PeterFalun
E erikjakan skrev:
Verkligen jättedyrt för dessa m2.
vad borde det kosta enligt dig?
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
vad borde det kosta enligt dig?
Men tanke på den moderata ytan, den enkla layouten, 30% mindre ish.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Edit: sen blev man lite lurad av skalan, såg högt ut invändigt och stora glas.
 
Peter W1 Peter W1 skrev:
Här kan man läsa på boverket vad som gäller för båtar, husvagnar och husbilar när de står på en tomt.
En husvagn får i de flesta fall stå på tomten den tid den inte används, men inte hela året. Uppställningen är av säsongskaraktär.

[länk] och materialgårdar-,Var får uppställning ske?,eller husbil utan bygglov där.
Deras upplägg med "bod på hjul" verkar ju spricka både av anledningen att uppställningen inte är av "säsongskarraktär" och sedan är jag tveksam till om de lyckas placera den mer än 4,5m från tomtgräns på den tomten, men det är ju svårt att få en helhetsbild av i programmet.
 
  • Gilla
Jo1234
  • Laddar…
F
raveper raveper skrev:
Altaner och trappor brukar ju bli galet hala under vintermånaderna. Sen såg det väl även ut som panelen torkat ihop en del efter målningen.
Men invändigt var det rent och snyggt.
Jag reagerade på att de målade i solsken. Tänker också att det lär bli ett helvete att skrapa och måla om panelen i framtiden..
 
U
F Fideliox skrev:
Jag reagerade på att de målade i solsken. Tänker också att det lär bli ett helvete att skrapa och måla om panelen i framtiden..
Jag har för mig att de målade med tjära, så det blir ju bara bättre ju varmare och soligare det är.
Det skulle även förklara varför penslarna såg ut som de gjorde ifall de va syntet.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
F
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag har för mig att de målade med tjära, så det blir ju bara bättre ju varmare och soligare det är.
Det skulle även förklara varför penslarna såg ut som de gjorde ifall de va syntet.
Missade nog det!
 
O
E Evald1 skrev:
Deras upplägg med "bod på hjul" verkar ju spricka både av anledningen att uppställningen inte är av "säsongskarraktär" och sedan är jag tveksam till om de lyckas placera den mer än 4,5m från tomtgräns på den tomten, men det är ju svårt att få en helhetsbild av i programmet.
Enklast måste ju varit att byggt en friggebod för förvaringen då ytan inte räknas vad gäller detaljplanens bestämmelse. Eller byggt ett litet attefallsförråd. Men de kanske har andra planer på sikt för dessa två åtgärder.
 
  • Gilla
Jo1234 och 2 till
  • Laddar…
O oxöga skrev:
Enklast måste ju varit att byggt en friggebod för förvaringen då ytan inte räknas vad gäller detaljplanens bestämmelse. Eller byggt ett litet attefallsförråd. Men de kanske har andra planer på sikt för dessa två åtgärder.
Avstånd till fastighetsgräns hade gjort att det direkt kunnat påpekas till kommun.
 
O
M myrstack skrev:
även med ev tillgång till övre delen av tomten via vad jag antar är grannens uppfart är väl tillgängligheten inte helt hemma, skulle vara intressant med fakta här hur de fick igenom detta. Jämför tex med vissa trådar här där tillgänglighet måste lösas med ramp på slutbesiktning som sedan kan monteras bort efteråt. Här känns det ju som de fått ett generellt undantag på något vis

Sedan när man såg bilden på snöiga backen och en stålstolpe får man verkligen hoppas att granne sandar backen väl och att de har något påkörningsskydd [bild]
Är det riktigt besvärliga tomter avseende topografi så kan ju kommunen ge avsteg för tillgängligheten fram till huset (8 kap. 9 § 5).

Gällande tillgängligheten inne i byggnaden verkar det lite märkligt att köket kunde förläggas på plan 2. Verkade inte finnas pentry eller dylikt på entréplanet?
 
O
A AndersS skrev:
Avstånd till fastighetsgräns hade gjort att det direkt kunnat påpekas till kommun.
Det fanns fler ställen för placering än mot kommunens gata. Men det kan ju hända att grannarna inte velat sagt OK till placering närmare gräns än 4,5 m också så klart. Och då blir det ju lite snålt med möjligheter.
 
O oxöga skrev:
Det fanns fler ställen för placering än mot kommunens gata. Men det kan ju hända att grannarna inte velat sagt OK till placering närmare gräns än 4,5 m också så klart. Och då blir det ju lite snålt med möjligheter.
Gäller samma regler mot den fastighetsgränsen med 4,5m och att sedan även få plats med bilparkering.
 
O
A AndersS skrev:
Gäller samma regler mot den fastighetsgränsen med 4,5m och att sedan även få plats med bilparkering.
Precis, men får du OK från grannarna så kan attefallshus/friggebod placeras närmare den berördes gräns än 4,5 m.
 
Trångsund är ett lustigt ställe. Terrängen gör att det finns alla möjliga och omöjliga lösningar. Tycker det är lite kul att det är så vilda västern där. Känns som det här huset inte kommer att sticka ut ;)

KanLite skrev:
varför i hela friden måste alla dessa nybyggen från olika arkitekter se ut som NCC baracker?
Det är resultatet av:
1. Pris
2. Tillgänglig kompetens hos hantverkare och entreprenörer
3. Olika krav på tex. energi

Kombinerat med:
Arkitekter som eftersträvar en sort hotellminimalism i interiören vilket då också resulterar i ett vagt modernistiskt uttryck exteriört.

I det här fallet gör lösningen med stålpelarna att huset måste vara horistontellt för att se rimligt ut. Ett stort tak skulle se väligt obalanserat ut. Det går att göra också men det blir lite sagomässigt vilket inte passar alla.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
J
Är det någon som vet vart man får tag i ett sådant där nät de har på terrassen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.