Hej,

söker rekomendationer på ett problem som jag vill lösa en gång för alla.

Jag behöver pumpa ut vatten från en pumpgrop i min källare. Men jag hittar ingen pump/styrning som passar bra.
Behovet
- Pålitlig pump
- Liten - så den kommer långt ner i gropen
- Liten - Inflödet är inte mycket, några liter per dag så en liten pump räcker gott och väl, framförallt om den inte ska tillåtas ha så hög vattenivå så innebär det att den går lite kort någon/några gånger per dygn.
- Gäran tåla smutsigt vatten (går ju att lösa med att bygga en typ av filterlåda men bäst om den klarar ändå.


Hittils har jag testat:

Dränkpump. Köpt olika men alla funkar skit.
1) flotörens spelrum är för stort så när den väl går igång har jag 30 cm hög vattennivå i källaren...
2) de är för stora (trotts biltemas minsta), vilket gör att den kommer inte ner tillräckligt "djupt" i grupen och får inte bort allt vatten
3) de känns inte pålitlika, Köpte även en dyrare men trots at flotören var uppe så fungerade den inte

Länspump till båtar
Köpte en på biltema Storleken var lagom så flödet är tillräckligt. Men den var väldigt "ryckig" i sin start och stopp vilket innebarar att den kommer i självsvängning. Den startar och går tills den stoppar, men när den stoppar så stoppar den så hårt att det blir vågor. Den startar då igen i en kortstund tills botten på vågen säger att den ska stanna. Samma sak uppreppas vilket gör att den står bara och tuggar.

Akvariepump/fontänpump
Funkade helt ok tils den gav upp. Men den hade ingen styrning på vattennivå. Det hade kanske gått att lösa externt.
 
Hur stor är din pumpgrop? (diameter och djup) Och vad är det du ska pumpa för typ av vatten?

Jag har två av Biltemas lågbyggande länspumpar för båtar i källaren för att flytta vattnet till en större pumpgrop, i den har jag normalt sett en rejälare pump från grundfos(?) men kör just nu en från biltema för att pumpa ut det istället för i avloppet.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur stor är din pumpgrop? (diameter och djup) Och vad är det du ska pumpa för typ av vatten?

Jag har två av Biltemas lågbyggande länspumpar för båtar i källaren för att flytta vattnet till en större pumpgrop, i den har jag normalt sett en rejälare pump från grundfos(?) men kör just nu en från biltema för att pumpa ut det istället för i avloppet.
Just nu är pumpgropen "naturlig" :) Alltså en sänka i berget som huset står på. Djupet är ca 23 cm och den pumpar upp till ett avlopp som är nära i anslutning. Men jag har ett utlopp från intilligande rum som ligger lägre, ca 10 cm ovanför lägstapunkten. Så maxhöjden är strax under 10 cm. Avloppet ligger sedan 30 cm till ovanför vattenytan, så pumphöjd ca 0,5m.

Vattnet är mestadels rent grundvatten. Men kan dra med sig lite sten och grus så det anses kanske vara smutsigt?

(skall uppdatera med en dagsfärsk bild nu så blir nog allt tydligt)

Pumpgrop med grundvatten i källare, omgiven av kablar och byggmaterial, med synligt avloppsrör och golvvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpgrop i berggrund med vatten, slangar, rör och en pump, under husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tyvärr vet jag inte storleken på dem men kanske får plats.Bygghöjd 230mm
 
  • Röd och svart dränkbar länspump märkt BYGG-STRÖM med float och produktdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Tyvärr vet jag inte storleken på dem men kanske får plats.Bygghöjd 230mm
Har testat ett par dränpumpar, de är för kraftiga, för dålig styrning och startar vid för hög höjd.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]

är de jag kör i källaren, borde kunna funka hos dig.
Hmm.. Jag har testat den andra
Blå länspump med inbyggd nivåvakt och utstickande anslutningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men den funkade inget vidare... Med den fick jag fenomenet "av/på" hela tiden och pumpen kom i självsvängning. Hade kanske kunnat hjälpas med en backventil men vet inte. Tycker den hade svårt för att starta också...
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Har testat ett par dränpumpar, de är för kraftiga, för dålig styrning och startar vid för hög höjd.
Skulle det funka medan vertikal flotör?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hmm.. Jag har testat den andra
[bild]

Men den funkade inget vidare... Med den fick jag fenomenet "av/på" hela tiden och pumpen kom i självsvängning. Hade kanske kunnat hjälpas med en backventil men vet inte. Tycker den hade svårt för att starta också...
Den jag har har ingen egentlig nivåvakt, den kör pumpen var 3e minut och kör tills den märker att pumpen går tom, den har en backventil som sitter i kopplingen ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Just det, i o m att flödet pumpas i avloppet (för tillfället) så kan det inte vara för kraftig pump då för kraftigt flöde gör att avloppet svämmar över och det blir en källarfontän som aldrig stannar.
 
V växelventil skrev:
Skulle det funka medan vertikal flotör?
Du tänker dom som sitter på själva pumpen?
Typ sådan?
AL-KO dränkbar vattenpump med grön pil som pekar på röd strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske denna modell.
 
  • Pedrollo TEX Vortex länspump visas på mobilskärm från webbplatsen markochva.se
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hmm.. Jag har testat den andra
[bild]

Men den funkade inget vidare... Med den fick jag fenomenet "av/på" hela tiden och pumpen kom i självsvängning. Hade kanske kunnat hjälpas med en backventil men vet inte. Tycker den hade svårt för att starta också...
Den kan du ha om du sätter en backventil strax efter pumpen. Att den får hicka är för att vatten från slangen rinner tillbaka i gropen och höjer nivån.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den kan du ha om du sätter en backventil strax efter pumpen. Att den får hicka är för att vatten från slangen rinner tillbaka i gropen och höjer nivån.
Testar att sätta på en backventil och återkommer :)
 
V växelventil skrev:
Kanske denna modell.
Skulle säga att den inte fungerar p.g.a. max höjd på vattnet är ca 10 cm samt att den får inte vara för kraftig då för stort flöde gör attt avloppet breddar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.