Tjena!
Tycker FTX aggregatet låter mycket i vårt nyinköpta hus. (Bättre begagnad)
HERU 130S AC

Fläktmotorerna låter helt okej kan jag tycka i lagerna. Aggregatet är placerat på vinden med 5 cm frigolitskiva samt lösullsisolerikg omkring den. Dock inga ljuddämpare placerade vad jag kan se.
Den låter till och från en hel del, så det är stundtals men rätt ofta dessvärre och hörs i typ hela huset när den jobbar 2 våningshus.
Rotorn tycker jag låter som lagern skurit, vet dock ej om det ska låta så här illa. Kan det vara att rotorn behöver bytas då bara eller om man kan byta lager i den.
Jag kan se i fjärrkontrollen att fläkthasigheten är oförändrad när ljudet kommer och går så misstänker därmed starkt rotorn också är felkällan då den kommer och går. Har runt 1-4 grader ute och då agerar väl rotorn såhär.

Aggregatet är över 10 år gammal och har troligen fått jobba hårt i en del år då det första vi fick byta var väldigt igensatta filter som troligtvis aldrig bytts.
 
M Mumricken skrev:
Tjena!
Tycker FTX aggregatet låter mycket i vårt nyinköpta hus. (Bättre begagnad)
HERU 130S AC

Fläktmotorerna låter helt okej kan jag tycka i lagerna. Aggregatet är placerat på vinden med 5 cm frigolitskiva samt lösullsisolerikg omkring den. Dock inga ljuddämpare placerade vad jag kan se.
Den låter till och från en hel del, så det är stundtals men rätt ofta dessvärre och hörs i typ hela huset när den jobbar 2 våningshus.
Rotorn tycker jag låter som lagern skurit, vet dock ej om det ska låta så här illa. Kan det vara att rotorn behöver bytas då bara eller om man kan byta lager i den.
Jag kan se i fjärrkontrollen att fläkthasigheten är oförändrad när ljudet kommer och går så misstänker därmed starkt rotorn också är felkällan då den kommer och går. Har runt 1-4 grader ute och då agerar väl rotorn såhär.

Aggregatet är över 10 år gammal och har troligen fått jobba hårt i en del år då det första vi fick byta var väldigt igensatta filter som troligtvis aldrig bytts.
Låter som något ligger emot och skrapar. Kolla allt som rör sig och däromkring.
 
  • Gilla
Bothnia
  • Laddar…
Vasseman Vasseman skrev:
Låter som något ligger emot och skrapar. Kolla allt som rör sig och däromkring.
Det låter exakt lika mycket om man bara roterar rotorn utan rem ansluren. Enbart trumman = tyst. Typ som lagerna är slut eller så är enda som jag tokar detta till. Men vad säger ni andra?
 
Redigerat:
Skruva isär allt. Lagren brukar vara lätta att byta. I alla fall när man kommer på hur!!!😉
Det kan absolut vara riktigt dåliga lager.
Jag har bytt lager på ett 15-tal fläktar. Alla lager fanns på Biltema eller Jula att köpa. Förhoppningsvis även för din anläggning. Efter 10 år brukar lagren vara slut eller väldigt slitna.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Kosta på några fler enkronor och köp gummitätade lager.
Mycket finkornigt damm inuti en FTX.
 
H Hybro skrev:
Kosta på några fler enkronor och köp gummitätade lager.
Mycket finkornigt damm inuti en FTX.
Japp det blir dessa lager till rotorns motor:
626 2RSL, https://www.kullagret.com/product/626-2rsl-kullager
607 2RSL, https://www.kullagret.com/product/607-2rsl-kullager-skf

Samt ett extra lager till fläktarna:
608 2RSL, https://www.kullagret.com/product/608-2rsl-kullager

Samtliga lager har gummitätning på båda sidor i form av lågfriktionstätning.

Tror dock detta inte kommer avhjälpa brummandet men mer förebygga motorras för rotorn.

Största anledningen till oljud tror jag dock är att det är en frigolitskiva på 5cm i höjd på vinden som "inte är optimalt" enligt Östbergs då det ska vara en markskiva av fibermaterial.
"det "dödar" vibrationer och ljud betydligt bättre än frigolit som har en benägenhet att transportera det till underlaget och omgivningen i större utsträckning." Så ska se om man kan byta en sån här skiva i efterhand.

Det är nog ett stort jobb att utföra och bökigt. men kan vara värt det.
 
Jag tycker inte att det låter som ett lagerfel.
Det vassa ljudet tyder mer på att rotorn har förskjutits axiellt så att cellpaketets tunna plåt nöter mot ena sidan inne i värmeväxlaren.
 
B Bothnia skrev:
Jag tycker inte att det låter som ett lagerfel.
Det vassa ljudet tyder mer på att rotorn har förskjutits axiellt så att cellpaketets tunna plåt nöter mot ena sidan inne i värmeväxlaren.
Nej, rotorn i sig låter fint om jag tar av remmen. Om jag roterar rotorns motor enbart så är det den som låter.
 
Håller med Bothnia att det inte låter som ett lagerfel. Men det är bara att ta isär och leta fel.
Lagerbyte är troligen vettigt att göra när man ändå håller på.
 
M Mumricken skrev:
Nej, rotorn i sig låter fint om jag tar av remmen. Om jag roterar rotorns motor enbart så är det den som låter.
Skulle tro att det är planetväxeln i rotormotorn som låter. Det är rätt små lager i dessa, fyll växeln med fett så kan du köpa lite mer tid till rotormotorn.
Du får lossa rotormotorn, lossa de fyra skruvarna o dra isär delarna. Tryck i ordentligt med fett o skruva ihop så kan det nog bli skillnad 🙂
 
  • Gilla
Mumricken
  • Laddar…
Tvätta först rent... Och blås ut innan du trycker i fett.

Värt att lägga ned jobb på lagerbyten.
En motor kostar ca 3000 kr!

Men å andra sidan, utslaget per dag blir det mindre än lite mindre smör på smörgåsar.
 
  • Gilla
Mumricken
  • Laddar…
K
Här finns en tråd om lagerbyte i rotormotorn. Det är väl ett av de vanligaste problemen med Östbergs Heru-aggregat. En bit in i tråden finns bilder etc. Hela rotor-motorn finns ju också som reservdel ifall man vill byta hela. Jag gillar dock Östbergs aggregat, just för att man kan mecka med dem själv, och det finns reservdelar.

https://www.byggahus.se/forum/threads/rotorstopp-heru.294649/
 
  • Gilla
Mumricken
  • Laddar…
Å Åbyfor skrev:
Skulle tro att det är planetväxeln i rotormotorn som låter. Det är rätt små lager i dessa, fyll växeln med fett så kan du köpa lite mer tid till rotormotorn.
Du får lossa rotormotorn, lossa de fyra skruvarna o dra isär delarna. Tryck i ordentligt med fett o skruva ihop så kan det nog bli skillnad 🙂
Okej, så det kan ha med planetväxeln att göra också. Tack för info. Vad ska man ha för fett då, denna kanske duger: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/smorjmedel/smorjfett-624007/
Tack för tipset. =)
 
K Kulibertikus skrev:
Här finns en tråd om lagerbyte i rotormotorn. Det är väl ett av de vanligaste problemen med Östbergs Heru-aggregat. En bit in i tråden finns bilder etc. Hela rotor-motorn finns ju också som reservdel ifall man vill byta hela. Jag gillar dock Östbergs aggregat, just för att man kan mecka med dem själv, och det finns reservdelar.

[länk]
Ja den tråden var guld värd! Vart mycket läsning och anteckning från den tråden hehe Håller med att det är stor fördel att man kan mecka och fixa själv. Dessvärre tycker jag vårt aggregat låter för mycket. Men ska byta till markisoleringsskiva och se om det avhjälper problemet.
 
M Mumricken skrev:
Okej, så det kan ha med planetväxeln att göra också. Tack för info. Vad ska man ha för fett då, denna kanske duger: [länk]
Tack för tipset. =)
Verkar vara ganska vettigt fett du hittat, motorn blir ordentligt varm så det där fettet blir nog bra. Tillverkarna SPC o även andra kan ha lite varierande mängd fett i dessa planetväxlar så de håller olika länge (i alla fall är teorin detta). Tryck i fett i växeln så skall det nog bli bättre, det är ju en del sidokrafter på axeln så planeten tar det mesta av detta..lagren är nog rätt små i spc med har jag för mig men den går säkert att fixa om det är de som spökar, dock går kuggarna åt skogen ibland med. Jag hade dock börjat med fettet, enklaste åtgärden först liksom 🙂 Lycka till!
 
  • Gilla
Mumricken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.