Attitudeswe Attitudeswe skrev:
SE3 här då...

Startmånad; vattenfall exkl moms; vattenfall inkl moms och påslag; mitt timpris inkl moms och påslag

[bild]
Just nu sitter jag med telefonen och har lite svårt att komma åt uppgifter tidigare än september då jag bytte leverantör så jag får återkomma i morgon med resten av månaderna, men så här ser det ut för mig, exkl moms, exkl energiskatt inkl alla påslag, elcertifikat, efter rabatter 1 år avtal rörligt elpris Cheap Energy.

September 2023 51,80 öre/kWh (27.57)
Oktober 2023 36,50 öre/kWh (36.02)
November 2023 85,21 öre/kWh (91.98)
December 2023 :80,74 öre/kWh (89.01)
Januari 2024 84,52 öre/kWh (93.43)

Inom parentes är ditt pris ex moms.

Du har lyckats pricka in lågpris under september men resten är väl inte särskilt imponerande ?
Det enda jag gör är att kolla på dagspriset och om det är för dyrt låter jag eventuellt bli att köra tvättmaskin eller diskmaskin, i övrigt business as usual.

Du måste ändå hålla med om att det är lite spännande att jag i SE4 har klart lägre elpris än du när det betyder något (vintertid) och du håller på och "sparar" med timpris och algoritmer och jag knappt bryr mig med månadspris ?


Det kan säkert vara så att du har lägre pris än jag haft tidigare än september,då hade jag skekraft som leverantör, men vi får se när jag grävt fram fakturorna.
 
Attitudeswe
D Dilato skrev:
Just nu sitter jag med telefonen och har lite svårt att komma åt uppgifter tidigare än september då jag bytte leverantör så jag får återkomma i morgon med resten av månaderna, men så här ser det ut för mig, exkl moms, exkl energiskatt inkl alla påslag, elcertifikat, efter rabatter 1 år avtal rörligt elpris Cheap Energy.

September 2023 51,80 öre/kWh (27.57)
Oktober 2023 36,50 öre/kWh (36.02)
November 2023 85,21 öre/kWh (91.98)
December 2023 :80,74 öre/kWh (89.01)
Januari 2024 84,52 öre/kWh (93.43)

Inom parentes är ditt pris ex moms.

Du har lyckats pricka in lågpris under september men resten är väl inte särskilt imponerande ?
Det enda jag gör är att kolla på dagspriset och om det är för dyrt låter jag eventuellt bli att köra tvättmaskin eller diskmaskin, i övrigt business as usual.

Du måste ändå hålla med om att det är lite spännande att jag i SE4 har klart lägre elpris än du när det betyder något (vintertid) och du håller på och "sparar" med timpris och algoritmer och jag knappt bryr mig med månadspris ?


Det kan säkert vara så att du har lägre pris än jag haft tidigare än september,då hade jag skekraft som leverantör, men vi får se när jag grävt fram fakturorna.
Jag gissar att du kör cheap energy norden mix och inte deras miljöel (som just nu kostar 8öre+moms extra).

Sen har du antagligen deras 9.20öre+moms rabatt i 12mån?

Byter man elleverantör en gång om året så kan man absolut spara pengar. Skulle jag byta från fossilfri tibber till NordenMix 338,52 g CO2 per kWh hos cheap energy så skulle mina siffror sänkas med 9.1öre +moms. Dock skulle mina elbilar då släppa ut lika mycket som om dom vore dieselbilar...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Dock skulle mina elbilar då släppa ut lika mycket som om dom vore dieselbilar...
Varför tror du det, importerar cheap Energy extra smutsig el?
Ärligt talat, hur går man till väga för att få smutsig el i Sverige?
 
Attitudeswe
D Dilato skrev:
Varför tror du det, importerar cheap Energy extra smutsig el?
Dom avstår från att köpa ursprungsgarantier från kärnkraft (om du inte valt till det då); så ja - du får slatten som blir över med dansk/polsk kolkraft, men sparar 8öre
 
D Dilato skrev:
Varför tror du det, importerar cheap Energy extra smutsig el?
Ärligt talat, hur går man till väga för att få smutsig el i Sverige?
Norge har på så vis väldigt mycket fossilkraft i sitt nät.

Efter som alla vet att Norsk elnät fossilfri köper gå ursprungs certifikat. De går i stället på export och Norsk el är på pappret fossil.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Dom avstår från att köpa ursprungsgarantier från kärnkraft (om du inte valt till det då); så ja - du får slatten som blir över med dansk/polsk kolkraft, men sparar 8öre
Har du några siffror på hur mycket dansk/polsk kolkraft som importeras till SE4 för att det är billigare än svensk kärnkraft eller vattenkraft oavsett ursprungsgarantier?

Sist jag kollade skulle jag fått 0 kWh solel i mina kablar under december oavsett om jag betalat extra för att få det.

Bara för att man inte köpt certifikat behöver det väl inte betyda att man får brunkolsel i sladden här hemma i Skåne, eller?
 
Ursprungsgarantier har inget med energiflöden att göra.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ursprungsgarantier har inget med energiflöden att göra.
Betyder det då att om jag betalat extra för en viss typ av elproduktion så finns den garanterat i systemet någon gång under året men inte nödvändigtvis i mitt hem just då och att mitt val betyder att brunkolsel i samma mängd förhindras från försäljning?

Eller är det bara ett spel för galleriet?

Vem kontrollerar att miljöel inte är vanlig cykel med en extra prislapp ( som buteljerat kranvatten med snygg ettikett) ?
 
Så länge det finns kunder som inte bryr sig (det gör det) så kan man nog säga att det är ett spel för galleriet. Eller kanske ett extra bidrag till din favorit typ av kraftverk.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Betyder det då att om jag betalat extra för en viss typ av elproduktion så finns den garanterat i systemet någon gång under året men inte nödvändigtvis i mitt hem just då och att mitt val betyder att brunkolsel i samma mängd förhindras från försäljning?

Eller är det bara ett spel för galleriet?

Vem kontrollerar att miljöel inte är vanlig cykel med en extra prislapp ( som buteljerat kranvatten med snygg ettikett) ?
Det innebär att någon elproducent fick lite dricks för sin el någon gång under de senaste 18 månaderna eller så.

Som elhandelsbolag så förbrukar man en ursprungsgaranti för varje MWh man säljer, och om man inte gör det tvingas man informera kunden om att kunden är en Vidrig Miljöskurk™️.

Det finns dessutom inte någon svensk residualmix (eftersom den praktiskt taget bara skulle innehålla kärnkraft), utan bara en nordisk. Så det är dansk och finsk fossilkraft som drar upp innehållet i residualmixen. (Eftersom köpare i andra länder gladeligen köper de svenska ursprungsgarantierna för att uppvisa en fin miljöprofil.)

I praktiken kan förstås inte alla elkonsumenter vara 100% miljövänner, eftersom det finns tillfällen när kraftsystemet skulle braka ihop utan fossilkraften. Fossilt är såpass dyrt att det huvudsakligen bara körs när inget annat finns tillgängligt i tillräcklig mängd, alternativt att det behövs för fjärrvärme.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
K krfsm skrev:
Det innebär att någon elproducent fick lite dricks för sin el någon gång under de senaste 18 månaderna eller så.

Som elhandelsbolag så förbrukar man en utsläppsrätt för varje MWh man säljer, och om man inte gör det tvingas man informera kunden om att kunden är en Vidrig Miljöskurk™️.

Det finns dessutom inte någon svensk residualmix (eftersom den praktiskt taget bara skulle innehålla kärnkraft), utan bara en nordisk. Så det är dansk och finsk fossilkraft som drar upp innehållet i residualmixen. (Eftersom köpare i andra länder gladeligen köper de svenska utsläppsrätterna för att uppvisa en fin miljöprofil.)

I praktiken kan förstås inte alla elkonsumenter vara 100% miljövänner, eftersom det finns tillfällen när kraftsystemet skulle braka ihop utan fossilkraften. Fossilt är såpass dyrt att det huvudsakligen bara körs när inget annat finns tillgängligt i tillräcklig mängd, alternativt att det behövs för fjärrvärme.
Du blandar ihop ursprungsgarantier ich utsläppsrättetmr. Utsläppsrätter handlas per ton, inte per MWh. Beroende på bränsle så släpps olika många co2 ut per MWh. Naturgas släpper ut mindre ön kolkraft t.ex.

Ursprungsgarantier är bara en pappersprodukt som skapar ytterst lite additionalitet.

Fossilt går mer eller mindre jämnt lite längre söderut i elsystemet, se t.ex.
https://app.electricitymaps.com/map

I Sverige däremot är det som du skriver, väldigt sällsynt med elproduktion på fossila bränslen. Det har man skattat bort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Du blandar ihop ursprungsgarantier ich utsläppsrättetmr. Utsläppsrätter handlas per ton, inte per MWh. Beroende på bränsle så släpps olika många co2 ut per MWh. Naturgas släpper ut mindre ön kolkraft t.ex.
Ja, det har du rätt i. Det ska förstås stå ursprungsgarantier överallt där det står utsläppsrätter. Jag korrigerar. Sen är det uppenbart dags att gå och lägga sig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Någon skrev tidigare ( men har redigerat bort?) att om man ville köpa miljövänlig el skulle man köpa av Vattenfall.

Det bolaget (Svenska staten) är i mina ögon vidriga skenheliga miljöbovar som bara tänker vinst, och måste hela tiden tvingas att ta ansvar, dom har inte gjort det självmant på eget initiativ.

Dom skitar ner utomlands så då räknas det inte?

https://www.di.se/nyheter/svart-for-vattenfall-att-gora-sig-av-med-kol-och-gas-fran-ryssland/

Inte för att jag egentligen är nån miljönisse men....
 
D Dilato skrev:
Någon skrev tidigare ( men har redigerat bort?) att om man ville köpa miljövänlig el skulle man köpa av Vattenfall.

Det bolaget (Svenska staten) är i mina ögon vidriga skenheliga miljöbovar som bara tänker vinst, och måste hela tiden tvingas att ta ansvar, dom har inte gjort det självmant på eget initiativ.

Dom skitar ner utomlands så då räknas det inte?

[länk]

Inte för att jag egentligen är nån miljönisse men....
Det var jag som fick med en mening från ett inlägg jag tänkt skriva men sedan inte skrev.

Det jag tänkte skriva var att om man vill känna sig lite "miljövänlig" men inte betala extra för det, så kan man köpa av Vattenfall. Deras trick är förstås att de har en praktiskt taget oändlig mängd ursprungsrätter från kärnkraft som troligen inte är säljbara. Så de kan skyffla dem billigt internt, och så kan de skriva "100% fossilfritt" istället för att behöva visa upp residualmixen.

De kolkraftverk som Vattenfall har kvar verkar vara kraftvärmeverk i Berlin, så man kan ju inte bara lägga ner dem och låta folk sitta i kalla lägenheter för att vara miljövänlig. Jag misstänker att de dessutom ingår i det som ska säljas till förbundslandet. (Fast de släpper ju ut lika mycket oavsett vem som äger dem, förstås.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.