Har en NIBE elpanna EVC 13 som gett upp efter 7 år, då metallen i kopplingarna ruttnar. Kommunalt vatten utan problem enligt röris, och inga problem i övrigt i huset inkl tidigare pannan, så jag skylle på NIBE:s kvalitet.

NIBE uppger i telefon att 7 år i själva verket är en lång livslängd, så jag vet var producenten står i frågan och avskriver därmed fabrikatet. Kan vara intressant för andra att känna till vad NIBE själva anser är mean time before failure.

Vad skall man titta på för fabrikat istället för NIBE? Jag tror inte på underverk, men det kanske finns något med lite högre ambitioner vad gäller hållbarhet?
 
Thermias motsvarighet, EPT 13, brukar säljas regelbundet på Blocket...
 
B
Låter konstigt att kopplingen gett sig. Går det att korta röret och sätta på en ny anslutning?

Gissar att det är fel materialval. Beroende på vattenkvaliteten ska man använda olika material, inget material är bäst oberoende av vattenkvaliteten.

Min nibe är 22år...
 
Vattenkvaliteten borde inte ha någon nämnvärd betydelse för värmesystemet? Det är ju ett slutet system där samma vatten cirkulerar hela tiden.
 
Jag köpte och installerade år 2008 en begagnad CTC Electronic som är tillverkad år 1994. Två av tre kontaktorer byttes år 2020. Den inbyggda strömbrytaren havererade med sönderbrända kontakter och förbikopplades år 2020. En extern brytare bredvid elpannan gör den interna brytaren överflödig.

Den här elpannan fungerade felfritt i 24 år innan det första felet uppstod. Jag betalade 1000 kr för den i inköp samt köpte kopplingar, rör och avstängningsventiler till installationen för 1300 kr. Så länge som elpriserna är rimliga så är en elpanna ofta den bästa lösningen om man har ett hyfsat välisolerat hus.

Edit: som redan har nämnts så är det kanske möjligt att reparera den havererade elpannan. Det är första prio.
 
Ja, förra pannan byttes efter 30 år, för att den var gammal och det kan bli kallt på vintern. När skulle den ge upp?

Att reparera skulle kunna vara ett alternativ om jag själv kunde det, då egen tid är gratis.
 
Tag bilder på det som har havererat och lägg in här så kan troligen någon komma med goda råd angående möjligheten att reparera.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ingen panna med styrning är billiaga. Det finns även en Focus PV 13 som är bra. Den styrs via utetempen och har max 7 steg, men till en vanlig villa så räcker det med 5 steg. Allt ställs in på en display på fronten. Alla värden syns i displayen.
 
Där ser ni vad det är. En tätning som är borta. Kan tyckas vara utbytbart men kanske finns problem djupare under vad bilderna visar.
 
  • Bilden visar insidan av en apparat med öppen tätning, ledningar och en brandsläckare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett avlägsnat tätningsmaterial runt en metallisk röröppning i en vägg, antydan om underliggande problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Syns inte riktigt på foto 2 , mörkt. Men lite till vänster på röret, är det en skada där som går in under klämmringen. lite kladd på änden med.
 
B
Jag läste för snabbt, en elpanna i ett slutet system är ju vattenkvaliten normalt inget som påverkar materialvalen. Det är mer i en vvb som materialvalen i beredaren som är viktigt för lång livslängd.

Fanns ju delar I länken ovan. Det borde gå att enkelt att byta ut de skadade delarna, jag hade inte bytt hela elpanna.

Det känns väldigt märkligt att set blir så här. Man kan ju fundera på om det är någon form av galvanisk korrosion, eller läckström som ligger bakom det här.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag läste för snabbt, en elpanna i ett slutet system är ju vattenkvaliten normalt inget som påverkar materialvalen. Det är mer i en vvb som materialvalen i beredaren som är viktigt för lång livslängd.

Fanns ju delar I länken ovan. Det borde gå att enkelt att byta ut de skadade delarna, jag hade inte bytt hela elpanna.

Det känns väldigt märkligt att set blir så här. Man kan ju fundera på om det är någon form av galvanisk korrosion, eller läckström som ligger bakom det här.
Den rördelen du ser är svetsad/lödd i själva elpannans burk, klart går att byta om du hittar en sådan reservdel
 
Jag gissar också på galvanisk korrosion. Det finns inte chans att kopparröret bryts ner så där på 7 år av dålig vattenkvalitet.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.