos skrev:
Fast det är dock 30 mm mer ytrymme än med Elfa och mer än det verkar väl optimistiskt att man skulle få till.
Skall forska mer i denna lösning. Frågan är också om jag kan hitta dörrar som i slutändan passar med mina mått. Vill helst ha något som verkligen går från golv till tak utan att man sänker taket eller höjer golvet/säter lister. Något som ni verkar ha gjort.
Du skulle kunna kapa MDF-skivor som du målar.
Värt att veta var att där sitter en aluprofil i botten för att styra dörrarna, du vill inte ha dem frihängande.

(Vi hade paxstommar bakom, så vi hade ingen glädje av att ha mer fri höjd)
 
N Nizztos skrev:
Fast det är dock 30 mm mer ytrymme än med Elfa och mer än det verkar väl optimistiskt att man skulle få till.
Skall forska mer i denna lösning. Frågan är också om jag kan hitta dörrar som i slutändan passar med mina mått. Vill helst ha något som verkligen går från golv till tak utan att man sänker taket eller höjer golvet/säter lister. Något som ni verkar ha gjort.
På en skena är det två spår.

Vad jag får det till så är det bara någon mm i skillnad mellan Elfa/Mirro/Habo.

Ibland så bygger man en kant nere/uppe för att få det helt rakt och i våg.
 
Egenbyggd garderob med 18mm mdf-dörrar. Från insida på ena dörren till utsida på den andra är det 50mm. Möjligt att det skulle gå att tighta till det till 45mm. Skenorna är från specialbeslag (nere) och hornbach (uppe).
 
  • Egenbyggd garderob med MDF-dörrar, synliga skenor uppe och nere, i ett modernt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nizztos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.