Hej!

Förutsättningar:
Diffusionsöppet hus med nya fönster, nyligen tilläggsisolerat samt tätade och isolerade bjälklag.
Fjärrvärme där vi betalar ca drygt 1kr/ kWh (som vi växlar av fjärrvärmevattnet)
Källare, minst 1 radiator för att hålla värme inne samt fukt borta höst/vår. Avfuktare på sommaren.
Våning 2: Radiatorer.

FRÅGA:
Primär värmekälla / Våning 1 (65m2):

  • Alternativ 1. Radiatorer på våning 1 (behöver köpa några radiatorer nya samt dra fram nya ledningar efter renoveringen)
  • Alternativ 2. Lägga golvskivor med spår för vattenburen värme.

Fördelen som min lekmannahjärna hittar är att den lägre temperaturen jag kan hålla i mitt värmesystem (30-40 grader)? skulle ge lägre förbrukning hos min fjärrvärmeväxlare istället för enbart radiatorer (50+ grader)?

Teknisk ritning av hussektion; visar isolering, fönster, och uppvärmningssystem med anmärkningar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej,

vad är frågan egentligen? Lite svårt att hänga med i texten.

Vanligen så är fördelen med GV att du klarar att värma upp utrymmet med en lägre framtemp. och därför får en lägre COP på din värmepump. Har du fjärrvärme så kan du få samma effekt, men det beror på hur din förbrukning prissätts. Så har du en prissättningskomponent som är relaterat till framtempraturen?

Överlag så tror jag inte det är billigare att lägga golvvärme i ett utrymme jmf. radiatorer. Den ev. nytta du får på fjärrvärmefakturan skall betala den ökade Investeringen.

Så hade jag varit du hade jag besvarat dessa frågor
1: Vad kostar det att bygga ditt radioralternativ?
2: Vad blir kostnaden för uppvärmning under året med ditt radiator-alternativ?
3: Vad kostar det att bygga ditt Golvvärmealternativ?
4: Vad blir kostanden för uppvärmning under året med ditt golvvärmealternativ?

(tänk också på att iom at du har radiatorerer på vån 2 så kanske du från UC behöver ha "varmt vatten" ändå).
 
Jag kan förenkla frågan.
Oavsett investeringskostnad för systemet så önskar jag er erfarenhet/teori and alternativ 1 eller 2 blir billigast att driva?

Partille Energi:
Fjärrvärmeväxlaren fungerar bäst av att hålla vattnet varmt - ca50 grader - och då behöver jag shunta ner det till 30grader för att få ut det till golvvärmen.
"returtemperaturen påverkar inte priset" Osäker på vilka slutsatser jag kan dra av detta.
 
Redigerat:
Vivktor r Vivktor r skrev:
Jag kan förenkla frågan.
Oavsett investeringskostnad för systemet så önskar jag er erfarenhet/teori and alternativ 1 eller 2 blir billigast att driva?

Partille Energi:
Fjärrvärmeväxlaren fungerar bäst av att hålla vattnet varmt - ca50 grader - och då behöver jag shunta ner det till 30grader för att få ut det till golvvärmen.
"returtemperaturen påverkar inte priset" Osäker på vilka slutsatser jag kan dra av detta.
Frågan är väl inte vad som är billigast att driva utan hur mycket billigare det blir. Jag skulle säga att det jämnt skägg. Jag ser inte att Partille energi har någon prissättning kopplat till temperaturen utan bara effekten. Effekten för att värma upp ditt hus borde vara samma oavsett. Hade du haft golvvärme i en fläskig betonggolv så hade du teoretiskt sett fått en termisk tröghet som på pappret gjort att du ev. undviker några höga toppar.

Jag skulle säga att du får samma faktura från fjärrvärmebolaget oavsett om du har golvvärme eller radiatorer.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Ni betalar för mängden energi ni förbrukar oavsett temperatur. Antalet kWh som behöver köpas från fjärrvärmebolaget är detsamma oavsett värmekälla eftersom det läcker ut lika många kWh genom husets klimatskal oavsett om det är radiatorer eller golvvärme.

Det hade varit skillnad om ni värmt med värmepump då verkningsgraden, och därmed mängden köpt el, är beroende av temperaturen.


På marginalen kan man såklart räkna med att en varm radiator på en yttervägg ger lite mer förluster genom väggen just där. Men det är försumbart i sammanhanget.
 
  • Gilla
Vivktor r
  • Laddar…
I ett äldre hus med äldre fönster kan det vara mer eller mindre nödvändigt med radiatorer för att möta kallraset från fönstren.
 
useless useless skrev:
I ett äldre hus med äldre fönster kan det vara mer eller mindre nödvändigt med radiatorer för att möta kallraset från fönstren.
Har nya 3glas Argongas överallt - så känns ok där.

Sammanfattat: vill jag njuta av golvvärme så får jag ta investeringskostnaden men kommer inte spara några kronor på årsförbrukningen jämfört med Radiatorer
 
Fördelen med golvvärme är att det blir bra den dagen du tröttnar på att betala drygt en krona per kWh och skaffar bergvärme med knappt halva driftkostnaden...
 
useless useless skrev:
Fördelen med golvvärme är att det blir bra den dagen du tröttnar på att betala drygt en krona per kWh och skaffar bergvärme med knappt halva driftkostnaden...
Och råkar ha 250k över :) Segt att ta en ökada investerinskostnad nu för golvvärme för att en potentiell investering i bergvärme längre fram ska bli mer lönsam :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.