TRJBerg
useless useless skrev:
Zigbee är ju bara ett protokoll för trådlös kommunikation. Man måste inte ha en Homey Pro för att några Zigbee-prylar ska kunna prata med varandra.
Vill du kunna göra lite enklare saker, styra från mobilen och bygga ett nät med näst intill oändlig räckvidd räcker det med en Ikea dirigera.
Är Ikea dirigera helt oberoende av internet? Dvs om internet inte fungerar så fungerar fjärrstyrning av t ex brytare under Dirigera?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är Ikea dirigera helt oberoende av internet? Dvs om internet inte fungerar så fungerar fjärrstyrning av t ex brytare under Dirigera?
Ja.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Intressant. Skulle kunna fungera. Men den fungerar inte selektivt, dvs om den är kopplad till mediaomvandlaren, så reagerar den på/kan reagera på att wifi-routern är ur funktion av någon anledning. Kan förstås ha två igång, en för wifi-routern och en för mediaomvandlaren men det rör till det. (Har tre wifi-routrar.)
Du kanske skulle lägga ner lite energi på att leta grundorsaken? Enda gången jag startar om medieomvandlaren eller någon av mina fyra accesspunkter är när det blir strömavbrott.
Att prylarna behöver startas om så ofta att man behöver en separat lösning för att förenkla alla omstarter tyder på att nånting är fel...
 
TRJBerg
useless useless skrev:
Du kanske skulle lägga ner lite energi på att leta grundorsaken? Enda gången jag startar om medieomvandlaren eller någon av mina fyra accesspunkter är när det blir strömavbrott.
Att prylarna behöver startas om så ofta att man behöver en separat lösning för att förenkla alla omstarter tyder på att nånting är fel...
Det är inte ofta. Men jag är lat, är en bit att traska runt och starta om den enhet jag misstänker. Är väl ett lyxproblem...
Vad gäller mediaomvandlaren så misstänker jag att problemet är uppdateringen av min ip-adress hos ISP:n (Bahnhof). Eller kanske något motsvarande hos fiberoperatören (Telia Open Fiber).
 
useless useless skrev:
Du kanske skulle lägga ner lite energi på att leta grundorsaken? Enda gången jag startar om medieomvandlaren eller någon av mina fyra accesspunkter är när det blir strömavbrott.
Att prylarna behöver startas om så ofta att man behöver en separat lösning för att förenkla alla omstarter tyder på att nånting är fel...
Jag hade under en tid stora problem med microströmavbrott, nån sekund eller två men min medieomvandlare hängde sig varje gång.
Nu har dom bytt transformatorstation (p.g.a. alla solceller i runt omkring) och problemet försvunnit.
Så, det kan vara något man inte själv råder över.
Jag drabbades av det när jag var utomlands och inte kunde komma åt mina kameror på en vecka.
Nu har jag wifi-pluggar med automatisk reset en gång/dygn så det blir max 24 timmar avbrott.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad gäller mediaomvandlaren så misstänker jag att problemet är uppdateringen av min ip-adress hos ISP:n (Bahnhof). Eller kanske något motsvarande hos fiberoperatören (Telia Open Fiber).
Mediaomvandlaren har väl normalt sett inget IP-nummer?
 
TRJBerg
useless useless skrev:
Mediaomvandlaren har väl normalt sett inget IP-nummer?
Nja, min "uppkoppling" s a s har ju ett ip-nummer sett från ISP:n synpunkt. Exakt hur det fungerar är jag dålig på. Har antagit att mediaomvandlaren identifierar sig mot ISP:n med det IP-numret.
I vilket fall så är kedjan mediaomvandlaren-->första router (Mikrotik utan wifi)-->wifi-routrarna (ASUS). I Mikrotik-interfacet ser jag "min" ip-adress, dvs publik. Mikrotik:en har eget privat subnet och varje wifi-router har sitt eget.
Tittar jag i Mikrotik-interfacet ser
jag:

IP Adress 100.xxx.xxx.aaa/25
Gateway 100.xxx.xxx.1/25
DHCP Server 109.yyy.yyy.yyy

"IP Address" ovan fås ju via mediaomvandlaren.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Mediaomvandlaren är bara en övergång mellan fotoner och elektroner... IP-nummret får din Mikrotik-router av din tjänsteleverantör (Bahnhof).
Sen har i och för sig normala hemmafiber-mediaomvandlare ett IP-nummer också för att nätägaren ska kunna övervaka och fjärrstyra den. Men det är inget som du som kund ser eller kommer åt.

Varför har Asus-routrarna egna subnät? Är inte det onödigt komplicerat?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
useless useless skrev:
Mediaomvandlaren är bara en övergång mellan fotoner och elektroner... IP-nummret får din Mikrotik-router av din tjänsteleverantör (Bahnhof).
Sen har i och för sig normala hemmafiber-mediaomvandlare ett IP-nummer också för att nätägaren ska kunna övervaka och fjärrstyra den. Men det är inget som du som kund ser eller kommer åt.

Varför har Asus-routrarna egna subnät? Är inte det onödigt komplicerat?
Eftersom kommunikationen mellan mediaomvandlaren och routern sker vi ethernetinterfacet så måste det uppenbart vara mer än optisk<->elektrisk omvandling. F ö har den 4 lanportar (Lan 1 är kopplat till routern) så en router/switchfunktion måste den även ha.
 
Ja, mediaomvandlraren har en VLAN-kapabel switch i sig så att man kan isolera olika portar för olika tjänster/leverantörer.
Men precis som vilken annan switch i nätet som helst så behöver den ingen egen IP-adress för att skicka vidare paket från en port till en annan.

Men jag lägger ner det sidospåret nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Eftersom kommunikationen mellan mediaomvandlaren och routern sker vi ethernetinterfacet så måste det uppenbart vara mer än optisk<->elektrisk omvandling. F ö har den 4 lanportar (Lan 1 är kopplat till routern) så en router/switchfunktion måste den även ha.
Troligen är det en VLAN-switch med en SFP-modul mot fibern.

En VLAN-switch använder en IP-adress så att nätägaren kan komma åt switchen för bl.a. felsökning, det är inget du behöver bry dig om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
Demmpa Demmpa skrev:
Troligen är det en VLAN-switch med en SFP-modul mot fibern.

En VLAN-switch använder en IP-adress så att nätägaren kan komma åt switchen för bl.a. felsökning, det är inget du behöver bry dig om.
Hm. Kan det orsaka problem som de jag varit med om?
 
Nej. det är så mediaomvandlaren ska fungera. Omvandlarens eget IP-nummer kommer du inte ens åt via de interna portarna eftersom de inte tillhör samma VLAN som management.adressen som nätägaren använder för att komma ut den utifrån.
 
TRJBerg
useless useless skrev:
Nej. det är så mediaomvandlaren ska fungera. Omvandlarens eget IP-nummer kommer du inte ens åt via de interna portarna eftersom de inte tillhör samma VLAN som management.adressen som nätägaren använder för att komma ut den utifrån.
Vad tror du orsakar mitt problem?
 
Jag vet inte. Men jag hade problem med Bahnhof och Open Infra tidigare. Då stängdes kommunikationen genom nätet till Bahnhof ned (för tidigt) av någon anledning. Lösningen för mig var att göra ett script i routern som ställde om DHCP-frågan oftare än vad lease-tiden stipulerade.

Nästa gång det strular för dig kan du kanske gå in i Mikrotik-routern och förnya IP-adressen och se om kommunikationen kommer igång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.