Som mycket annat så blir allt dyrare, och ofta även sämre. Köpte PAX garderober vars hyllplan bågnar lätt - helt andra hyllplan än i mitt 25 år gamla IKEA-kök. Visserligen tror jag köksskåp kräver bättre hyllplan pga tyngre vikter, men det ursäktar inte "gummi"-hyllorna i PAX. Här en PAX-låda för 400kr, ett pris som inte andas "IKEA-billigt" längre. Tror dessa lådor kostade 250kr för bara några få år sedan. Kan tilläggas att PAX garderobsdörrar är som luft, nästan så att det bågnar när man drar ut handtaget med fart. För 25 år sedan köpte jag Hopen garderober, dessa var mer stabila i sin konstruktion.

IKEA KOMPLEMENT vit låda för PAX garderobssystem, pris och produktinformation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Silversnicker och 3 till
  • Laddar…
Har också tänkt på det. Så pass att det inte är värt att handla där längre.
 
  • Gilla
Silversnicker och 1 till
  • Laddar…
Har du spanat in några alternativ som är mer prisvärda (notera att jag inte skriver billigare)?
 
  • Gilla
Silversnicker
  • Laddar…
IKEA är alltid bäst och mycket prisvärda enligt min åsikt. Håller hög kvalitet till rimligt pris.
 
Haha vafan? Har dem gått upp så mycket?
 
Håller helt med, kvalitén på träet, (träspån?) är usel. Jag har en 20 år gammal garderob från ikea Aneboda, och den är i perfekt skick. Jag monterade ner den nu inför bygget av en pax garderob och Aneboda höll perfekt även under demonteringen. Materialet för den är riktigt rejäl med bra kvalitets trä.
Jag hade ingen erfarenhet innan av ikeas pax sortiment men kan säga att det är otroligt dålig kvalitet. Spånskivorna tål inte de minsta tryck eller slag utan det repas snabbt, spricker etc. Min ena pax vägg chippades vid monteringen till exempel och en del av garderobsväggen sprack vid spikning av bakstycket.

På lådorna i vit utförande, har dem använt någon sorts folie över träet, som i sömmarna skalas av som papper vid montering. Det är som tur är inte på de synliga delarna av träet men ändå. Man betalar 450 för en enda låda i 100cm , då vill man att den håller god kvalitet. Anebodas väggar och hylla höll i perfekt skick i flera år. Tror inte min pax klarar av ens en enda demontering, inte de som tillverkats i år iallafall, vet inte hur paxs kvalitet tidigare varit.

Verkar som ikea försöker hinna med i produktionen och försöker tillverka så mycket som möjligt och kör på kvantitet före kvalitet helt enkelt. Eller så är detta det nya ikea standarden, vet ej hur det utvecklats under åren då jag inte brukar köpa trämöbler hos ikea. Totalt betalade jag 10,000 kr för praktiskt taget målade spånskivor och träfiber känns det som
 
  • Ledsen
Silversnicker och 1 till
  • Laddar…
A aleron skrev:
Håller helt med, kvalitén på träet, (träspån?) är usel. Jag har en 20 år gammal garderob från ikea Aneboda, och den är i perfekt skick. Jag monterade ner den nu inför bygget av en pax garderob och Aneboda höll perfekt även under demonteringen. Materialet för den är riktigt rejäl med bra kvalitets trä.
Jag hade ingen erfarenhet innan av ikeas pax sortiment men kan säga att det är otroligt dålig kvalitet. Spånskivorna tål inte de minsta tryck eller slag utan det repas snabbt, spricker etc. Min ena pax vägg chippades vid monteringen till exempel och en del av garderobsväggen sprack vid spikning av bakstycket.

På lådorna i vit utförande, har dem använt någon sorts folie över träet, som i sömmarna skalas av som papper vid montering. Det är som tur är inte på de synliga delarna av träet men ändå. Man betalar 450 för en enda låda i 100cm , då vill man att den håller god kvalitet. Anebodas väggar och hylla höll i perfekt skick i flera år. Tror inte min pax klarar av ens en enda demontering, inte de som tillverkats i år iallafall, vet inte hur paxs kvalitet tidigare varit.

Verkar som ikea försöker hinna med i produktionen och försöker tillverka så mycket som möjligt och kör på kvantitet före kvalitet helt enkelt. Eller så är detta det nya ikea standarden, vet ej hur det utvecklats under åren då jag inte brukar köpa trämöbler hos ikea. Totalt betalade jag 10,000 kr för praktiskt taget målade spånskivor och träfiber känns det som
Tyvärr tillverkas inte pax bara i Sverige , kvaliteten på en del av de som är tillverkade i annat land är ibland minst sagt bristfällig
 
Instämmer helt gällande den ständigt försämrade kvaliteten... spånskivan i äldre möbler håller en helt annan nivå än i de nyare, samt att de gamla monteringdetaljerna var i metall och tålde upprepad montering/demontering. Istället får man bräcklig hårdplast och inte sällan är monteringen utformad för att vara en engångshistoria som inte går att plocka isär.

Vi hade inga delamineringsproblem med våra nya PAX, men merparten av dörrarna verkar precis som du skriver vara totalt värdelösa Efter upplevelsen våra nya garderober försöker vi hålla mängden Ikea till ett minimum hemma.
 
  • Gilla
Silversnicker och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Ikea har alltid konstruerat fula möbler men sen ett antal år tillbaka är de dessutom fullständigt värdelösa. Jag har helt slutat köpa Ikea och bor i en helt Ikea-sanerad bostad sen några år tillbaka.
 
  • Gilla
Silversnicker
  • Laddar…
JanneJanne123
Dracula Dracula skrev:
Som mycket annat så blir allt dyrare, och ofta även sämre. Köpte PAX garderober vars hyllplan bågnar lätt - helt andra hyllplan än i mitt 25 år gamla IKEA-kök. Visserligen tror jag köksskåp kräver bättre hyllplan pga tyngre vikter, men det ursäktar inte "gummi"-hyllorna i PAX. Här en PAX-låda för 400kr, ett pris som inte andas "IKEA-billigt" längre. Tror dessa lådor kostade 250kr för bara några få år sedan. Kan tilläggas att PAX garderobsdörrar är som luft, nästan så att det bågnar när man drar ut handtaget med fart. För 25 år sedan köpte jag Hopen garderober, dessa var mer stabila i sin konstruktion.

[bild]
Mycket av råmaterialet till PAX gjordes i Ryssland och av förklarliga skäl var man därför tvungen att byta leverantör. Den nya är både sämre och dyrare än ryssen tyvärr, men det är priset vi får betala för att vara på rätt sida av historien.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Det som retar mig mest är att de senaste åren både försämrat kvaliteten på ett sätt som jag inte sett förr (köpt sedan 1970-talet) och höjt priserna ordentligt, i en del fall med mer än 100%. Även jag har därför tröttnat. Det enda jag fortsätter med är Trådfri LED samt laddbara batterierna.

Jag var en IKEA-kramare av stora mått, så nog har de gjort bort sig rejält relativt hur företaget en gång var. Kanske ungdomar utan referenser nöjer sig med skräp så länge de skyltar med regnbågsfärger och hänvisar till miljöskäl som orsak till allt som händer? Och nej, jag har inget emot miljötänk eller omtanke om varandra, men det ska vara relevant och i rätt sammanhang.
 
  • Gilla
  • Älska
Silversnicker och 2 till
  • Laddar…
Även jag tycker att många saker i sortimentet nått en kvalitetsnivå under det acceptabla - samtidigt som priserna ökar.
Det finns fortfarande en del som är ok, men man får vara mer observant och inte automatiskt tro att allt är billigt och bra.
 
  • Gilla
Silversnicker
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Som mycket annat så blir allt dyrare, och ofta även sämre. Köpte PAX garderober vars hyllplan bågnar lätt - helt andra hyllplan än i mitt 25 år gamla IKEA-kök. Visserligen tror jag köksskåp kräver bättre hyllplan pga tyngre vikter, men det ursäktar inte "gummi"-hyllorna i PAX. Här en PAX-låda för 400kr, ett pris som inte andas "IKEA-billigt" längre. Tror dessa lådor kostade 250kr för bara några få år sedan. Kan tilläggas att PAX garderobsdörrar är som luft, nästan så att det bågnar när man drar ut handtaget med fart. För 25 år sedan köpte jag Hopen garderober, dessa var mer stabila i sin konstruktion.

[bild]
Håller helt med!

Har satt upp en PAX-garderob i min sons rum. Nu när jag ska flytta hyllplanen är det helt omöjligt att få ut plastplupparna som hyllorna vilar på utan att förstöra insidorna. Materialet är någon tunn billig faner, som bara spricker. Kostade 15000 sek!

Ingvar Kamprad måste vrida sig i sin grav nu.

Nästa gång blir det Mio eller bygga själv.
 
Håller helt med. När hallen renoverades förra året demonterade jag 4st IKEA PAX-garderober som stod bakom ett större skjutdörrsparti som förra ägaren ställt på plats och det var praktiskt taget omöjligt att detta
plockepinn till garderobsstomme skulle gå att återbruka, det fick helt enkelt bli tippen...

Ersattes istället med platsbyggd stomme i furu samt dörrar i MDF som jag omsorgsfullt målade totalt 6 lager färg på. Det är bra mycket meckigare att snida ihop för en hobbysnickare/hobbymålare men kvalitetskänslan är på en helt annan nivå. Kostnaden blev ungefär densamma som att köpa lika mycket material från IKEA, om man inte räknar in arbetstiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.