TRJBerg TRJBerg skrev:
Därutöver har vi problemet att wifi-standarden tvingar fram ett räckviddsproblem.
Men om router fungerar och Wi-Fi fungerar bra kan du ju använda ip-baserade prylar.
Kan du utveckla räckviddsproblemet?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag lägger min röst på LoRa. Protokollet klarar 5km på 433Mhz bandet. :)
Finns som HAT till RPi, med USB/Serie + radio.
Tex

[länk]

Annars finns det 433MHz repeters från Nexa så fixar man 30m till.
Val av lösning beror ju mycket på vad man kan eller vill göra själv.

Fast ännu bättre är väl att bygga om nätverket så det blir stabilt?!
Visst, det kan vara svårt ibland...
Jo, det finns flera alternativ för att lösa räckviddsproblemet. Men jag vidhåller att Zigbee är det enklaste sättet och bara kräver standardprylar som köps på Ikea eller Lidl och pluggas i lämpligt vägguttag.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, det finns flera alternativ för att lösa räckviddsproblemet. Men jag vidhåller att Zigbee är det enklaste sättet och bara kräver standardprylar som köps på Ikea eller Lidl och pluggas i lämpligt vägguttag.
Men ska man igenom två ytterväggar där den ena är 30cm tjock och sen 30m utomhus tror jag det kan bli svårt med Ikea/Lidl pluggar.
Vad tror du om tex Aqara T1 (eller T2) med extern antenn?

Antennkabeln är 15cm.
Fick man ut antennen på utsidan väggen skulle man väl klara 100m?
Klarar bara -10 till +40˚C så pucken bör väl sitta innanför väggen.

https://www.aqara.com/en/dual-relay-module-t2/dual-relay-module-t2-specs/
 
TRJBerg
blackarrow blackarrow skrev:
Men om router fungerar och Wi-Fi fungerar bra kan du ju använda ip-baserade prylar.
Kan du utveckla räckviddsproblemet?
1. De brytare jag har och känner till kräver internetåtkomst för att fungera. Och det är inte alltid som wifi:n fungerar i de här situationerna.
2. Jag är i första hand - just nu - inte intresserad av en "automatiserat" hem med typiskt dyr utrustnng etc.
3. Räckviddsproblemet: kort sagt så räcker inte wifi till på de avstånd som är aktuella (inkl problemet med hindrande väggar). 10 års erfarenhet i detta hus. Men det här problemet är sekundärt och jag lade till det enbart pga jag förväntar mig en lösning på det primära problemet som har potential att kunna hjälpa med det sekundära.
 
Sitter fiberanslutningen och tillhörande prylar i ett annat hus 30 meter bort och du vill ha en trycknapp på väggen då kan slå av och på den med?
Eller har jag missförstått frågeställningen?
 
TRJBerg
useless useless skrev:
Sitter fiberanslutningen och tillhörande prylar i ett annat hus 30 meter bort och du vill ha en trycknapp på väggen då kan slå av och på den med?
Eller har jag missförstått frågeställningen?
Nej, i samma hus.
 
useless useless skrev:
Ok. då borde en sån här funka:
[länk]

Sen är det bara att utöka nätverket med fler zigbee-prylar för att täcka upp hela tomten...
Men är direktparade brytare/knappar med meshade zigbee-nätverket?
Behöver inte Zigbee prylarna vara inkluderade i ett nät med koordinator (smart gw) och routande enheter för att bli meshade/repeterade?
 
TRJBerg
useless useless skrev:
Ok. då borde en sån här funka:
[länk]

Sen är det bara att utöka nätverket med fler zigbee-prylar för att täcka upp hela tomten...
Enligt beskrivningen:
"Av/på-knappen har en maximal räckvidd på 10 meter när den inte blockeras av väggar."
Det räcker troligen inte hos mig.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Enligt beskrivningen:
"Av/på-knappen har en maximal räckvidd på 10 meter när den inte blockeras av väggar."
Det räcker troligen inte hos mig.
Zigbee ska klara 10-20m innomhus och 100m utomhus. Sen kan säkert räckvidden vara kortare för batteridrivna enheter och längre för nätanslutna.
 
TRJBerg
När det gäller system a là Zigbee etc så kanske jag skaffar sådant i framtiden men det är inte aktuellt nu.
(Har funderat lite på Homey Pro etc men vill vänta på att den produkten mognar mer.)
 
Det du behöver är en strömbrytare som togglar strömmen om dess timer inte nollställs periodiskt innan tiden löpt ut.

Jag kollade lite och hittade det här:

https://www.aliexpress.com/item/4001230982267.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.69361802I3xTJF

Tasmota has a functionality called rules, whereby you can set a watchdog that will toggle the relay off and back on, if it can't ping the router for some customizable amount of time. The router can also tell the Tasmota-device to power-cycle the router via a custom script, if the router is still working and just can't connect via the LTE-modem.
https://forum.openwrt.org/t/watchdog-to-switch-external-power/126851/4
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
När det gäller system a là Zigbee etc så kanske jag skaffar sådant i framtiden men det är inte aktuellt nu.
(Har funderat lite på Homey Pro etc men vill vänta på att den produkten mognar mer.)
Zigbee är ju bara ett protokoll för trådlös kommunikation. Man måste inte ha en Homey Pro för att några Zigbee-prylar ska kunna prata med varandra.
Vill du kunna göra lite enklare saker, styra från mobilen och bygga ett nät med näst intill oändlig räckvidd räcker det med en Ikea dirigera.
 
Som jag har tolkat TS önskemål så skulle tex en dubbel knapp/sändare som dels kunde bryta strömmen till bredbandsprylarna (i samma hus) och en knapp / brytare som bryter strömmen till några trilskande wifi prylar längre bort o ett annat hus, vara en lösning på frågan.
 
TRJBerg
D Dilato skrev:
Det du behöver är en strömbrytare som togglar strömmen om dess timer inte nollställs periodiskt innan tiden löpt ut.

Jag kollade lite och hittade det här:

[länk]

Tasmota has a functionality called rules, whereby you can set a watchdog that will toggle the relay off and back on, if it can't ping the router for some customizable amount of time. The router can also tell the Tasmota-device to power-cycle the router via a custom script, if the router is still working and just can't connect via the LTE-modem.
[länk]
Intressant. Skulle kunna fungera. Men den fungerar inte selektivt, dvs om den är kopplad till mediaomvandlaren, så reagerar den på/kan reagera på att wifi-routern är ur funktion av någon anledning. Kan förstås ha två igång, en för wifi-routern och en för mediaomvandlaren men det rör till det. (Har tre wifi-routrar.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.